Vrik!
Er man en smule tidligt ude i det endelige fremstød mod linjen, er det mere effektivt at vrikke roret kraftigt fra side til side, og sænke farten på den måde – end at slippe sejlene ud, eller gå op i vindøjet. Man sænker farten hurtigere, og kommer hurtigere op i fart igen. Det kan være afgørende. Vær dog opmærksom på reglerne når dette gøres.
Forsejlet styrer
Er man alligevel havnet i den usalige situation, at man har været nødt til at tage al fart af båden, og måske ligger fastlåst i vindøjet – så er det hurtigste måde at komme op i fart på, at tage fat i forsejlet, og enten bakke det eller skøde ind. Enten direkte, altså med håndkraft, eller med skøde.
Det handler om at dreje stævnen så hurtigt som muligt, og har man ikke fart, er roret ikke særlig effektivt. Det er forsejlet derimod.
Sejlads er teamwork
At have en særlig og tydelig arbejdsfordeling i starten gør, at man bedre kan håndtere den store mængde af inputs, handlinger og beslutninger, som foregår i den vigtige halve time inden startskuddet – og især de sidste fire minutter, hvor sejladsen på mange måder er gået i gang. Rorsmanden kan ikke og skal ikke klare alt!
Sejlads er teamwork. Den præcise arbejdsfordeling varierer selvfølgelig, både fra klasse til klasse, båd til båd, og mandskab til mandskab. Det er en god idé at spørge de bedste i klassen, om hvordan de gør.
Næste gang: Første 5 min.
Vi vil vende tilbage til starten siden hen, eftersom der er meget mere at sige om emnet – men næste søndag rykker vi videre, og ser på selve startøjeblikket, og de vigtige første fem minutter af første kryds. De beslutninger der tages der, har stor betydning for positionen ved første mærkerunding.
Kilde: David Dellenbaugh
Inspiration til ovenstående stammer, udover mange tæsk på egen hud gennem årene, fra artikler om emnet skrevet af amerikanske David Dellenbaugh. Udover at være start-rorsmand på America 3 under America’s Cup i 1992, har han en perlerække af topplaceringer i et bredt udvalg af klasser fra begyndelsen af 80’erne og frem.
Kommentér!
For nogle vil alt dette være selvfølgeligheder, for andre meget svært stof.
Derfor er kommentarer, spørgsmål og inputs mere end velkomne – tast løs i kommentarboksen her forneden!
Og velkommen igen næste søndag…