Lin & CP: Særlig fokus på sejlads i bølger og mental træning

Related Articles: 49erFX: Ida & Marie - topmotiverede og sultne efter en medalje, Jonas & Jakob: Vi tror på en medalje , Lærke: Pandemien gav mig mulighed for endnu bedre forberedelse

Lin Ea Cenholt & Christian Peter Lübeck har de seneste fem år etableret sig i verdenstoppen i Nacra 17 klassen. Det glippede for dem at komme til OL i Rio 2016, men i Tokyo 2020 er de blandt de oplagte medaljekandidaterne.

29-årige Lin Ea Cenholt & 30-årige Christian Peter Lübeck (CP) startede samarbejdet i 2015, hvor de satsede på at komme med til OL i Rio 2016. I de to år op til OL præsterede de en Europa Cup sejr samt yderligere fem top-10-placeringer, men desværre glippede kvalifikationen.

CP kom alligevel med til OL, hvor han blev nr. fire sammen med Jonas Warrer i 49er, men en fejltagelse ved et mærke samt en diskvalifikation kostede dem en medalje.

Straks efter OL genoptog Lin & CP samarbejdet med Tokyo 2020 som målet. Allerede i 2017 viste de deres potentiale, da de vandt bronze ved både Prs. Sophia Trophy i Palma og World Cup i Hyeres. Hele verdenseliten stillede op til start i begge stævner.

Under et træningsophold i New Zealand i starten af 2018 kom CP alvorligt til skade, og det kostede tre måneders pause, og kunne have ødelagt hele den sæson, hvor Lin & CP satsede hårdt på VM på hjemmebanen i Aarhus. De præsterede alligevel næsten det umulige med en flot VM 4.-plads samt en EM-bronze. De viste under meget vanskelige betingelser, at man nu for alvor skulle regne med dem i verdenstoppen.

Året efter i 2019 vandt de VM-sølv, og var med i kampen om VM-titlen lige til sidste sejlads. Endvidere vandt de endnu en EM-bronze.

OL-kampagne, kærester og dagligliv
Lin er vokset op i Aarhus Sejlklub, hvor hun startede i Optimist jolle. Herefter sejlede hun Zoom 8 og 29er, hvor hun lærte CP at kende. I forbindelse med Nacra 17 satsningen er Lin er tillige medlem af KDY.

CP havde sine ungdomsår i Holbæk Sejlklub, og har derefter sejlet i KDY i mange år. Han sejlede først 29er og derefter 49er sammen med sin bror, hvilket senere gav muligheden for at sejle sammen med Jonas Warrer i 49er i Rio 2016.egenann.jpg

Både Lin & CP har gennemført studier parallelt med elitesejladsen, ligesom de har prioriteret samtidig at have tid sammen med deres kærester og have en dagligdag. Derfor var udsættelsen af OL med et år ikke deres ønskescenarie, men de har begge lykkedes med at holde en god balance mellem elitesejlads, familieliv og studier i yderligere et år.

CP fortæller, hvordan samarbejdet startede, efter at han i 2014 var stoppet med at sejle 49er sammen med sin bror:

”Vores samarbejde startede tilbage i 2014, hvor Lin spurgte om vi skulle sejle Nacra 17 sammen. Samtidig fik vi mulighed for at indgå i et samarbejde med Allan Nørregaard, som havde planlagt en OL-kampagne op med et fuldt finansieret A og B båd. Dette gav os en ekstraordinær mulighed for at blive en del af et godt træningsmiljø. Vores samarbejde har fungeret virkelig godt, men vi har også kendt hinanden siden ungdomsårene i 29er.”
Vi var med i OL-udtagelsen 2016 mod Allan Nørregaard, og det blev en ’blodig’ OL-udtagelse, idet vi kom til at udfordre Allan i kvalifikationen, hvilket resulterede i, at han sejlede match race på os i det andet udtagelsesstævne i en grad som spolerede vores mulighed for kvalifikation. Siden er reglerne blevet ændret, så man ikke på samme måde kan match race mod hinanden.
Efter OL 2016 fortsatte vi samarbejdet, og har fået stablet et virkelig godt projekt på benene, hvor vi fra starten fornemmede, at vi ville kunne udvikle os til at være med i verdenstoppen.”

Særlig fokus på sejlads i bølger og mental træning
Det seneste år er det ikke blevet til så mange internationale stævner, men i starten af 2021 vandt de et internationalt stævne på Lanzarote, hvor de tillige har tilbragt mange måneder i træningslejr over vinteren. CP beskriver dette:

”Stillehavsbølgerne i Japan er uvante for de fleste europæiske sejlere, herunder også at der ofte kan være skæve dønninger ift. vindretningen. Vi har nærmest ikke trænet i Danmark i et år, men primært på Lanzarote og ud for Santander, hvor der konstant er store dønninger. Der betyder, at vi har udviklet os markant teknisk, og nu er langt bedre rustet til sejladserne ud for Enoshima.

CP fremhæver også et par andre vigtige områder, de har fokuseret på:

”Vi har arbejdet en del med det sportspsykologiske pga. det tidligere uheld, hvor jeg faldt af båden og blev ramt af en foil. Det er afgørende, at vi ikke sejler med en ’håndbremse’, når det blæser. Vi skal fortsætte med at presse båden til det yderste i blæsevejr. Dette har været en udfordring for os, og vi er kommet langt i disse bestræbelser det sidste år. Vi har deltaget i fire træningsstævner og vundet de to.
Vores faste træningspartnere har være den franske OL-deltager, hvor vi har haft fuld vidensdeling. Endvidere har vi trænet med den spanske og finske besætning, og vi har lært meget af dem alle sammen.
Varmen er også en stor udfordring i Japan. VI har trænet i varmetelte i Danmark på Sejlsportscentret i Aarhus, og vi er klart meget mere forberedte på varmen denne gang. Så dette er endnu en fordel som resultat af udsættelsen af OL.”

Oplagte medaljekandidater
Når vi spørger til udsættelsen af OL siger CP:

”Som udgangspunkt følte vi, at det var en ulempe. Et års udsættelse betød, at vi endnu engang måtte udsætte færdiggørelsen af vores uddannelser, at vi skulle være væk fra familierne.
Men vi er blevet et år ældre og er blevet mentalt meget stærkere, hvilket vi har arbejdet meget med støttet af Team Danmark. Så nu er vi af den overbevisning, at det har været en klar fordel for os med udsættelsen, og vi er nu endnu bedre rustet til OL-sejladserne.”

Og CP tøver ikke med svaret, når vi spørger om medaljemulighederne:
”Vi er oplagt blandt medaljekandidaterne. Vi foretrækker et OL-stævne med blandede vejrforhold. Et helt stævne med blæsevejr er ikke det fedeste for os, men jeg tror fortsat, at vi kan være med i kampen om medaljer.”

De oplagte medaljekandidater kommer fra Argentina, Italien, Frankrig, England, Australien og Danmark.

Første foilende OL bådklasse
Katamaran sejlads kom med Tornadoen på OL-programmet allerede i 1972. I 1980 vandt Peter Due og Per Kjærsgaard sølv i Tallinn ved OL i Moskva. Paul og Trine Elvstrøm blev nr. 4 ved OL i Los Angelos, og deltog igen i 1988 i Sydkorea, hvilket var Paul Elvstrøms ottende og sidste OL- deltagelse, 40 år efter at han vandt sin første af fire OL-guldmedaljer.

Inspireret af Paul Elvstrøms tanker om modernisering af katamaranen på OL-programmet, foreslog Dansk Sejlunion testsejladser for katamaraner, hvor der kom flere nyudviklede typer med asymmetrisk spiler og dobbelttrapez, heriblandt Tornadoen, som dermed ’overlevede’ endnu et par år på OL-programmet frem til 2008.

Da mix klasser herefter kom på tale blandt andet efter anbefaling fra IOC, blev der endnu engang afviklet testsejladser for katamaraner, som det resulterede i, at den nyudviklede Nacra 17 blev valgt som mix klasse. Efter OL 2016 blev den videreudviklet og blev i 2020 den første foilende bådklasse på OL-programmet, kraftigt inspireret af udviklingen med de foilende Americas Cup katamaraner.

Nacra 17 er også den hidtil hurtigste bådklasse ved OL med hastigheder op til 55 km/timen. Nacra 17 sejles som mix klasse, og der ligger en del taktiske overvejelser i rollefordelingen på båden mellem kvinde og mand. Da mænd som udgangspunkt er fysisk stærkere, kan det være en fordel med en kvindelig rorgænger og mandlig gast. Alligevel har de fleste konstellationer en mandlig rorsmand, og når man kigger på verdensranglisten er der kun 3 ud af top 20 med kvindelige rorsmænd, heraf to danske besætninger.

Dansk sejlsport har satset på Nacra 17 Mix siden den blev OL-klasse i 2013. Inden OL 2016 opnåede Allan Nørregaard og Anette Viborg som det bedste resultat en VM-sølvmedalje i 2016. Herefter har Lin & CP været den klart førende danske båd med flere VM- og EM-medaljer.


Galleri







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen