Tjek bådens sikkerhed inden vinteren

Artikelindeks

Vigtig kontrol af mast


Vinter rengøring med masteolie røbede, at masten var revnet ved undervantets fastgørelse.
Det var heldigt at kluden hang fast i noget, da jeg et efterår rensede masten med beskyttendeolie. Det viste sig at være en revne ved fastgørelsen af et undervant, som kluden hang fast i, for vantet var ved at rive sig løs af masten!
Nu var der hele vinteren til at reparere i og ingen panik ved forårstid.
Mastefabrikanten sagde, at der bare skulle sættes et større og kraftigere stålbeslag ind i masten. Det beslag, der var revnet, var 5 år og 10.000 sømil gammelt, og det brugte de ikke mere, for det var for svagt. Ja, åbenbart.
To nye beslag blev købt, for naturligvis skulle begge undervanters fastgørelse forbedres.
De gamle beslags 6 mm popnitter blev boret ud og det indvendige stålbeslag blev fisket ud af masten med en ståltrådskrog. De nye beslag skulle have større hul i masten, men aluminium files let med en grov trærasp eller saves med el-stiksav. En almindelig kniv kan også skære spåner af. Spånerne må støvsuges ud af ma-sten. Så var det bare at bore nye nittehuller og nitte de nye beslag fast. De har siden holdt 22.000 sømil og 10 år.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen