Vi har været om bord for at se nærmere på OSCAR - sejlernes øjne

Related Articles:  Det vigtigste er at komme i mål

Magasinet BÅDs udsendte var i oktober om bord på den i skrivende stund førende båd i Vendée Globe, Maitre Coq IV. Anledningen var at få et nærmere kig på den hotteste teknologi inden for anti kollisionssystemer, det såkaldte OSCAR system, og det var da også udelukkende teknikere vi mødte, i forbindelse med European Yacht of the Year-konkurrencen, var inviteret om bord på Maitre Coq IV i La Rochelle for at se på OSCAR-systemet.

Allerede dengang var corona-nervøsiteten stor blandt deltagerne, der havde isoleret sig for omverden, så skipper Yannick Bestaven mødte vi ikke. Nu var anledningen til, at vi var om bord på Maitre Coq også teknologi, og altså ikke skipperen om bord. Demonstrationen af system foregik fra cockpittet, hvor vi kunne kigge ind i båden – et spartansk indrettet skrog, som netop nu har været Sebastien Bestavens hjem de seneste 41 døgn. Indtil videre har han ikke ramt noget i vandet, og spørgsmålet er naturligvis om det er takket være OSCAR-systemet.

Hvad er OSCAR?
Overvågningssystemet OSCAR har til formål at sikre sejlere mod UFOer – Unindentified Floating Objects. OSCAR står for Optical System for Cognition And Ranging og er et såkaldt computer-vision-system kombineret med kunstig intelligens.

Systemets øje er placeret i mastetoppen, hvorfra det holder udkig for sejlerene. ”Øjet” består af to varmefølsomme og et normalt RGB-kamera. Enheden i mastetoppen vejer i sig selv 750 gram. Dertil skal der lægges vægt til et kabel, der forbinder øjet med en dedikeret processor/computer på 1550 gram inde i båden. Herfra videresendes data til bådens hovedcomputer, hvor brugerfladen kan trækkes frem.
– Processoren samler data fra de tre kameraer. Man kan vælge at se et samlet billede som eller man kan se fra enten det almindelige kamera eller de termiske. Det er en avanceret live-video fra mastetoppen. Der er både mekanisk dæmpning og dæmpning via software så udsvingene når båden bevæger sig i bølgerne forsvinder, siger fortæller Patrick Haebig, der er marketing ansvarlig for OSCAR.

2/3 af Vendée deltagerne har det
Vægt betyder meget for Vendée Globe-projekterne, men sikkerhed for sejlerne betyder naturligvis mere. Så når 2/3 af deltagerne har investeret i en OSCAR-løsning, har man en klar indikation på, at systemet kan noget. Omvendt har man også en indikation på, at der endnu er meget at lære for flere deltagere har ramt UFOer på årets Vendée Globe, selvom deres både har været udstyret med systemet.

Et dumt system
Og det skal tages helt bogstaveligt, at systemet skal lære at se og især genkende hvad det ser. I udgangspunktet er computervision temmelig dumt. Det er kun i stand til at få øje på noget det i forvejen kender. Derfor har det 20 mand store OSCAR-team brugt mange, mange timer på at se video fra mastetoppene fra de tilknyttede IMOCA-både de seneste to år. Formålet har været af finde, så mange flydende objekter som muligt og beskrive dem digitalt, så computeren kan genkende dem næste gang, de ser det samme objekt, eller et der ligner. Og det er her det bliver svært. For modsat industrien, hvorfra computervision stammer, så er de objekter, der ses fra en mastetop på en båd, der sejler fremad med 20-30 knob, meget forskellige fra f.eks. at finde fejl på ensartede industrielt fremstillede produkter. OSCAR begynder sin scanning af havet foran båden 300 m fremme og har to områder tættere på båden hvor scanningen bliver yderligere intensiveret.

Gabart havde 10 sekunder
Så der er lagt 1000vis af timer i disse beskrivelser som er lagt ind, og fortsat bliver lagt ind i softwaren som løbende opdateres. I dag er det sådan, hvis OSCAR ser et objekt så går der en alarm. Herefter har skipper til opgave at vurdere om han tror på alarmen eller om ignorerer den. På denne måde lære systemet hele tiden at blive bedre til at vurdere om der er tale om et objekt, eller om der er tale om ”støj”.

På de lynhurtige kæmpestore Ultim Trimaraner har 80% af bådene et OSCAR-system om bord. Også Francois Gabart, da han satte rekord jorden rundt singlehanded en tur der tog han 42 døgn 16 timer og 40 minutter.
– Gabart havde 10 sekunder fra en alarm gik til at reagere. Nogle gange korrigerede han kursen andre gange gjorde han ikke, fortæller Patrick Haebig.

Også til cruising
Det bliver interessant at høre nærmere om, hvor mange UFO-alarmer der er gået i årets Vendee Globe og om nogle af deltagerne rent faktisk har udgået kollisioner takket være OSCAR. Det er meningen, at løsningen skal udbredes til Cruising - især relevant for dem, der har oceankrydsning i kikkerten vil være i målgruppen. Et system i Vendée Globe-kaliber koster knap 270.000 kr. Det fås også light-udgave til godt 90.000 kr. begge beløb er inkl. moms.


Galleri







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen