Sejl hurtigt på kryds i hårdt vejr

Artikelindeks


Som lovet følges letvinds-tipsene op denne søndag med tips til hvad man kan gøre for at optimere farten når det er meget vind. Med meget vind mener jeg egentlig for meget vind – altså så meget vind, at det er nødvendigt at slippe nogle af kræfterne ud af riggen. Med andre ord en situation, hvor mandskabsvægt er udnyttet maksimalt, og det stadig er for meget tryk i sejlene. Det er en situation som er ret krævende, for det gælder jo om at beholde mest mulig fremdrift samtidigt. Så hvor skal man starte? Her er nogle bud, delvis baseret på inputs fra Dave Dellenbaugh:

Bagud med vægten
Mandskabsvægt skal bagud. Stævnen hjælpes over bølgerne, rortrykket minimeres, og båden sejles mere på de flade partier agter. Det sidste øger mandskabsvægtens effekt.

Flyt dig hurtigt
Det er vigtigere at bevæge sig hurtigt, end at bevæge sig glidende og præcist. Båden hopper alligevel rundt i bølgerne og der er masser af forstyrrelser i vand- og luftstrømmen over skrog og sejl. At hurtigt få vægten placeret der den hører hjemme er det vigtigste. Store og hurtige bevægelser er godt, kroppen må gerne bruges aktivt for at hjælpe båden.

Fart eller højde?
Sejl efter højde, du har alligevel tryk at give væk af, så hvorfor ikke gøre det ved at sejle nærmere vinden? Det er jo den vej du skal. Undtaget fra denne tommelfingerregel er de klasser, som kan plane ved at falde lidt af, eller i hvert fald øge farten betydeligt. Det vil sige ”high performance” både. Her er det om at gå efter fart med arme og ben! Det afhænger altså af, hvilken type båd man sejler. Er der meget krap sø, kan det være nødvendigt at hente kraft til at komme gennem bølgerne ved at falde lidt af, uanset bådtype.

Styr for hårdt
Det er OK at styre aggressivt. Der er masser af turbulens alligevel, og det er vigtigere hele tiden at hurtigt kunne placere båden rigtigt i forhold til vind og sø. Gevinsten (hvis man gør det nogenlunde rigtigt), er større end det tab der jo er, ved at roret bremser hver gang man bruger det.

Vær på forkant
Læg vægt på at forudse vindpust og vindskift, så du kan nå at reagere hurtigt på dem. Hvis de når at krænge båden helt over, inden du når at kompensere med styring og trim, koster det meter - hver gang. Sørg for at være på forkant, og vær hurtig på aftrækkeren!







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen