Forureningen i OL-farvand bliver ikke løst inden 2016

Artikelindeks

 

Med de nuværende midler til forureningsbekæmpelse, vil det tage mere end 10 år at reducere forureningen til et acceptabelt niveau, både m.h.t. flydende affald samt helbredstruende forurening.
De brasilianske myndigheder havde lovet at reducere forureningen i bugten frem mod 2016 med 80 % ved at udbygge kloak- og rensnings- og filtreringsanlæg.

Rio’s miljøansvarlige har i brevet indrømmet, at selvom man fik frigivet de lovede midler på 70 mio. $, og fik bygget de nye rensningsanlæg som supplement til de eksisterende to anlæg, så vil det kun reducere forureningen med ca. 50 % - markant lavere end den lovede reduktion. Han anmoder om, at midlerne snarligt kan blive frigivet, således at byggerierne kan påbegyndes i andet halvår af 2014, da sagen er af hastende karakter og fundamental karakter for flere af OL konkurrencerne.

Det paradoksale er, at statssekretæren samtidig indrømmer, at selvom myndighederne ønskede at løse problemerne ved endnu større udbygninger af kloaknettet, så vil det ikke være nok til at løse problemerne inden OL. Han udtrykker det på følgende måde:

”Selv hvis de nødvendige ressourcer til at gennemføre sanitære systemer i de vandveje, der er nævnt blev frigivet, ville det ikke være muligt at planlægge og gennemføre alle de nødvendige projekter inden for en tidsramme, der ville medføre en markant forskel i vandkvaliteten i Guanabara bugten ved OL i 2016.”

Ubekræftede rygter indikerer på, at staten Rio de Janeiro’s regering allerede for nogle måneder siden besluttede sig for 95 % nedskæringer i budgettet for oprydningen i bugten. Man vil reducere omkostningerne fra 1 mia. $ til 51 mio. $. Dette beløb er kun nok til at finansiere de såkaldte ”Eco Boats” til opsamling af flydende affald, samt etablering af nogle ”øko-barrierer” som kan dæmme op for flydende affald ved flodmundingerne.

Læs også: Olympiske forberedelser i Rio er værre end Athen

RIo dæk affald_Guanabara Bay_eliseucavalcante127

Dæk og flydende affald i Guanabara bugten tæt på Rio's internationale lufthavn. Foto Eliseu Cavalcante (Sail-World) 



 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen