Den sidste halve time inden start

Artikelindeks

 

Vælg en tidtager
Vel ude på banen er det en forudsætning at alle på forhånd har en klar arbejdsfordeling, også i startproceduren. En vigtig person er tidtageren. Han/hun er ansvarlig for at fange skuddene, holde korrekt tid til start, og ikke mindst kommunikere dette højt og tydeligt med faldende intervaller frem til start.

Tid til kryds inden start
Men inden der skydes, skal der sejles lidt kryds. Der skal være tid til at finde det rigtige trim, og få en ”feeling” med dagens forhold. Er der en chance for at teste fart mod en konkurrent der er kendt for at være hurtig, så grib den. 

Banevalg?
Når et nogenlunde grundtrim er fundet, er det tid til at kigge på banen, og tænke banevalg. Måle strøm (fart og retning). Er der store dybdeforskelle? Er der grund til at forvente permanente vindskift i løbet af dagen? Er der skysystemer på himmelen at holde øje med? Er der lokale sejlere med, man kunne spørge til råds? 

Hold øje med kompasset, og noter kurserne på begge halser. Er der rytmiske skift? Når startskuddet går, skulle I gerne kunne kaste et blik på kompasset, og vide om I går højt eller lavt i forhold til en middelværdi.

Startlinjen
Først når man har bestemt sig for en ønsket banehalvdel på første kryds, er det på tide at kigge på startlinien. Ligger den vinkelret på vinden? Hvis ikke, er fordelen så ved startbåd eller mærke? 

Husk at det ikke nødvendigvis er bedst at starte i den favoriserede ende. Er der stærke årsager til at komme hurtigt ud på højre banehalvdel, er det ikke smart at starte til læ, selv om der er nogle meter at tjene i starten. Og omvendt. 

Det er vigtigt at starte i forreste række, med fri luft, god fart, og længst mulig fremme på linjen. Men det er endnu vigtigere at havne på den rigtige side af banen! 

Én til at se på vinden
Det er også en god idé at have én bestemt person, der holder øje med forholdene – vindretning især – i minutterne op til start. 

Rorsmanden vil have opmærksomheden inde i båden og på bådene omkring. Men et vågent øje der fanger et skift i de sidste minutter før start, kan gøre det muligt at ændre planen, og udnytte en ændring i forholdene, som få andre opdager.

Én til at se konkurrenter
I både med mandskab på flere end to, er det også godt at have én person, der har til opgave at hjælpe rorsmanden med at holde styr på bådene omkring – især bagud og foran til læ, hvor det er svært for rorsmanden at se. 

At beskytte sit rum til læ er særlig vigtigt, og derfor skal man vide hvem der truer det - i tide. Af samme årsag er det vigtigt at ikke fastlåse sin startposition for tidligt. Gør man det, kan være sikker på at nogen kommer til at sejle ind i de livsvigtige meter mod læ – der hvor man skal hente sin fart i sekunderne op til skuddet. En båd tæt på i læ, der starter lige så godt som dig selv, vil oftest ødelægge din start.

Én til at signalere afstand
Det bør også være en aftalt opgave, hvem der signalerer afstand til linjen. På større både viser fordækkeren dette med bestemte håndsignaler, og er man sent ude, bør fordækkeren også signalere at der skal sættes fart på.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen