Bagsiden: Ny karakterbog til DS, udvist flid – men plads til mange forbedringer

Artikelindeks

Lassens forord: Åbent læner jeg mig op af en fyreseddel, der ikke lader DONGs tidligere direktør noget efter. Gammel redaktør Øverup slugte cigaren, heldigvis kun en af de i forvejen godt slidte stumper.

Men det var ikke kun stumpens utidige adfærd gennem redaktørens runde krop, der hidsede den gamle mand op, mens han skreg: "Jeg håber virkelig du har "balls", når du nu bruger "Bagsiden" til at levere så stor en gang reklame for Dansk Sejlunion...

Efterfølgende har jeg været en tur på toilettet, stået på brættet og vurderet min beskedne klokkeværk i spejlet. Og jo, selv om jeg kun så dem spejlvendte, mener jeg nu nok de har størrelsen til at byde Steen Roar Hillebrecht velkommen på "Bagsiden". Der, hvor jeg mener, at vi er fuldkomne uenige, har jeg fået lov til af Steen til komme med en lille kommentar.

Venner, læsere og andet godtfolk. Ugens Bagside er et påskeæg, af de allerstørste – og længste. Læs det, nyd det og kom med Jeres kommentar. Husk det er alt sammen til glæde for vores fælles interesse: SEJLSPORTEN.

God påske

Nicolai Lassen

Gæstebagside af Steen Hillebrecht.

Medlem og leder i Vallensbæk Sejlklub, medlem af arbejdsgruppen: Kommunikation under DS strategi

For et lille halvt år siden krydsede jeg klinger med Bagsidens faste meningsdanner, Nicolai Lassen. Og meget kan man sige om herren, der virkelig deler vandene i dansk sejlsport, men han er ikke smålig over for dem, der svarer igen med store bogstaver.

Efter at jeg havde erklæret mig rygende uenig med Nicolai, inviterede han mig til - her i forlængelse af Dansk Sejlunion generalforsamlingen - at følge op på debatten, hvor Dansk Sejlunion fik deres standpunkt karakterer af "Bagsiden".

I dag er det så meningen, at jeg skal give karakter. Så til dem, der sidste uge ønskede Nicolai væk fra "Bagsiden": Dette er kun en gammel aftale, Nicolai og mig imellem - der nu bliver realiseret.

 


 

Så der sad jeg så i lørdags i et tætpakket lokale på ugens mest diskuterede hotel - Scandic Odense -, dekoreret med "optipakke" og surfboards. Jeg var kampklar med et krus kaffe og en notesblok til at få noteret ned, hvordan Dansk Sejlunion har arbejdet med implementeringen af den strategi, som blev vedtaget ved generalforsamlingen i 2011. Den strategi, som var baggrunden for efterårets uenighed med Nicolai.

Initiativrig bestyrelse i Dansk Sejlunion

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at holdet bag generalforsamlingens højbord godt var klar over, at regnskabets time var kommet. Alle sejl var sat til. At de mente det alvorligt, var man ikke i tvivl om, når man hørte om, hvordan breddekonsulent Christian Steffensen havde sat to bogbindere i Randers på natarbejde, for at færdiggøre og dermed erstatte den palle bøger, der var forsvundet i posten, om Aldersrelateret Træningskoncept (ATK). De nåede frem i tide!

Ungdomsstrategien hænger nu sammen

Og dermed er jeg ved et af de punkter, hvor Nicolai bestemt ikke var tilfreds tilbage i oktober.

Jeg ved ikke, om han er det i dag. Men jeg personlig er ret begejstret. I bogen (som kan læses gratis her) der er på 255 flot illustrerede sider, får klubledere, trænere, sejlere og forældre en grundig indføring i den tankegang, der gerne skulle gennemsyre alt ungdoms- og elitearbejde i dansk sejlsport.

Her er alle de argumenter, jeg ledte efter, da jeg skulle overbevise min til tider lidt konservative bestyrelse om, at vi nok skulle vente med at presse børnene for meget i starten. Og frem for alt – og det er derfor jeg virkelig er begejstret – her er for første gang en virkelig gennemtænkt vej fra begynder til OL-vinder. Her er der topkarakter fra min side!

Nicolai: 255 sider, hvor mange tror du – Steen, der nogensinde får læst dem? Aktuelt sidder jeg med forældre der ikke en gang læser de mails klubben sender dem. Hvorfor er ATK projekt ikke koordineret med Wolsings "Få vind i sejlene" projekt?

Bedømmelsen bliver i øvrigt understøttet med nogle af de andre ungdomsinitiativer, der blev præsenteret: Netværk for unge kapsejladsledere, holdsejlads-trailere – inkl. koncept. Begge dele i øvrigt sat i gang af enmandskraftcentret Søren Badstue – en af Danmarks få internationale baneledere, klub 1000-projekt, der præmierer de klubber, der har fremgang i medlemstallet blandt unge under 25, samt planer om et Torm projekt a la Feva og Tera på ungdomskølbådsområdet.

Underspillet sejlerfokus

Sådan lød Hans Natorps nøgleord sidste år ved præsentationen af strategien. Det blev lidt mere underspillet i år i beretningerne og fremlæggelse af de kommende planer.

Men en af efterårets andre dumpediscipliner – kapsejladsen – har fået et løft i retning af sejlerfokus til glæde for klubbernes medlemmer. Lassen har selv fortalt om "Få vind i sejlene" projektet, så det vil jeg ikke dvæle ved. Men det ligger fint i tråd med strategien om sejlerfokus. Igen meget fine karakterer!

Det kom også frem på generalforsamlingen, at Dansk Sejlunion vil tredoble budgettet til tursejlerområdet. Nogle af pengene vil sikkert gå til den nye tursejlermedarbejder, der snart bliver ansat. Der blev nævnt flere turbøjer og videreudviklingen af tursejler App'en samt en del mere. (Kom vist lige til at fordybe mig lidt for meget i ATK-bogen på Generalforsamlingen, så jeg fik ikke det hele med omkring tursejlerne - undskyld).

Der blev lagt stor vægt på flere fordelsaftaler med div. partnere. Alt sammen positivt... Men læser man bl.a. her på sitet, så fylder tursejlerområdet ikke så meget – heller ikke i medlemmernes billede i forhold til DS. Og det på trods af, at Steen Wintlev bedyrede, at det faktisk var det område, hvor der ligger mest på hjemmesiden, og hvor unionen har flest services. Faktisk hvad Lassen også skrev i sidste uges Bagside.

Så her bliver karakteren nok kun middel, om end med stigende tendens.


 

Kommunikation på vej?

Det peger så på det sidste store område, som Lassen havde fat i oktober, og igen den 20. januar i år: "Kommunikationen i Dansk Sejlunion".

Her har Dansk Sejlunion fortsat en udfordring, hvor leverancen af det nye site ikke var klar til generalforsamlingen i Odense. Men det, vi kunne se, peger bestemt i den rigtige retning (det skal jeg jo sige, det er jo det, jeg har været med til at pege på).

Bemandingen er fordoblet! Det er godt! For det er forudsætningen for, at DS kan få det nødvendige løft. At sekretariatet oven i købet har været så heldig, at den nye medarbejder - Joakim - har fået den bedst mulige oplæring hos Bådmagasinet, kan vi medlemmer så kun glæde os over.

Nogle vil sikkert mene, ... at måske skulle Dansk Sejlunion have vist det mandsmod, at ansætte Lassen? Revolution i DS kommunikationen, er vel det nærmeste man kan komme i tanke om. Og måske er det, præcis hvad Dansk Sejlunion skulle søge, hvis de virkelig vil i øjenhøjde med medlemmerne og sejlsporten?", men jeg tror nu, at Lassen kan gøre mindst lige så meget gavn, ved uge efter uge at lede efter ligtorne, han kan træde på. For noget tyder på, at han og "Bagsiden" er med til at drive tingene i den rigtige retning.

Den dummy af hjemmesiden, vi så - viser, at der vil ske en grundig oprydning i forhold til den nuværende side. Det bliver markant lettere at finde rundt, samtidig at integrationen af sociale medier, der jo er de unge brugeres platform, er kommet helt med i front på meget elegant vis. Sitet vil rumme mulighed for at de nye netværk kan bruge det som platform, og der vil blive åbnet for debat blandt medlemmerne.

Om det er nok til at tursejlerne virkelig føler, de får noget for deres kontingent, er for tidligt at sige. Så her er jeg mere lunken mht. karaktergivning – også selv om jeg jo lidt selv er en del af dem, der får karakter. Håber dog, at karakteren stiger, når sitet for alvor går i luften.


 

Dansk Sejlunions blad "Sejler" (den kan læses på en interessant måde, red.) :-)

Med hensyn til bladet "Sejler", så har jeg siddet og talt artikler med "Sejlerfokus". De er nu i klart flertal i forhold til det forenings rettede stof. Men jeg vil have mere! Flere gode råd, brugtbådstests, tests af grej etc.

(Jeg ved godt, at det vil være i direkte konkurrence med blandt andet Bådmagasinet, men det er jo fordi Bådmagasinet jo også godt ved, hvad der er af værdi for sejlerne.)

Dette er helt centralt: Min far har været medlem af Tysklands svar på FDM – ADAC – i noget der ligner 40 år. Han har stort set aldrig gjort brug af de mange fordelsordninger, vejhjælp etc. man kan få i sådan en forening. Men han modtager hver måned sit blad, der svarer til Motor. Det er af stor værdi i sig selv! Sådan skal Sejler også være for DS' medlemmer. Og her er jeg sikker på, at det nye blod i afdelingen vil give bladet et løft. Og det skal der til, før jeg er klar til topkarakter.

Lassen har lige et hurtigt indspark: Kære Steen

DS Strategiens punkt "Kommunikation" er jo i bund og grund med til at lægge den første sten til bådmediernes død. Personlig er jeg ikke bange for Bådmagasinets eksistens. Holdet bag er ikke bange for konkurrencen. Under navnet: "Bådmagasinet" vil der altid udkomme et bådmedie, om det så elektronisk, traditionel blad eller hvad fremtiden nu bringer – det kan ingen forudsige.

Eneste spørgsmål er alene om gamle redaktør skal herfra til sin tid i en smuk lakeret mahogni-kiste eller i billige spånplader, der er slået sammen i hjørnerne? Men de øvrige bådmedier risikerer en hurtigere død, end ellers. Er det Dansk Sejlunions virkelige mission, med deres kommunikation til sejlerne?

Steen, din model du i DS strategien fremlægger, har ingen gang her på jorden. Fantastisk at du sammenligner Dansk Sejlunion med FDM og deres 238.000 husstande som medlemmer. Bladet motor har over 400.000 læsere. Når farmand Hillebrecht betaler sin årlige kontingent til den tyske søsterorganisation ADAC er han sammen med sine cirka 15 mio. medlemmer, verdens største bil organisation, den lader vi lige stå et øjeblik!

Det er fuldkommen absurd, at sammenligne FDM og ADAC med Dansk Sejlunion med sine kun 50.000 medlemmer. Der er ikke - og vil aldrig blive den økonomi, der skal til for at få tingene til at ske som beskrevet i DS strategien. Jeg læste på FDM´s hjemmeside at det årlige kontingent for er 620 kr. Jeg erindrer lige Steen om den uro, der ofte dukker op når kontigentet til DS skal stige! I fremtiden skal det altså stige med mere end 500 kr. – alene til DS kommunikationen? Så garanterer jeg, at mange sejlere taber gebisset!

Jeg tror ikke du er klar over hvor mange penge, der skal til, hvis Christian Borch og Joakim Rechnitzer skal til at bedrive ægte journalistik – altså "ude i marken" frem for nu, bag skrivebordet i "Idrættens Hus" i Brøndby. Det er en "ommer".

Ordet tilbage til Steen.


 

Perler fra beretningen

Nicolai havde fat i flere områder, han gav karakter tilbage i oktober. Men jeg har fået begrænset plads. Så nogle områder springer jeg let og elegant hen over.

Jeg vil dog lige nævne nogle ting, jeg hæftede mig ved i Natorps beretning:

• Samarbejde med myndighederne om en sikkerhedsbekendtgørelse for bl.a. efterskoler, som er præget af DS' sunde fornuft og realisme. Den er til at arbejde med! God karakter!

• Planer om mange flere tilbud på sejlerskoleområdet – fra duelighedsskole til sejlerskole – samt en sejlerskoleturnering – også god karakter!

• Ro på bagsmækken (i store træk) på eliteområdet med det organisatoriske setup på plads. Også at man i højere grad vil satse på danske træningsmiljøer, frem for lange rejser. (Her har jeg svært ved at give en retvisende karakter, da jeg ikke er godt nok inde i stoffet).

Er klubberne med?

Men alt sammen ting, der på papiret peger i den rigtige retning. Jeg glæder mig til at se det ført ud i livet. Min oplevelse på generalforsamlingen var, at bestyrelse og sekretariat er determineret for at det skal lykkes med den nye strategi.

Valget af Mads Christensen peger også i den retning. Der var tydeligvis også en del klubber, der er klar til at bakke op. Men det var sandelig også en del klubber, der ikke har kræfterne. Sådan er det nok bare, når det er frivillig arbejdskraft, der skal få ting til at ske. Men de skal ikke få lov til at stoppe udviklingen.

Jeg er selv i en klub, hvor vi er nogle, der virkelig prøver på at udnytte de tilbud og værktøjer, vi kan finde i DS. Det er måske også derfor, jeg ofte forsvarer DS. For der er rent faktisk rigtig meget at hente i fællesskabet, hvis man gør sig ulejligheden.

Læs om Steen Roar Hillebrecht samt hans og Nicolai Lassens karakterbog på sidste side:


 

Hvem er Steen Roar Hillebrecht?

Da jeg som 5-årig (1971) for første gang var med ude at sejle på Flensborg Fjord ud for den danske sejlklub Flensborg Yacht Club, var jeg solgt! Året efter havde jeg sparet sammen til min første træ-optimistjolle (tømte sparebøssen og fik 50 % tilskud af farmand), blev medlem af Flensborg Yacht Club (FYC) og har så sejlet siden. Jeg har sejlet få joller og mange forskellige kølbåde – både kapsejlads og tur. Og jeg er sulten efter at prøve mere.

Er i dag medlem af Vallensbæk Sejlklub, hvor jeg aktiv forældre og leder i ungdomsafdelingen. Arrangerer Vallensbæk Grand Prix (d. 17. maj i år – husk at tilmelde dig!), og kan kalde mig tidligere formand, idet jeg stod i spidsen af klubbens bestyrelse i 3 år.

Er den stolte ejer af en PD fra 74 samt en ½ Laser. Arbejder som underviser på multimediedesignuddannelsen i Køge.

KARAKTEROPSAMLING:

Lassens karakterbog for DS Strategi 7. oktober 2011

Direkte valg til bestyrelsen: .....................................Bestået

Re-design af hjemmesiden og brug af sociale medier: Plads til forbedringer

Formandens kommunikation i øjenhøjde: ..................Dumpet

Bedre kommunikation omkring elitesejlerne: .............Dumpet

Hans Natorp vil skabe idoler for ungdommen: ............Dumpet

Historie-stafetten: ...................................................Dumpet

Direkte kommunikation med

os menige sejlere - kort og godt Sejlerfokus: .............Plads til forbedring

Øgede tilstedeværelse på diverse bådudstillinger:.......Bestået med ros

Ungdomsarbejdet, Dansk Sejlunion og TORM: ..........Bestået med plads til forbedring

Elitesatsningen:......................................................Plads til forbedring

Initiativer, der styrker indtægtsgrundlaget: .................Dumpet


Steens karakterbog, den 30 marts 2012:

Oplægget fra efteråret var, at jeg skulle give karakterer. Så jeg sætter mine bud i samme liste:

Direkte valg til bestyrelsen:...................................................... Bestået

Re-design af hjemmesiden og brug af sociale medier:................. Fortsat plads til forbedringer

Formandens kommunikation i øjenhøjde: Der arbejdes tydeligvis på sagen.

Indholdsmæssigt er det ok, men gerne mere............................. Bestået

Bedre kommunikation omkring elitesejlerne: ..............................Fortsat plads til forbedringer

Hans Natorp vil skabe idoler for ungdommen: Træning i DK: Klar forbedring, men ikke implementeret – ..................................................................... Fortsat plads til forbedringer

Historie-stafetten: ?

Direkte kommunikation med os menige sejlere -

kort og godt Sejlerfokus:........................................................... Plads til forbedring.

Øgede tilstedeværelse på diverse bådudstillinger:....................... Bestået

Ungdomsarbejdet, Dansk Sejlunion og TORM: 

men der skal fortsat arbejdes på sagen! .................................... Bestået

Elitesatsningen: Det kan jeg ikke rigtig bedømme

Initiativer, der styrker indtægtsgrundlaget – er ligesom mørklagt:...Dumbet

Initiativer til at få gang i kapsejlads: ............................................Bestået

Overordnet sammenhæng i strategien fra ungdoms til elite:......... Bestået







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen