Egentlig er det underligt, for når jeg spiller fodbold er jeg verdensmester i kunsten, aldrig at ramme målene. Ofte kommer jeg farende, 120 kilo i frisk nyskidt morgen-kampvægt, og med stor begejstring, for derefter at sparke forbi bolden. Når det så gælder at ramme en sten i det enorme Kattegat, så "bum" så finder jeg den med 100 % træfsikkerhed. Selv når jeg står med papir- søkortet i hånden, og kortplotteren arbejder for fuld damp.
Den 28 juli spurgte Niels Thal Jensen i en kommentar til "Er du ikke lidt patonisk?" - citat kommentar: Vil det sige, der ligger en farlig, uafmærket stengrund i nærheden af "Grønne Revle", eller hvad er der helt nøjagtig sket? Bare tanken om at ramme sten giver jo de fleste kuldegysninger
Svaret må jo sige at være "Ja", tilmed på en position hvor hverken kortplotter eller kort siger, der er fare på færde. Det udsagn er jo altid forbundet med usikkerhed, men midt i al kaosset tog jeg et billede af kortplotteren. Den giver efterfølgende den info, at jeg har 2,3 sm til waypointet. Waypointet ligger cirka 1 sømil nord for bøjen, der markerer indsejlingen til den gravede renden der fører dig ind til Hundested. Pejlingen til waypointet er kurs 100, her hvor usikkerheden kommer ind. Faktum er, at jeg først søger at kommer i "sikkerhed" før jeg griber min Ipad – da telefonen var stendød. Men med den usikkerhed i mente er positionen for grundstødningen udregnet som bredde 56.05.01 længde 11.44.80, som planlagt på den nordlige side af kanten til "Grønne revlen". Skulle jeg så i virkeligheden reelt have sejlet længere inde, havde jeg stadig fin respit til det markerede rev der ligger derinde. Revet står i kortet, men bøjen er fjernet!
Lige som den "anonyme" den 29. juli fortæller, at der på Navionics i juni 2012 er markeret (med lille sort kvadrat) en "2m stengrund" på pos. 55'59.528 / 11'48.561. Den information har jeg fået fra flere sejlere, de seneste dage. Fiskerne fortalte også, at Grønne Revle er et sted med langt flere sten end søkortet fortæller. Desværre lidt sent at få den info, så lærdommen må være – hold dig helt fri af Grønne Revle ved indsejlingen i Hundested.
Turen gik med nødror til Hundested, hvor nogle søde sejlere hjalp mig på plads. Aften gik med oprydning og eftertanke. Kl. 22.00 faldt jeg i en dødelig søvn, men vågnede hver gang mit korpus skulle vendes.
Av, hvor er jeg ringe - rent fysisk. Mandag vågnede jeg sent, og i en ufattelig rastløs stemning. Snakkede med Pantaenius, som også læser Baadmagasinet.dk, så opkaldet var ventet. De gode mennesker oppe i Skive, er ikke de billigste på markedet for bådforsikringer, når præmien skal betales. Men når du først er i situationen, som jeg nu står i, er der reelt set ikke nogen forsikrings alternativ. Jeg betaler også min præmie, om ikke med fornøjelse – men så i dyb respekt for servicen og fagligheden hos de ansatte i Pantaenius.
De gav mig lov til at sejle alene på nødror til Hornbæk, mentalt rigtigt godt for deres udsendte. Men om det var den rigtige beslutningen, kan godt diskuteres.
Nødroret på en Dynamic er en træ rorpind, på knapt en ½ meter. Med den skal du styre en 43 fods sejlbåd, knapt 12 timer efter du har fået læsterlige klø. Nu blæste det ikke ret meget, men dønninger nordfra som starter omkring Liseleje vest for Gilleleje, var onde ved mit kadaver. Især at skubbe roret, gjorde stadig mere ondt – lige pludselig er der meget langt til Hornbæk.