Sejl hurtigt på kryds i hårdt vejr

Artikelindeks

 

Åbne selvlænsere
Sejl ikke med vand i båden! Evt. selvlænsere bør være åbne. Medbragt udstyr bør ikke ligge foran i båden.

Hårdt spændt rig
Hvordan man sætter riggen i hårdt vejr, varierer fra klasse til klasse, bådtype til bådtype. Generelt bruger man høj rigspænding (også kaldet ”tension” - et udtryk for hvor hårdt forstaget trækker i sidevanterne eller omvendt). Det giver flade sejl, et forlig i fokken, der ikke falder ud til siden (”sag”), og en mast der ikke krummer sidevejs. Enkelte klasser kan have gavn af at løsne på rigspændingen i meget hård luft. Det tillader netop masten at krumme sidevejs, og åbner storsejlet yderligere. Det bør dog være det sidste man gør, når alt andet er forsøgt, og man stadig er ”overpowered”. Det kombineres bedst med en lav kurs, og skøder der også er slækket lidt ud. Som sagt er det kun aktuelt i enkelte klasser - spørg de bedste til råds. I mange jolleklasser lægger man også masten bagud i hård luft – det betyder at spalten mellem storsejl og fok bliver større, og mere luft kan passere. Det reducerer sidekræfter, og betyder at storsejlet ikke får bagluft, selv når det skødes ud - og åbner agterliget yderligere. Prisen er dårligere højde, hvilket er grunden til at dette med en større ”rake” (masten bagud i toppen)fungerer bedst i hurtige ”performance” både, som øger farten betydeligt, ja måske endda planer på kryds i hårdt vejr, hvis de falder en smule af. Her er gevinsten ved større ”rake” endda meget stor!

Sejl båden fladt!
Prisen for at lægge masten bagud kan være mere rortryk, altså at båden bliver luvgerrig, og det er ikke noget man ønsker at forøge i hård luft. Der er som regel så rigelig i forvejen. Derfor er det særlig vigtigt at holde båden flad. Krængning giver nemlig større luvgerrighed. Joller skal helt generelt holdes flade - med andre ord, sejles med mindst mulig krængning. Det samme gælder jollelignende, hurtige kølbåde. Deres undervandsskrog bliver meget deformeret ved krængning. Båden tager også høj sø bedre, hvis den ikke krænger så meget. I jollesejlads er dette måske tips nummer et.

Træk dybden forover i sejlene
Horisontale rynker i sejlet er tegn på at maksimal dybde har rykket sig for langt agter – eller at masten er for krum. Trim ind på cunningham og/eller fald, slip evt. lidt på agterstaget, hvis det er mastekrumningen der skaber rynkerne. Det er en ganske glimrende idé at krumme masten, for at flade sejlet og åbne agterliget. Men det bør kombineres med en passende portion cunningham/ind på faldet, så dybden trækkes forover igen. Et hårdt spændt forlig (som er resultatet af mere cunningham/fald) har også den funktion, at agterliget åbnes. Det letter trykket i sejlet. Meget vigtigt! 

Se på bølgerne
Vær opmærksom på bølgemønsteret, så du ikke bliver overrasket af en uventet bølgekam, som stanser båden - eller i værste fald fylder den med vand. 

Fortsæt listen selv...
Det blev vist til 10 tips igen, selv om de måske flyder lidt over i hinanden – der er sikkert mange der ude som har relevante tilføjelser, så fortsæt gerne listen her nedenunder! Der er masser at sige om dette emne, som ikke har fået plads her.

Næste gang fortsætter vores andet kryds her i Søndagsskolen.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen