Tjek bådens sikkerhed inden vinteren

Artikelindeks

 

Poler båden nu


Det kan sagtens lade sig gøre at polere bådens fribord om vinteren, bare temperaturen er over ca. 5 grader og vejret er tørt eller der er læ for regn under en presenning. På en god vinterdag kan du polere nogle kvadratmeter. Det behøver ikke at være hele båden i én arbejdsgang, og du bør nemt kunne se, hvor langt du er nået med poleringen.
Ofte er en sejlbåds skrå, op-advendte agterspejl udsat for vejret, især hvis det rager uden for vinterpresenningen. Poler det allerførst.
En fordel er at den nypolere-de båds glatte overflade er bedst muligt beskyttet mod vejr, væde, snavs og syreregn i vinterens løb. Poleremidlet fylder de ganske små sprækker og huller i gelcoaten, så der ikke kan gå fugt ind og senere forårsage små frostsprængninger, der kun bliver værre vinter efter vinter.
Fordelen er også, at til foråret er båden allerede poleret, så du kun skal behandle undervandsskroget før søsætningen.
Den væsentligste fordel er dog, at du ved poleringen samtidig tjekker hele skroget. Antagelig finder du ridser og måske revner fra små påsejlinger af søm i en havnepæl eller i en drivende planke, fra beslag i fiskerbøjer osv. som du ikke anede noget om. Måske er ridserne dybe, så de skal repareres til foråret, når temperaturen er 15-20 grader til epoxy- og polyesterarbejde. Det er godt at være forberedt. Er der en dyb skramme ind til selve glasfiberen, bør den straks dækkes med presenning eller tape, så den kan tørre ud til forårets reparation.
For øvrigt polerer rigtige mænd med håndkraft, ikke poleremaskine. Så sparer man at gå til styrketræning. Der skal nemlig gnubbes så hårdt ved håndpo-lering, at det efter en halv dag giver en tilfreds fornemmelse som om man har klaret hundreder af armbøjninger. Gratis.

Tag alting af masten


Ofte ligger masterne i havnens masteskur i en rodet bunke, for-di de sidst ankommende flytter lidt rundt for at få plads til egen mast. Derfor er der en bestemmelse om at vanter og salinger mv. skal afmonteres for at give bedre plads.
Det er også klogt at hale alle fald, især wirefald, ud af masten og erstatte dem med en 3-4 mm line om vinteren. Det gøres ved at binde den tynde line fast med en knude, hvis der er øje i faldet og hvis knuden kan passere skivgattet. Ellers gøres det ved at sy den tynde line fast med nål og stærk tråd over 10 cm af tovdelen i faldet.
Når der kun er en tynd line inde i masten, hænger der ikke et stort kvejl wire eller kostbar tovværk i masteskuret (tyveri?). Vigtigst er det at stålwire ikke efterlades på aluminiumsmasten, for de to forskellige metaller giver galvanisk tæring af aluminium i fugtig luft. Der er set master med spiralformet tæring hvor en wire har været snoet rundt.
Bemærk at aluminiumsmasten nok er beskyttet med eloxering, men det er kun udvendigt. Eloxering foregår ved elektrisk ”galvanisering”, og det kan kun sætte sig på masterørets yder-side, ikke indvendigt. Der er fri adgang for tæring med en stålwire derinde.
Hold også øje med at fremmede masters wirer og stålbeslag ikke rører ved din egen mast.
Når masten står på båden, kommer der regnvand ind ad skivgat mv., og det løber ud forneden. Når masten ligger ubeskyttet af et tag om vinteren, kommer der også lidt regnvand ind ad skivgat mv. Hvordan skal dette vand løbe ud? Det bliver ofte derinde i masten og kan med-virke til galvanisk tæring i mastens indre. Sørg straks for vinteroverdækning af din mast.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen