Taktik & strategi på læns

Artikelindeks

 

Find skralderne
På samme måde som det er godt at sejle mest muligt af krydset på en rummer, er det altså godt at sejle så meget som muligt af lænsen på en skralder. Det handler altså om at udnytte vindskift på samme måde som på kryds. Man søger bare det modsatte. På kryds søger man rummere. På læns søger man skraldere.

Nemmere på kryds
Det er bare ikke helt så let at finde dem på læns, som det er på kryds. På kryds varsler en stor boble langs forliget, at man har ramt en header. Og holder man øje med sine ticklers, vil den på læsiden af sejlet rotere vildt rundt, når man rammer en lift. På læns sladrer hverken ticklers eller sejl så direkte, og man bliver jo ikke tvunget til at ændre kurs på samme måde. Forskellene er små, og vindskiftene kort og godt vanskeligere at opdage. Men ikke umulige. Hvordan gør man?

Mærk vindskiftet
Vel, det afhænger lidt af hvad bådtype det er tale om. Med spiler vil det være trimmeren der mærker det først, ved at der skal slippes ud på skødet. I joller uden spiler, men med fok – eksempelvis Snipe - er det muligt at styre mod luv, indtil luv kant af fokken brækker. Læg mærke til hvilken kurs du sejler når det sker, enten på kompasset, eller relativt i forhold til bundmærket. Sker det på en kurs der bringer dig mere til luvart for mærket end tidligere, er du ramt af end rummer og bør vurdere at bomme. På den anden halse bør du nu kunne sejle lige så hurtigt, men mere direkte mod mærket.

Mindre vigtigt i enmandsjoller
I enmandsjoller er det generelt endnu vanskeligere at opdage mindre vindskift på læns. Her kan det også være vigtigere at fokusere på andre ting, for eksempel kan det være vigtigere at sejle teknisk rigtigt i bølgerne, sejle taktisk mod konkurrenter, og sejle efter mere tryk. Det vender vi tilbage til. Erfarne sejlere mærker den relative vind på bådens bevægelser, rortryk og skødetryk, og en vindpil er også en god hjælp. Men fartmæssigt, især i let vejr, kan der faktisk være gevinst i at sejle ”modsat”, altså slippe sejlet længere ud end 90 grader og ”skære til læ”. Så at bomme på mindre vindskift er ikke helt lige så relevant i enmandsjoller. Begrundede protester på dette synspunkt modtages gerne. 

Vindretning eller styrke?
En fejlkilde man skal være opmærksom på, er at ændringer i vindstyrke kan forveksles med ændringer i vindretning. En spiler skal trimmes ind i pustene og trimmes ud når vinden aftager. Men det vil ikke være helt smart at bomme, hver gang vinden løjer. Så læg lige mærke til om det er ændringer i vindstyrken, det er tale om.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen