Den sidste halve time inden start

Artikelindeks


Hvis nogen skulle have misset foromtalen, er Søndagsskolen et tilbagevendende fænomen: Hver søndag vil man kunne finde en ny lektion her på siden. Det kirkelige aspekt er til at overse – derimod kan man læse om hvordan man kan løse mange af de udfordringer vi sejlere møder, når vi sejler om kap.

'Konkurrence-modus'
Som lovet i optakten sidste søndag starter vi logisk nok med begyndelsen. Og begyndelsen af en kapsejlads er jo faktisk længe før start. I den sidste halve time før startskuddet er det en god idé at befinde sig i ”konkurrence-modus” – det vil sige at holde fokus og koncentration på den kommende sejlads, og gå igennem de forberedende øvelser der er relevante i den båd det nu er tale om.

Optimere chancerne
Temaet denne gang er altså: Hvad kan vi gøre inden start, for at optimere chancerne for at få den start, den bådfart og højde og den position på banen vi gerne vil have - efter skuddet?

Sørg for de basale ting
Først af alt: Få styr på de basale ting. Forbavsende ofte kikser selv erfarne og dygtige sejlere på, at de ikke har læst sejladsbestemmelserne, så de ikke kender startprocedure, bane osv. Båden skal selvfølgelig også være checket igennem for mulige ”breakdowns”. Sørg for at være tanket op med mad og væske. En resultatliste fra foregående sejladser kan være nyttig at have med, hvis det er sidste dag i serien, og det kan blive aktuelt at regne point, og sejle taktisk på bestemte konkurrenter.


 

Vælg en tidtager
Vel ude på banen er det en forudsætning at alle på forhånd har en klar arbejdsfordeling, også i startproceduren. En vigtig person er tidtageren. Han/hun er ansvarlig for at fange skuddene, holde korrekt tid til start, og ikke mindst kommunikere dette højt og tydeligt med faldende intervaller frem til start.

Tid til kryds inden start
Men inden der skydes, skal der sejles lidt kryds. Der skal være tid til at finde det rigtige trim, og få en ”feeling” med dagens forhold. Er der en chance for at teste fart mod en konkurrent der er kendt for at være hurtig, så grib den. 

Banevalg?
Når et nogenlunde grundtrim er fundet, er det tid til at kigge på banen, og tænke banevalg. Måle strøm (fart og retning). Er der store dybdeforskelle? Er der grund til at forvente permanente vindskift i løbet af dagen? Er der skysystemer på himmelen at holde øje med? Er der lokale sejlere med, man kunne spørge til råds? 

Hold øje med kompasset, og noter kurserne på begge halser. Er der rytmiske skift? Når startskuddet går, skulle I gerne kunne kaste et blik på kompasset, og vide om I går højt eller lavt i forhold til en middelværdi.

Startlinjen
Først når man har bestemt sig for en ønsket banehalvdel på første kryds, er det på tide at kigge på startlinien. Ligger den vinkelret på vinden? Hvis ikke, er fordelen så ved startbåd eller mærke? 

Husk at det ikke nødvendigvis er bedst at starte i den favoriserede ende. Er der stærke årsager til at komme hurtigt ud på højre banehalvdel, er det ikke smart at starte til læ, selv om der er nogle meter at tjene i starten. Og omvendt. 

Det er vigtigt at starte i forreste række, med fri luft, god fart, og længst mulig fremme på linjen. Men det er endnu vigtigere at havne på den rigtige side af banen! 

Én til at se på vinden
Det er også en god idé at have én bestemt person, der holder øje med forholdene – vindretning især – i minutterne op til start. 

Rorsmanden vil have opmærksomheden inde i båden og på bådene omkring. Men et vågent øje der fanger et skift i de sidste minutter før start, kan gøre det muligt at ændre planen, og udnytte en ændring i forholdene, som få andre opdager.

Én til at se konkurrenter
I både med mandskab på flere end to, er det også godt at have én person, der har til opgave at hjælpe rorsmanden med at holde styr på bådene omkring – især bagud og foran til læ, hvor det er svært for rorsmanden at se. 

At beskytte sit rum til læ er særlig vigtigt, og derfor skal man vide hvem der truer det - i tide. Af samme årsag er det vigtigt at ikke fastlåse sin startposition for tidligt. Gør man det, kan være sikker på at nogen kommer til at sejle ind i de livsvigtige meter mod læ – der hvor man skal hente sin fart i sekunderne op til skuddet. En båd tæt på i læ, der starter lige så godt som dig selv, vil oftest ødelægge din start.

Én til at signalere afstand
Det bør også være en aftalt opgave, hvem der signalerer afstand til linjen. På større både viser fordækkeren dette med bestemte håndsignaler, og er man sent ude, bør fordækkeren også signalere at der skal sættes fart på.


 

Vrik!
Er man en smule tidligt ude i det endelige fremstød mod linjen, er det mere effektivt at vrikke roret kraftigt fra side til side, og sænke farten på den måde – end at slippe sejlene ud, eller gå op i vindøjet. Man sænker farten hurtigere, og kommer hurtigere op i fart igen. Det kan være afgørende. Vær dog opmærksom på reglerne når dette gøres. 

Forsejlet styrer
Er man alligevel havnet i den usalige situation, at man har været nødt til at tage al fart af båden, og måske ligger fastlåst i vindøjet – så er det hurtigste måde at komme op i fart på, at tage fat i forsejlet, og enten bakke det eller skøde ind. Enten direkte, altså med håndkraft, eller med skøde. 

Det handler om at dreje stævnen så hurtigt som muligt, og har man ikke fart, er roret ikke særlig effektivt. Det er forsejlet derimod.

Sejlads er teamwork
At have en særlig og tydelig arbejdsfordeling i starten gør, at man bedre kan håndtere den store mængde af inputs, handlinger og beslutninger, som foregår i den vigtige halve time inden startskuddet – og især de sidste fire minutter, hvor sejladsen på mange måder er gået i gang. Rorsmanden kan ikke og skal ikke klare alt! 

Sejlads er teamwork. Den præcise arbejdsfordeling varierer selvfølgelig, både fra klasse til klasse, båd til båd, og mandskab til mandskab. Det er en god idé at spørge de bedste i klassen, om hvordan de gør.

Næste gang: Første 5 min.
Vi vil vende tilbage til starten siden hen, eftersom der er meget mere at sige om emnet – men næste søndag rykker vi videre, og ser på selve startøjeblikket, og de vigtige første fem minutter af første kryds. De beslutninger der tages der, har stor betydning for positionen ved første mærkerunding.

Kilde: David Dellenbaugh
Inspiration til ovenstående stammer, udover mange tæsk på egen hud gennem årene, fra artikler om emnet skrevet af amerikanske David Dellenbaugh. Udover at være start-rorsmand på America 3 under America’s Cup i 1992, har han en perlerække af topplaceringer i et bredt udvalg af klasser fra begyndelsen af 80’erne og frem.

Kommentér!
For nogle vil alt dette være selvfølgeligheder, for andre meget svært stof. 

Derfor er kommentarer, spørgsmål og inputs mere end velkomne – tast løs i kommentarboksen her forneden!

Og velkommen igen næste søndag…







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen