MV 5400, Skibsplast 555 HT, Bella 561 HT

Artikelindeks

 

MV 5400: Anderledes
Finske MV 5400 skiller sig ud fra de andre både i testen. Hardtoppen er trukket langt bagover og dækker delvis over fører- og passagerpladsen. Her sidder skipperen rigtig godt beskyttet og der er af samme grund luge i taget over førerpladsen.

Løsningen resulterer i at der kun er lidt plads tilbage i cockpittet bag i båden. I praksis er det kun agterbænken som er ude i fri luft. For båden er også en af de mindste i testen med en længde på 5,40 meter.
Designet er tilpas moderne. Det vil sige at den ikke er så moderne i linjerne som Yamarin og Skibsplast, men den er moderne nok til at have de fikse detaljer. Som eksempelvis en kraftig og forholdsvis stor dør til fordækket. Dette er også den eneste mulighed for at entre båden forfra - den har intet sidedæk! Ombordstigningen bliver helt ok med nedsænket fordæk, pulpit og håndlister på hver side af døren.
Helt fremme er der V-køjer. To enkle konsoller og fører/passagerstolen bag har en god facon. Man sidder ganske bekvemt og udsynet fra førerpladsen er blandt de bedste takket være de forholdsvis store vinduer. I stående stilling gennem taglugen, bliver afstanden til motorkontrollen for stor. Derfor er siddende stilling mest komfortabel.
Agterbænken har plads til tre. Sofaen kan let foldes ned for at give ekstra dørkplads - f.eks. hvis der skal fiskes. Fordi overbygningen er trukket langt agterover, er der godt læ, når man sidder på agterbænken.
Under køjerne og agterbænken er der stuveplads. Der er også et fint stuverum længere agter og mindre separate stuverum til fortøjningerne.
V-køjerne er forholdsvis små og lidt trange. Det hænger sammen med bådens beskedne længde og at gangzonen midt i båden tager forholdsvis meget plads.
Skroget har en V-bund på 18 grader. Båden sejler behageligt og tager bølger på en halv meter uden problemer. Svingsejlads klarer den også rimelig godt, men når man provokerer lidt skarpere sving, kaviterer den ret hurtigt. Det bliver derfor lidt vanskeligt at fremprovokerer den store dramatik - propellen slipper taget inden man når så langt.
MV 5400 virker velbygget med gennemgående god finish - den havner omtrent midt i når vi vurderer kvalitet og detaljer. Det største minus med den store hardtop, er at den holder godt på støjen når motoren arbejder ved høje omdrejninger. Slet og ret et lidt højt resonans-niveau, hvor hardtoppen næsten virker som en violinkasse.
Ønsker man sig en hardtop-båd med bedre beskyttelse end de andre, er denne båd et godt alternativ. Bedre beskyttelse for fører betyder at man får mere komfort hvis båden skal bruges både forår og efterår. Taglugen giver god ventilation på varme dage, men vi vil gerne konkludere at båden har sine stærkeste sider den dag, hvor det er ekstra surt og koldt.
Agterkalechen bliver til gengæld lille og let og en lille, lav targabøjle på taget giver et barskere og lidt mere moderne indtryk. Generelt en fin båd uden store overraskelser.

MV 5400
Længde: 5,40 m
Bredde: 2,25 m
Vægt: 700 kg
Maks. pers.: 6 stk.
Motor: 60 - 90 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: 90 hk 
Suzuki 4-takt
Pris testbåd: 149.000 SEK
Producent:
MV Marin, Finland,
www.mv-marin.fi
Forhandler i Sverige:
KGK Suzuki AB, 
tlf. +46 8 92 33 32.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen