Uttern D68EX, Bella 640 DC, Askeladden 645 Beetle, Yamarin 64 DC

Artikelindeks

Uttern D68EX med MerCruiser 1,7 l turbodiesel: Støjende
Største båd i testen er Uttern D68EX med en del mere plads. Det er bådens stærkeste side, for på design og motor mangler den noget.

Båden har, som det kan ses på den, været på markedet en del år. Og det fornemmes så snart man er om bord. Alt virker lidt gammeldags - specielt når man har konkurrenterne liggende nogle få meter derfra. Men fordi bådene ligger side om side, ser man straks at Uttern D68EX er en betydelig større båd. Først og fremmest mærkes det i kahytten. Her er der fin overnatningsmulighed for et par - selv i flere dage. Den ene køje bliver ekstra lang takket være et rum, hvor personer med meget lange ben kan stikke fødderne ind. Det går også fint at sidde i kahytten. Her er del træværk som sikkert falder i manges smag. Samtidig er der sikkert andre der vil opleve indretningen som lidt tung og umoderne. Denne båds særpræg er netop, at der er en blanding af traditionelle detaljer parret med en del moderne. Stoffet på madrasserne, hvide glasfiberflader kombineret med mere traditionelt træværk giver en udefinerbar stil.
Der er rimelig god plads i cockpittet. Båden fungerer fint i havn og når man ligger for anker for at bade. Her er en fin badeplatform med en praktisk indgang til cockpittet. En
agterbænk og en bænk i bagbord side kan med en løs hynde danne en L-sofa. Fint nok, men hynderne virker lidt tynde og ryghynderne er ikke specielt behagelige. Langt bedre er fører- og passagerstol. Igen en blanding af gode og mindre gode løsninger. Bag skipperstolen er et pantry med vask, kogeapparat og køleskab. Under dørken findes et fint stuverum.
Instrumentpanelet har alle motorinstrumenterne højt oppe og lidt fremme. Lige i sigtelinjen. Godt så langt, men det ser ikke elegant ud sammenlignet med f.eks. Askeladden. Foran rattet er en ekstra flade. Her sidder kompasset nedfældet - lidt til venstre for rattet og ikke i sigtelinjen. Vi går ud fra, at der ved placeringen er taget hensyn til, at der skal være plads til GPS/kortplotter foran rattet. Fint nok, men fladen giver kun plads til mindre skærme. I bredden er også plads til et ekkolod. Ud over dette fungerer førerpladsen helt fint - også når man står op. Styringen er imidlertid i den tungere ende.
Af udstyr kan nævnes to solide vinduesviskere, god pulpit og kaleche, som sammenrullet fungerer som en targabøjle.
Fordækket entres gennem vindspejlet og tre forholdsvis små trin placeret på skydedøren. Dette er ingen optimal løsning - Bella og Yamarin har en super trappe i forhold og selv både med trin indstøbt i skydedøren (f.eks. Sea Ray) har løst dette langt mere elegant.
På plussiden kan nævnes en solid stævn, fint stuverum over badeplatformen, smalle sidedæk som kan benyttes, god plads til skippers ben, brandslukker fint placeret og solide håndlister på cockpitkarmen. Vi har nævnt et par minusser, men det, som er direkte uheldigt, er placeringen af sidelanternerne. De sidder meget udsat - både mod kaj og andre både. Kan man ikke finde en bedre placering, bør ekstra lanterneglas leveres med som standard!
I motorrummet er der placeret en MerCruisers 1,7 liters turbodiesel på 117 hk. En motor vi har prøvet i mange andre både. Egentlig er motoren en lille kraftkarl, men i denne båd er den lige det mindste. Godt nok trækker den forholdsvis hurtigt båden op og plane, men mere er der heller ikke at prale af. Vælger man båden med denne motor, må argumentet være at man skal sejle mange timer om året og dermed reducere brændstofudgifterne i forhold til en benzinmotor. Men - og det er et vigtig men - hvem orker at sejle mange timer i denne båd? Støjniveauet er for højt - det bliver direkte ubehageligt efter kort tid. Det skyldes ikke motoren, men manglende effektiv lydisolering. Vi har som nævnt sejlet med motoren i mange både - her må kunne gøres noget!
Kombinationen af beskeden motoreffekt og højt støjniveau gør at der ikke er meget tilbage som kan defineres som ”sejlglæde”. Ud fra dette siger det sig selv, at man ikke kan gøre så meget galt med båden indenfor det fartområde den har.

+ God plads
+ Badeplatform
+ Pantry

- Støjniveau
- Placering af sidelanterner
- Rå stil

Længde: 6,82 m
Bredde: 2,52 m
Vægt: 1700 kg
Motor testbåd: 117 hk
MerCruiser 1,7 l turbodiesel.
Brændstoftank: 190 l
Ant. personer: 8 stk.
Pris testbåd: 439.990 kr.
Producent: Uttern Båtar AB.
Importør: Ketner Outdoor A/S tlf. 43 27 11 66,


www.ketneroutdoor.dk


 

 

Bella 640 DC med MerCruiser 220 hk: Overrasker
Med sit flotte design var Bella 640 DC den lækreste at se på. Lav og slank med blå stribe på skrogsiden - men sejler den også godt.

På mange områder er der flere fælles træk med Yamarin 64 DC. Trappen fra fordækket og døren i bagbord side til kahytten er placeret på samme måde. Cockpittets indretning byder på meget af det samme, men Yamarin’en vinder på en bedre U-sofa og lidt mere plads.
Bella 640 DC har hækaggregat. Den kan sammenlignes med Askeladden 645 Beetle, hvor den trækker det længste strå, hvis man taler om sejlegenskaber med sporty snit. Askeladden tager point hjem på smarte detaljer og bokomfort. Bella 640 DC har den bedste trappe fra fordækket af alle både i testen. Med store, gode trin. Her går man sikkert og behageligt. De to GT-stole til fører og passager giver god komfort. Instrumentpanelet er pænt udformet, men mangler plads til en integreret kortskærm lige foran skipperen. Adgang til forkahytten er god og inde i kahytten er det lige plads nok til to voksne. Det ser pænt ud med kvalitetsstof på madrasserne. På fordækket er en god ventilationsluge/nødudgang og pulpitten har en tilfredsstillende højde.
Motorrummet er i hele bådens bredde. I karmen er et rum med låg til kalechen. Ryddeligt og fint, men når lugen skal åbnes, skal man først vippe kalechen fremover. Lidt besværligt. Man skal over den høje karm for at komme til den store integrerede badeplatform med lejder, stuverum og håndtag. Men hvorfor vælger man så grimme hængsler på lugerne?
Motorrumslugen er stor og holdes oppe af gasdæmpere. Rummet har rene, støbte flader og lydisoleringen er pænt tilpasset. Adgangen til motoren er god og totalindtrykket af motorrummet kunne blive bedre, hvis det hele var organiseret lidt pænere. Nu virker det næsten som om man bare har skruet de forskellige komponenter lidt tilfældigt fast. Rent og pænt ser det ud. Ankepunktet er, at det næsten er umuligt at komme til under den støbte innerliner. F.eks. for at inspicere rørene som hører til selvlænserne. 
I havn og langsom fart er støjniveauet lavt. Båden manøvreres præcist i havn - med god styring og mere tyngde på grund af motorvægten. Det giver også en fornemmelse af mere tyngde og lidt roligere bevægelser, når farten sættes op ude på havet. Generelt skal båden trimmes rigtigt. Med drevet tiltet langt ud kan man lave seje hop med stævnen meget højt. Så bliver båden sporty at sejle med meget tyngde agter og lidt vægt fremme. Trimmer man drevet langt ind, trykker den hurtigt på stævnen med markante sprøjt op langs siden. Heldigvis sejler skroget rimeligt tørt med lidt sprøjt ind over dæk. Med perfekt trim overrasker Bella 640 DC med bløde og fine sejlegenskaber. Den kan sejles frisk i krappe søer og er blandt de bedste i klassen. Blødere og mere behagelig end Askeladden 645 og AMT 200 DC. Men ikke helt så suveræn som Yamarin 64 DC. Totalt set overrasker Bella 640 DC med masser af sejlglæde og den ligger fint gennem alle normale sving med et ganske lavt tyngdepunkt.
Konklusionen må være at Bella 640 ser pæn ud, har en fin planløsning, godkendt kahyt og gode sejlegenskaber. 
Bådens finish er ok, der er en god pulpit, håndlister og beslag - bortset fra de meget lidt elegante hængsler på badeplatformen. Sidelanternerne er ok, men her er også en høj stang med kombineret agter/toplanterne, der sættes hver gang man skal bruge lanterne. Båden kunne blive meget bedre hvis enkelte detaljer bliver justeret.

+ Design
+ Sejler godt
+ Trappe fordæk/cockpit

- Følsom for trim
- Hængsler badeplatform
- Adgang til selvlænsere

Længde/bredde: 6,47/2,47 m
Vægt: 1200 kg
Anbefalet motor: 117 - 220 hk
Motor testbåd: MerCruiser 4,3 MPI 220 hk
Brændstoftank: 130 l
Ant. personer: 7 stk.
Pris testbåd: 323.400 kr.
Producent: Bella Boats.
Importører/forhandlere: CC Camping & Marine A/S, tlf. 59 65 99 11. Gnisten Marine, Svendborg, tlf. 62 21 49 21. Motor og Bådcentret, Frederikshavn, tlf. 98 42 23 93. Siim Båd & Motor A/S, Them, tlf. 86 10 15 00.

www.ketneroutdoor.dk


Askeladden 645 Beetle med MerCruiser 220 hk: Opgraderet
Vi har testet denne båd tidligere. Nu er den opgraderet med flere af detaljerne fra de nye Z-modeller. Og med 220 hk i maskinrummet kommer egenskaberne bedre til sin ret …

Sidst vi testede denne båd, var der en 117 hk i motorrummet (som i Uttern 68). Det var en motor som langt fra ydede båden retfærdighed. Men med en 220 hk benzinmotor kommer der et helt andet liv i båden. Med en topfart på godt over 40 knob, skulle man tro at båden blev sporty - også vurderet ud fra det meget moderne design. Selv om det går stærkt, er det ikke de sportige egenskaber,der er bådens stærkeste side. Den sejler med tyngde og sikkert langt op i fartområdet. Men er en langt mere behagelig cruiser end en sporty båd - sammenlignet med de bedste: Yamarin 64, Bella 640 og Nordkapp 610.
Med mørkeblå skrogside og støbte hjørnestolper er båden stadig blandt de meste moderne i designet. Den er velbygget og scorer mange point for et førsteklasses motorrum, god adgang til selvlænserne med lukkehaner og tekniske installationer. Sidelanternerne sidder godt placeret, men også her er der en kombineret top- og agterlanterne på en høj, løs stang. Det ligger indenfor forskrifterne, men er ikke godt nok på en så stor og dyr båd. Fast agterlanterne bør helt klart være standard!
Kahytten er en af de bedste med god siddehøjde og fin soveplads til to. Der er også plads til et Porta Potti. Stor, rund ventilationsluge/nødudgang. Skydedør i midten giver en god adgang til kahytten, men trinene op til fordækket er lige de mindste. Instrumentpanelet er pænt og elegant med et stiligt rat. Førerpladsen er fin, men er man høj og har behov for mere benplads begrænses det af den lille, men funktionelle 
pantry-sektion lige bag. Det er også lidt besværligt at stå op og styre. I bagbord side er en bænk til en voksen og et barn. Bænken har vipperyg, der hurtigt kan ændres til en sol-seng eller ekstra køje under kalechen. Hele indretningen er meget praktisk og fleksibel. Bordet slås nemt op eller ned. Agterbænken har løse hynder på hver side. Her kan man vælge om man vil have maksimalt med siddepladser eller bedst mulig dørkplads ved fiskeri eller badning. Fleksibilitet er godt. Sofagruppe, solseng eller dørkplads. Frit valg, men har man kun brug for en god agterbænk eller sofagruppe kan løse hynder etc. virke både unødvendige og fordyrende. Her er igen tale om smag, behag og brugsområde.
Askeladden har i al fald sit på det tørre - 645 Beetle kan tilbyde det meste. Netop fordi båden har en fin kahyt, pantry og fleksibel indretning kan den gøre nytte som en lille turbåd. Fin plads til to personer og med en ekstra køje ude kan 3-4 overnatte en nat eller to.
Af nye, smarte detaljer kan nævnes at fortøjningerne kommer ud gennem pullerterne. De trækkes ud og ind ligesom en støvsugerledning. Smart nok - bare det fungerer om 5-10 år.
Når det gælder kvalitet og finish ligger Askeladden højt. 
Båden er velbygget og det er derfor den sejler med tyngde og graciøse bevægelser. Sejlegenskaberne er godkendt, men allerbedst er båden når den cruiser med 25-30 knob. Så sejler den sikkert og godt, men ikke så behageligt som de bedste i testen.
En god båd med en fleksibel indretning og smarte detaljer. Med 220 hk får den nok kræfter - også den dag hele familien skal på tur.

+ Velbygget 
+ Smarte detaljer

- Kombineret top/agterlanterne
- Reguleringsmulighed på førerstolen
- Små trin til fordækket

Længde: 6,45 m
Bredde: 2,52 m
Vægt: 1650 kg
Anbefalet motor: 120 – 220 hk
Motor testbåd: MerCruiser 4,3 MPI 220 hk
Brændstoftank: 165 l
Ant. personer: 6 stk.
Pris testbåd: 429.990 kr.
Pris testbåd: Udstyr Topline-pakke 91.550 kr.
Producent: Henrik J. Askvik.
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66,
www.ketneroutdoor.dk


Yamarin 64 DC med Yamaha 150 hk: I særklasse
Vi har testet den før med en større motor og under helt andre forhold. Som alle Yamarin-modellerne har også denne fået ny betegnelse - 64 DC. I en direkte sammenligning med konkurrenterne får den for alvor vist hvad den står for.

I forrige nummer præsenterede vi nyheden AMT 200 DC med en 150 hk Honda. Det er netop både som den Yamarin 64 DC udfordrer, og det var ekstra spændende at sejle båden under nøjagtig samme forhold. Ydermere ligger Bella 640 DC og Askeladden 645 i samme størrelse. Vi kunne også have nævnt den nye Crescent, der også var med i Nordisk Bådtest - del 1.
Yamarin 64 DC har et forholdsvis højt fribord, der giver en fornemmelse af sikkerhed om bord. Specielt mærkes det når man kommer ud i lidt større sø. Der kommer minimalt med sprøjt på vindspejlet. Og passagererne i den U-formede agterbænk sidder behageligt med høje ryghynder og god beskyttelse.
Cockpittet har to gode GT-stole og en U-formet sofa agter. Under agterbænken er der fine stuverum, der er let at komme til. Førerpladsen er ergonomisk godt udformet med en fin placering af rat og motorkontrol. To runde instrumenter (Yamahas multi-instrumenter) sidder placeret i sigtelinjen for skipperen. At båden har været på markedet nogle år, ses bedst ved at GPS/kortplotteren må skrues fast på toppen - den er altså ikke integreret i instrumentpanelet, som f.eks. på den nye AMT 200. Bortset fra det, fungerer Yamarin’ens førerplads helt ok. Præcis styring og motorkontrol bidrager væsentligt til præcise havnemanøvrer og i hele fartområdet. Et soleklart plus.
På hver side af motoren er der badeplatforme med badelejder på den ene. Op til fordækket er der faste og gode trin. Gangzonen på fordækket er teakbelagt. Der er en lav pulpit rundt om fordækket. Båden har altså ikke skydedør, men en todelt hængslet dør foran passagerstolen. Indgangen er fin og fordelen er at dækket bliver stivere i og med at trappen er helstøbt. En skydedør med trin (som AMT 200) kan hurtigt blive mere ledeløs. Hvad der er bedst er en smagssag. Men forkahytten på en båd som denne benyttes nok ikke så meget til overnatning.
Det største ankepunkt på denne båd er manglen af dæksluge eller nødudgang fra kahytten. Flere af bådene i testen mangler denne luge. Nogle har for små luger. Bedste luge/nødudgang har Askeladden. På Yamarin 64 DC får man ventilation i kahytten gennem oplukkelige lysventiler i skrogsiden. Selve kahytten er forholdsvis rummelig, men med en spartansk og enkel indretning. Her kan et par fint overnatte. Plus for plads til cockpitbordet.
Når bordet sættes op ved U-sofaen i cockpittet, får man en hyggelig sofagruppe. Der er også en lille pantry-sektion med stålvask. Kogeapparat med vifte er ekstraudstyr. Viften kan bruges til at varme båden op under kalechen. Yamarin’en har en gennemført høj finish, fin dekoration på skrogsiden og gode lanterner. Men top- og agterlanternen er på en løs høj stang, der ofte glemmes og så sejles uden agterlanterne.
Alt dette er detaljer. På havet skal båden nu vise hvad den står for. Med 150 hk på hækken når den omkring 43 knob og det under de samme forhold som alle de testede både. 
Båden kommer hurtigt op og plane. 150 hk føles som perfekt til den. Til at begynde med har vi lidt for meget trim på stævnen. Krap medsø på omkring en meter. Vi tilter ud og øger farten. Båden går helt perfekt! Den tager søerne blødt og helt udramatisk. Så modsø, sidesø og nye runder. 64 DC imponerer. Helt ubesværet suser den af sted. Ikke en eneste gang får vi ubehagelige slag. Det er helt klart en vinder, når sejlegenskaberne skal vurderes. I svingene ligger den hele vejen og ekstra harmonisk bliver det når styringen er så præcis. Vi sejler og sejler og tager lige en tur mere med et par konkurrenter for at sammenligne. 
I testen er der flere både, som får betegnelsen ”gode sejlegenskaber”. Men Yamarin 64 DC er helt klart den bedste og er propfuld af sejlglæde. Skal du have en båd, hvor du kan holde høj marchfart selv i lidt krap sø og med høj komfort, er dette en spændende båd.

+ Super skrog
+ Gennemført kvalitet
+ Flot styring

- Ingen dæksluge
- Kombineret top/agterlanterne
- Ingen integreret skærmplads

Længde/bredde: 6,17/2,48 m
Vægt: 1100 kg
Motor: Anbefalet/testbåd Yamaha 150 hk
Brændstoftank: 140 l
Ant. personer: 7 stk.
Pris testbåd: 338.800 kr.
Inkl. teak og vinduer i skrog.
Producent: Kesko, Finland.
Importør: Yamaha Motor Scandinavia.
Forhandlere: Gjøl Marine, tlf. 98 27 75 15, Køge MC & Bådcenter, tlf. 56 65 26 19, Bådkommisæren, tlf. 65 32 18 15, Leif Larsen Marine, tlf. 62 22 89 11, Øsby Smedene A/S, tlf. 74 58 45 90, Lund Marine ApS, tlf. 70 20 98 88.www.ketneroutdoor.dk

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen