Forureningen i OL-farvand bliver ikke løst inden 2016

Artikelindeks

 

Når De Olympiske Lege starter i 2016 så ser det ikke ud til at sejlere, roere, triatleter og andre idrætsudøvere kommer til at opleve, at Guanabara Bay er blevet renset, som det er blevet lovet af de brasilianske OL arrangører.

Det lød spændende og eksotisk da De Olympiske Lege blev givet til Rio de Janeiro, og mange satte næsen op efter, at sejlkonkurrencerne kunne få nogle rammer, som kunne matche forholdene i Weymouth og skabe yderligere interesse om sejlsporten som TV og tilskuersport.

Men det kan risikere at blive det mest forurenede farvand, som OL nogensinde er sejlet i, og hvis der ikke kommer styr på alt det flydende affald i bugten, så kan konkurrencerne blive afgjort af tilfældigheder, nemlig hvem der i størst mulig omfang undgår at få affald på ror og sværd. Og hertil kommer faren for at få betændelse i rifter og sår, som konsekvens af alt det sundhedsfarlige kloakvand der udledes i bugten.

Læs også: Affald i vandet ødelægger kapsejlads i Rio

Læs også: ”Eco-boats” i Rio skal forsøge at rense OL-farvand

I sidste måned kunne mand på Sail-World læse, at Rio’s miljøafdeling rapporterede om 800 tons affald, der dagligt løber ud i den flod, som ender i Guanabara Bay, hvor sejlsport og andre idrætsgrene skal have konkurrencer.

Indrømmelsen fra den brasilianske stat om, at man nu ikke kan nå at løse problemerne har fundet sted i et brev som Associated Press har fået adgang til. I brevet dateret den 7. maj stilet til Sportens minister Aldo Rebelo, anmoder Rio’s miljøansvarlige, Carlos Fransisco Portinho om yderligere økonomisk støtte til at etablere miljøforanstaltninger, således at man kan få kontrol med forureningen.


 

Med de nuværende midler til forureningsbekæmpelse, vil det tage mere end 10 år at reducere forureningen til et acceptabelt niveau, både m.h.t. flydende affald samt helbredstruende forurening.
De brasilianske myndigheder havde lovet at reducere forureningen i bugten frem mod 2016 med 80 % ved at udbygge kloak- og rensnings- og filtreringsanlæg.

Rio’s miljøansvarlige har i brevet indrømmet, at selvom man fik frigivet de lovede midler på 70 mio. $, og fik bygget de nye rensningsanlæg som supplement til de eksisterende to anlæg, så vil det kun reducere forureningen med ca. 50 % - markant lavere end den lovede reduktion. Han anmoder om, at midlerne snarligt kan blive frigivet, således at byggerierne kan påbegyndes i andet halvår af 2014, da sagen er af hastende karakter og fundamental karakter for flere af OL konkurrencerne.

Det paradoksale er, at statssekretæren samtidig indrømmer, at selvom myndighederne ønskede at løse problemerne ved endnu større udbygninger af kloaknettet, så vil det ikke være nok til at løse problemerne inden OL. Han udtrykker det på følgende måde:

”Selv hvis de nødvendige ressourcer til at gennemføre sanitære systemer i de vandveje, der er nævnt blev frigivet, ville det ikke være muligt at planlægge og gennemføre alle de nødvendige projekter inden for en tidsramme, der ville medføre en markant forskel i vandkvaliteten i Guanabara bugten ved OL i 2016.”

Ubekræftede rygter indikerer på, at staten Rio de Janeiro’s regering allerede for nogle måneder siden besluttede sig for 95 % nedskæringer i budgettet for oprydningen i bugten. Man vil reducere omkostningerne fra 1 mia. $ til 51 mio. $. Dette beløb er kun nok til at finansiere de såkaldte ”Eco Boats” til opsamling af flydende affald, samt etablering af nogle ”øko-barrierer” som kan dæmme op for flydende affald ved flodmundingerne.

Læs også: Olympiske forberedelser i Rio er værre end Athen

RIo dæk affald_Guanabara Bay_eliseucavalcante127

Dæk og flydende affald i Guanabara bugten tæt på Rio's internationale lufthavn. Foto Eliseu Cavalcante (Sail-World) 



 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen