Som lovet følges letvinds-tipsene op denne søndag med tips til hvad man kan gøre for at optimere farten når det er meget vind. Med meget vind mener jeg egentlig for meget vind – altså så meget vind, at det er nødvendigt at slippe nogle af kræfterne ud af riggen. Med andre ord en situation, hvor mandskabsvægt er udnyttet maksimalt, og det stadig er for meget tryk i sejlene. Det er en situation som er ret krævende, for det gælder jo om at beholde mest mulig fremdrift samtidigt. Så hvor skal man starte? Her er nogle bud, delvis baseret på inputs fra Dave Dellenbaugh:
Bagud med vægten
Mandskabsvægt skal bagud. Stævnen hjælpes over bølgerne, rortrykket minimeres, og båden sejles mere på de flade partier agter. Det sidste øger mandskabsvægtens effekt.
Flyt dig hurtigt
Det er vigtigere at bevæge sig hurtigt, end at bevæge sig glidende og præcist. Båden hopper alligevel rundt i bølgerne og der er masser af forstyrrelser i vand- og luftstrømmen over skrog og sejl. At hurtigt få vægten placeret der den hører hjemme er det vigtigste. Store og hurtige bevægelser er godt, kroppen må gerne bruges aktivt for at hjælpe båden.
Fart eller højde?
Sejl efter højde, du har alligevel tryk at give væk af, så hvorfor ikke gøre det ved at sejle nærmere vinden? Det er jo den vej du skal. Undtaget fra denne tommelfingerregel er de klasser, som kan plane ved at falde lidt af, eller i hvert fald øge farten betydeligt. Det vil sige ”high performance” både. Her er det om at gå efter fart med arme og ben! Det afhænger altså af, hvilken type båd man sejler. Er der meget krap sø, kan det være nødvendigt at hente kraft til at komme gennem bølgerne ved at falde lidt af, uanset bådtype.
Styr for hårdt
Det er OK at styre aggressivt. Der er masser af turbulens alligevel, og det er vigtigere hele tiden at hurtigt kunne placere båden rigtigt i forhold til vind og sø. Gevinsten (hvis man gør det nogenlunde rigtigt), er større end det tab der jo er, ved at roret bremser hver gang man bruger det.
Vær på forkant
Læg vægt på at forudse vindpust og vindskift, så du kan nå at reagere hurtigt på dem. Hvis de når at krænge båden helt over, inden du når at kompensere med styring og trim, koster det meter - hver gang. Sørg for at være på forkant, og vær hurtig på aftrækkeren!
Åbne selvlænsere
Sejl ikke med vand i båden! Evt. selvlænsere bør være åbne. Medbragt udstyr bør ikke ligge foran i båden.
Hårdt spændt rig
Hvordan man sætter riggen i hårdt vejr, varierer fra klasse til klasse, bådtype til bådtype. Generelt bruger man høj rigspænding (også kaldet ”tension” - et udtryk for hvor hårdt forstaget trækker i sidevanterne eller omvendt). Det giver flade sejl, et forlig i fokken, der ikke falder ud til siden (”sag”), og en mast der ikke krummer sidevejs. Enkelte klasser kan have gavn af at løsne på rigspændingen i meget hård luft. Det tillader netop masten at krumme sidevejs, og åbner storsejlet yderligere. Det bør dog være det sidste man gør, når alt andet er forsøgt, og man stadig er ”overpowered”. Det kombineres bedst med en lav kurs, og skøder der også er slækket lidt ud. Som sagt er det kun aktuelt i enkelte klasser - spørg de bedste til råds. I mange jolleklasser lægger man også masten bagud i hård luft – det betyder at spalten mellem storsejl og fok bliver større, og mere luft kan passere. Det reducerer sidekræfter, og betyder at storsejlet ikke får bagluft, selv når det skødes ud - og åbner agterliget yderligere. Prisen er dårligere højde, hvilket er grunden til at dette med en større ”rake” (masten bagud i toppen)fungerer bedst i hurtige ”performance” både, som øger farten betydeligt, ja måske endda planer på kryds i hårdt vejr, hvis de falder en smule af. Her er gevinsten ved større ”rake” endda meget stor!
Sejl båden fladt!
Prisen for at lægge masten bagud kan være mere rortryk, altså at båden bliver luvgerrig, og det er ikke noget man ønsker at forøge i hård luft. Der er som regel så rigelig i forvejen. Derfor er det særlig vigtigt at holde båden flad. Krængning giver nemlig større luvgerrighed. Joller skal helt generelt holdes flade - med andre ord, sejles med mindst mulig krængning. Det samme gælder jollelignende, hurtige kølbåde. Deres undervandsskrog bliver meget deformeret ved krængning. Båden tager også høj sø bedre, hvis den ikke krænger så meget. I jollesejlads er dette måske tips nummer et.
Træk dybden forover i sejlene
Horisontale rynker i sejlet er tegn på at maksimal dybde har rykket sig for langt agter – eller at masten er for krum. Trim ind på cunningham og/eller fald, slip evt. lidt på agterstaget, hvis det er mastekrumningen der skaber rynkerne. Det er en ganske glimrende idé at krumme masten, for at flade sejlet og åbne agterliget. Men det bør kombineres med en passende portion cunningham/ind på faldet, så dybden trækkes forover igen. Et hårdt spændt forlig (som er resultatet af mere cunningham/fald) har også den funktion, at agterliget åbnes. Det letter trykket i sejlet. Meget vigtigt!
Se på bølgerne
Vær opmærksom på bølgemønsteret, så du ikke bliver overrasket af en uventet bølgekam, som stanser båden - eller i værste fald fylder den med vand.
Fortsæt listen selv...
Det blev vist til 10 tips igen, selv om de måske flyder lidt over i hinanden – der er sikkert mange der ude som har relevante tilføjelser, så fortsæt gerne listen her nedenunder! Der er masser at sige om dette emne, som ikke har fået plads her.
Næste gang fortsætter vores andet kryds her i Søndagsskolen.