Når man sidder sammen med Oliver Schwall og lytter til ham, bliver man hurtigt fascineret over hans store engagement samt entusiasme og forstår hurtigt, hvorfor Oliver sammen med andre tyske topsejlere indenfor få år har været med til at skabe to revolutionerende initiativer i tysk sejlsport, ja faktisk i europæisk sejlsport.
Oliver Schwall er født og opvokset i Kiel, og sejlede på det tyske landshold i en lang årrække i Tornado indtil han blev 28 år. Han vandt bronze, sølv og guld ved VM i Tornado i årene 1991 til 1993, samt herudover også EM-medaljer samt andre internationale topresultater. Han nåede i sine at sejle mod Paul Elvstrøm i årene op til OL 2008. Han var den første tyske sejler, som blev fuldtidsprofessionel gennem sponsorater, som han selv skaffede.
Efter karrieren som aktiv var Oliver Schwall træner i nogle år samt aktivrepræsentant i Deutscher Segler-Verband (DSV). Parallelt med sejlsportskarrieren læste han virksomhedsledelse, markedsføring og innovationsledelse på Kiel Universitet, og arbejdede frem til 2009 i en række internationale virksomheder som markedsføringsansvarlig.
Oliver’s tre gode råd
Oliver Schwall’s tre gode råd, som skal skabe en fremtid og succes for konceptet med en sejlsportsliga, er:
- Man skal lave stævnerne for klubberne
- Stævnerne skal være professionelt og effektivt organiseret med fokus på høj kvalitet
- Der skal skabes en positiv stemning og rygte omkring stævnerne og serien, som kan brede sig fra det lokale/regionale niveau
Sailing Team Germany
I 2009 grundlagde Oliver Schwall sammen med partnerne Jochen Schümann og Arne Dost "Konzeptwerft GmbH" - et holdingselskab med fokus på sundhed og sport. Og allerede ét år efter stiftede iværksætterne initiativet "Sailing Team Germany Gmbh"; Et firma som skulle skabe grundlaget for en professionalisering af elitesejlsporten i Tyskland, heriblandt de olympiske sejlere, og som er skabt i et samarbejde med den tyske sejlunion, førende sejlklubber samt enkeltpersoner fra erhvervslivet og sportens verden.
Oliver’ & Jochen’s ide med Sailing Team Germany var, at professionalisering af blandt andet sejlernes olympiske satsninger igen skulle skabe et stærkt tysk sejlerlandshold, som ville kunne lave topresultater ved EM, VM og særlig OL, og bringe Tyskland tilbage blandt de førende sejlsportsnationer i verden. Unge sejlere med OL ambitioner skal kunne leve som professionelle sejlere, således at det blev mere relevant for dem at lave en olympisk satsning over flere Olympiske Lege.
Det er efter kun 3 ½ år lykkedes at skabe et stærkt samarbejde med store tyske firmaer som Audi og SAP, skabe bedre forhold for sejlerne, teknologiske fremskridt og mere eksponering af OL-sejlsporten. Men de er fortsat i en læreproces med projektet.
Deutsche Segel-Liga
Ideerne til den tyske ”Segel Bundesliga” formede sig allerede i 2009 med tanker om en ”battle of clubs” i Tyskland, hvor man i højere grad kunne involvere klubbernes medlemmer omkring klubbens sportslige satsninger og nationale niveau. Hvordan kunne man gøre medlemmerne mere stolte af sin sejlklub ? Og hvordan kunne man gøre sejlsporten mere nærværende og forståelig ?
De næste par år gik med at besøge klubber og sejlere over hele Tyskland og høre deres mening om, hvad der skulle til at skabe noget nyt i sejlsporten, som kunne engagere medlemmerne, og samtidig profilere sejlsporten bedre overfor lokalsamfundet samt potentielle samarbejdspartnere og sponsorer.
Mange klubber kom med værdifuld feedback, og 17 klubber gav forhåndstilsagn om at være med i en ”battle of clubs”, hvis den blev startet op.
Schwall, Schümann og Dost valgte at etablere den tyske bundeliga som et firma m.h.p. at sikre en målrettet, professionel og effektiv organisation og beslutningsproces, og man fravalgte dermed den tyske sejlunion som direkte partner i projektet. I stedet blev etableret en komité med tre klubrepræsentanter, én fra den tyske sejlunion og én fra liga firmaet. ”Deutsche Segel-Liga Gmbh” (DSL) skal frem for alt være en samarbejdsorganisation for ligaen, og ikke en konkurrent til den tyske sejlunion, og man følger naturligvis forbundets love og regler i forbindelse med hele afviklingen af serien.
I det første teststævne for konceptet i 2012 deltog Jochen Schumann sammen med andre tyske elitesejlere og unge talentfulde sejlere, og afprøvede man konceptet med 6 både og mange små korte fleet sejladser. Man gennemførte 36 sejladser i løbet af én weekend. Det er en ny måde at sejle på, hurtig, sjov og forståelig. Stævnet blev en succes og beviste konceptets muligheder.
Det kan godt være, dét var nyt i Tyskland, men faktisk er det sådan, at denne sejladsform startede i Danmark for næsten 8 år siden, hvor initiativtagerne var Victor Greulich, Skovshoved Sejlklub samt andre klubber der anskaffede match28’ere; Det blev til et ”DM i Firma Sejlads” (godkendt af Dansk Sejlunion) samt Mestrenes Mester afviklet årligt i Skovshoved.
Klubbens ranking er afgørende
Det skal være klubbens placering i ligaen som er det vigtigste, dét som skal skabe interesse, entusiasme, spænding og efterspørgsel efter at følge konkurrence. Det er ikke den enkelte event, og i princippet heller ikke de individuelle sejlere og eventuelle topsejlere som deltager, der er i centrum for interessen – dét skal være klubben.
Identifikationen af klubberne skal være meget markant, så det er nemt for udenforstående at følge sejladserne fra stævne til stævne, medierne skal have nemt ved at kommunikere budskaberne, og derfor er der brug for ”buzzwords”, for eksempel ”bundesliga”. Det er enkelt for normale mennesker at forstå.
Der skal være god presse fra begyndelse til slutningen, og den skal overvejende fokuseres på lokale og regionale medier – og formidlingen skal fokusere på klubberne- samt på hvem er Tysklands bedste sejlklub.
Den første officielle Sejlsportsliga i Tyskland foregik i 2013 med 18 klubhold, og det gik over al forventning. Audi & SAP var allerede med første år. Der var en lokal fokusering i forbindelse med alle events, og dette betyder også at eventen selv kan have en lokal/regional sponsor.
Læs også: 75 klubhold til tyske sejlsportsliga 2014
Det var Mads Christensen (th), North Sails og DS bestyrelse som kontaktede Oliver Schwall i sommeren 2013 for at høre, hvordan Danmark kunne komme i gang med en lignende Sejsportsliga. Herefter gik det stærkt. Foto Nicolai Lassen
“Game changer” ?
Oliver Schwall er af den opfattelse, at denne konkurrenceform kan ændre “the name of the game”, i den forstand at det måske kontinuerligt kan gøre sejlsporten mere interessant for medierne.
Sejlsporten har i mange lande den udfordring, at medierne imellem De Olympiske Lege og Americas Cup mere eller mindre mister interessen for sejlsporten, og først igen accelerer dækningen, når disse events nærmer dig. Sejlsporten er ikke i stand til at tiltrække mediernes interesse kontinuerligt, hvilket blandt andet skyldes, at sejlsporten er meget diffus med EM, EM, DM m.v. i utallige klasser.
I andre sportsgrene som fodbold, håndhold, basket, volley og ishockey følger man først og fremmest en klub og naturligvis også nogle af dens ”stjerner”. Der er ugentlig eksponering og omtale, samt ikke mindst tilskuerinteresse.
Det er Olivers opfattelse, at en årlig og kontinuerlig klubkonkurrence vil kunne stimulere interessen for sejlsport på to måder, dels vil klubbens medlemmer blive mere interesseret i hvordan klubben klarer sig, dels vil især lokale og regionale medier i højere grad følge med i sejlsporten pga. de lokale helte.
Sejlsporten bliver mere nærværende med samme ”playground”, både og udstyr, regler m.v. Dette er også udgangspunktet i match race, men her er det skipper og besætninger som er i fokus. I en national sejlsportsliga skal det være klubberne som er i fokus. Det bliver spændende at se i de kommende år, hvorvidt dette kan skabe et gennembrud hos medierne med en mere kontinuerlig dækning af sejlsport.
”Champions League”
Med opstarten af konceptet i Danmark samt forventeligt også i andre lande, tænker Oliver Schwall allerede på, hvordan man eventuelt kan skabe en international event, hvor de bedste klubber i forskellige lande, og måske også fra forskellige kontinenter kan mødes i en Champions League.
Han siger samtidig noget andet interessant, nemlig at det ikke må bliver for professionelt, idet succesen kun kan skabes, hvis man fortsat kan fastholde det frivillige engagement i klubberne.
Det virker som Oliver Schwall virkelig mener specielt det sidste, og man kan kun håbe på, at det bliver dét som kommer til at styre en eventuel kommende international liga, og ikke kommercielle kræfter udenfor sejlsporten.
Ellers kan det ende som for eksempel World Match Race Tour, hvor ejerne og arrangørerne stort set selv bestemmer hvem der skal deltage, og der reelt ikke er en måde, de bedste sejlere direkte kan kvalificere sig til serien. For eksempel ligger
Deutsche Segel Bundesliga hjemmeside