Hvordan påvirkes man fysisk på en lang etape ?
”Selvom vi får omkring 7000 kalorier per dag, så taber man sig ofte alligevel. Både Peter og jeg tabte 7 kg. Men da vi kom i havn i Cape Town, så tager man dem hurtigt på igen.
Man vænner sig hurtigt til søvnrytmen om bord, og det at få så lidt søvn. Man er 100% på hele tiden, så man bliver presset fysisk og mentalt til at yde sit yderste, ofte under ekstreme forhold.
Der er to vagthold på 3 mand, og Chris Nicholson og Wouter Verbrak er floatere. Alle man er på dæk hver gang der skiftes sejl, men ellers driver man båden kun tre mand + en floater.
Når vi kom i land i Cape Town, sover man, til man bliver vækket, og derefter omkring 8 timer i døgnet. Da vi så nærmede os starten på anden etape, begyndte jeg med kortere søvn intervaller, for at vænne mig til at vi skulle af sted igen.”
Hvordan fungerer holdet ?
”Vi har det fantastisk sammen, og det er efter min opfattelse et meget stærkt hold. Vi bliver bedre og bedre hele tiden.
Det fungerer på typisk ’Kiwi’ stil, hvor der er mange regler, og der tages ikke hensyn til at folk ikke får sovet. Det er fuld speed på hele tiden. Man er venner men det er hardcore – og det kan jeg lide. De andre kalder New Zealænderne for ”Team Tough”.
Peter og jeg må slet ikke snakke dansk – alle skal snakke engelsk, hele tiden. Det duer jo heller ikke, at nogen snakker et sprog, som andre ikke forstår. Der må ikke på noget tidspunkt være tvivl om, at vi er et hold, vi deler erfaringerne, oplevelserne og udfordringerne.. Det har været en ekstrem stejl lærekurve.
Man får bøde, hvis man laver noget, de erfarne mener er forkert, en ’crime’, for eksempel at snakke dansk, at have lange underbukser på uden shorts udover, hænge sine sokker til tørre. Man spiser for eksempel heller ikke på dæk, og hører heller ikke musik.
Det er de ’gamle’ som fastsætter bøderne, Nico, Salty og Tray. De har alle sejle VOR 4-5 gange og det er den tredje de sejler sammen.
Det er sjovt at lære på denne måde fra så ekstremt erfarne folk, man lærer på den hårde men også gode måde. Vi kan jo se, at der er en anden kultur på de andre både, hvor man f.eks. godt må hænge noget til tørre, også over dæk.”
Nicolai håber sammen med hele besætningen, at de får et "go" med en ny Vestas Wind. Foto Brian Carlin
Hvordan var det at komme i mål i Cape Town ?
”En fantastisk oplevelse at komme i havn efter sin første etape på en Volvo Ocean Race, og så var det endda på min 25 års fødselsdag. Det er en dag jeg aldrig vil glemme.
Cape Town er jo også et helt specielt sted for mange sejlere, den sydlige spids af det Afrikanske kontinent, som markerer overgangen mellem Atlanterhavet og det Indiske Ocean. ”
Hvordan ser du på styrken i VOR feltet ?
”Dongfeng har imponeret og overrasket alle på de to første etaper, og jeg har hele tiden troet på, at de ville gøre det godt.
Brunel har vist at de sejler rigtig stærkt, de ser ud som de generelt har den bedste fart, og de sejler klogt.
Abu Dhabi er også hurtige, de sejler relativt konservativt og dækker feltet godt af, når de er i fører position.
Mapre havde ligesom Vestas Wind tekniske problemer på den første etape, men viste her på andet ben at de har farten, og vil kunne være med helt i top. De førte på anden etape, men
Jeg tror det bliver en tæt afgørelse mellem disse fire både.”
Selvom de ikke kan vinde samlet, så håber Nicolai, at de kan lave nogle gode resultater, hvis de kommer med på den sidste del af sejladsen. Foto Brian Carlin