Den bemærkelsesværdige udgave af Vendée Globe fortsætter med at overraske. Ikke så meget på grund af drama, men der i mod på grund at meget udfordrende meteorologiske forhold som tvinger deltagerne til at holde sig helt skarpe.
Et eksempel herpå så man det første døgn efter de to forreste både havde rundet Kap Horn sidste weekend.
Den førende Yannick Bestaven i Maitre Coq IV så sit forspring skrumpe ind fra 230 til 82 sømil, da han havde valgt en sydligere rute 80 sømil fra Kap Horn mens hans nærmeste konkurrent Charlie Dalin i Apivia lå mellem fastlandet og øen Isla de Los Estados, og gik på en nordvestlig kurs direkte på idealkursen mod målet i Les Sables.
Sådan gik det så over 12 timer, hvor Dalin stille og roligt så ud til at være på vej tilbage som sejladsens førende båd. Dette fik imidlertid ikke Bestaven til at ryste på hverken passer eller parallellineal. For han bommede og gik i 5 timer på kurs 120 – altså mod sydøst og Antarktis.
– Man kan ikke sejle matchrace med 7000 sømil til målet. Jeg er fortsat nødt til at vælge den rute jeg tror er den rigtige. Derefter kan jeg kigge på konkurrenterne og se på hvad de gør, sagde Bestaven til Vendee Globe studiet.
Hidtil største forspring
Og det har længe vist sig at Bestaven roligt kan stole på sine egne ideer om den bedste rute. I hvert fald har han i dag - 6 dage senere, vekslet de 82 sømil til 410 sømil. Det største forspring han har haft på noget tidspunkt var i torsdag aften hvor han var 428 sømil foran Dalin. Fremme lurer flere høj- og lavtryk der skal passeres før der viser sig noget der minder om trade winds op mod ækvator. Bestaven har 5400 sømil til mål.
Pip Hare skifter ror
2600 sømil bagude udspillede ugens drama om fortsat deltagelse sig da den britiske sejler Pip Hare ved at rutinetjek opdagede en revne i den bagbord rorstamme. Hun lå og ligger fortsat på vestsiden af Kap Horn i barske forhold da hun blev klar over at den var gal. Hendes udfordring var at vente på det rette vejrvindue hvor hun kunne skifte det ødelagte ror ud med et medbragt reserveror. Det skete torsdag i 8 – 10 m/sek. og operationen tog 1,5 time.
– Every part of my body aches. But YES I’m back in the game, skrev hun efter den succesfulde operation.
Stilligen i top 10
1. Yannick Bestaven Maitre Coq IV, 2. +410 Charlie Dalin Apivia (alle distancer er til den førende båd), 3. +428 Thomas Ruyant Linked Out, 4. +465 Damien Seguin Apicil, 5. +558 Louis Burton Bureau Vallee, 6. +611 Jean Le Cam Yes We Cam, 7. +611 Benjamin Dutreux Omnia, 8. +657 Giancarlo Pedote Prysmian, 9. + 697 Boris Herrmann Seaexplorer, 10. +727 Maxime Sorel V and B.
Det er fortsat ikke lykkedes Armel Tripon i L’Occitaine at komme forbi Claris Cremer i Banque Populaire X. De ligger nummer 12 og 13 hhv. 1128 og 1143 sømil efter. Jeremie Beyou i Charal ligger fortsat 2700 sømil efter den førende. Han er på 18 pladsen små 100 sømil efter omtalte Pip Hare.
Bagerste båd er Merci med skipper Sebastien Destremau ligger syd for Australien. Han har – hold nu fast – 7159 sømil op til Yannick Bestaven.