På tirsdag går starten på den længste og hårdeste af alle etaperne i årets Volvo Ocean Race, nemlig etapen fra Auckland i New Zealand, gennem Sydhavet, rundt om Kap Horn og op til Itajai i Brasilien.
Den femte af i alt ni etaper er på 6.776 sømil, og lige nu tyder det på, at de seks både kommer afsted netop under en cyklon passage med rigtig meget vind.
I denne uge blev afholdt en High Peformance Yacht Design konference i Volvo Ocean Race Village, og blandt talerne var Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad samt Race Director Jack Lloyd.
Spørger man dem om valget af Volvo Ocean 65 er svaret meget klart – det var éntydigt den rigtige båd til jorden rundt sejladsen.
Foto Amory Ross
Mere one design end end Laser
Knut Frostad fortalte om at tolerancerne på VO 65’eren er én milimeter, og pralede med, at OL-båden Laser har tolerancer på op til 3 mm. Alle stag på bådene er præcis samme længde. Der kan ikke sys om på sejlene. Der kan i det hele taget ikke foretages nogen ændringer, uden at det er godkendt som en fælles beslutning i Volvo Ocean Race.
Beslutningen om one design blev taget, dels som et resultat af den globale økonomiske krise, dels som et resultat af skrog og kølproblemerne i sidste sejlads, hvor det var designede og individuelt byggede både efter Volvo Ocean 70 reglen.
Knut Frostad pointerede, at det største problem var de eskalerende budgetter for et kampagne. Møder med sponsorer og sejlere gav et entydigt svar, nemlig at det fremadrettet ikke måtte koste mere end 60% af de hidtidige budgetter.
Problemet var dog samtidig, at sponsorerne ikke helt forstod konceptet med at bygge helt end både i henhold til en one design regel. Samtidig var sponsorenes reaktion ift. VO70’erne også, at de havde ikke bestilt en langsom båd.