Bådmagasinet fanger Martin Kirketerp hjemme i Aarhus, hvor han er på en tiltrængt ferie efter hårdt arbejde for Volvo Ocean Race holdet Sanya. OL-guldvinderen er del af shore crewet, og det betyder lange arbejdsdage og fysisk hårdt arbejde.
Ingen stjernenykker
Det bekymrer dog ikke sejleren der siden OL i Kina har rundet 100 kg med fokus på muskelmasse. Kirketerp har ingen stjernenykker, for det kommer man ikke langt med i det game, som han forklarer det. Målet er at knokle igennem, og byder chancen sig for en plads om bord på det kinesiske VOR-hold, så slår han til.
Martin Kirketerp får masser at se til, når Sanya skal genopbygge deres båd i Cape Town.
Om den forestående opgave fortæller han:
Der er ved at blive bygget et nyt skrogstykke i Cape Town. Vi har valgt at gøre det dernede, så vi ikke risikerer uheld under transport af den nye skrogdel.
Vi skal egentlig til at gøre det samme, som Ericsson 3-holdet gjorde under sidste Volvo Ocean Race. Vi skærer den ødelagte del ud af skroget med en stor vinkelsliber og klistrer det nye stykke ind. Det lyder relativt enkelt, men det er en svær proces.
Skaden er heldigvis ikke strukturel og den stærke konstruktion er intakt. Man kan se det som en lille hudafskrabning.
Når I at blive klar til in-port sejladsen i Cape Town?
Ja, det gør vi.
Hvis vi ikke kunne nå at blive klar, havde vi ikke sendt båden til Cape Town. Men med den svære opgave vi står over for, skal der ikke gå meget galt før tidsplanen skrider...