Schwall, Schümann og Dost valgte at etablere den tyske bundeliga som et firma m.h.p. at sikre en målrettet, professionel og effektiv organisation og beslutningsproces, og man fravalgte dermed den tyske sejlunion som direkte partner i projektet. I stedet blev etableret en komité med tre klubrepræsentanter, én fra den tyske sejlunion og én fra liga firmaet. ”Deutsche Segel-Liga Gmbh” (DSL) skal frem for alt være en samarbejdsorganisation for ligaen, og ikke en konkurrent til den tyske sejlunion, og man følger naturligvis forbundets love og regler i forbindelse med hele afviklingen af serien.
I det første teststævne for konceptet i 2012 deltog Jochen Schumann sammen med andre tyske elitesejlere og unge talentfulde sejlere, og afprøvede man konceptet med 6 både og mange små korte fleet sejladser. Man gennemførte 36 sejladser i løbet af én weekend. Det er en ny måde at sejle på, hurtig, sjov og forståelig. Stævnet blev en succes og beviste konceptets muligheder.
Det kan godt være, dét var nyt i Tyskland, men faktisk er det sådan, at denne sejladsform startede i Danmark for næsten 8 år siden, hvor initiativtagerne var Victor Greulich, Skovshoved Sejlklub samt andre klubber der anskaffede match28’ere; Det blev til et ”DM i Firma Sejlads” (godkendt af Dansk Sejlunion) samt Mestrenes Mester afviklet årligt i Skovshoved.
Klubbens ranking er afgørende
Det skal være klubbens placering i ligaen som er det vigtigste, dét som skal skabe interesse, entusiasme, spænding og efterspørgsel efter at følge konkurrence. Det er ikke den enkelte event, og i princippet heller ikke de individuelle sejlere og eventuelle topsejlere som deltager, der er i centrum for interessen – dét skal være klubben.
Identifikationen af klubberne skal være meget markant, så det er nemt for udenforstående at følge sejladserne fra stævne til stævne, medierne skal have nemt ved at kommunikere budskaberne, og derfor er der brug for ”buzzwords”, for eksempel ”bundesliga”. Det er enkelt for normale mennesker at forstå.
Der skal være god presse fra begyndelse til slutningen, og den skal overvejende fokuseres på lokale og regionale medier – og formidlingen skal fokusere på klubberne- samt på hvem er Tysklands bedste sejlklub.
Den første officielle Sejlsportsliga i Tyskland foregik i 2013 med 18 klubhold, og det gik over al forventning. Audi & SAP var allerede med første år. Der var en lokal fokusering i forbindelse med alle events, og dette betyder også at eventen selv kan have en lokal/regional sponsor.
Læs også: 75 klubhold til tyske sejlsportsliga 2014
Det var Mads Christensen (th), North Sails og DS bestyrelse som kontaktede Oliver Schwall i sommeren 2013 for at høre, hvordan Danmark kunne komme i gang med en lignende Sejsportsliga. Herefter gik det stærkt. Foto Nicolai Lassen