MV 5400, Skibsplast 555 HT, Bella 561 HT

Artikelindeks



”Nordisk bådtest” er et samarbejdsprojekt mellem Kippari fra Finland, Vi Båtägare fra Sverige, Vi Menn båd fra Norge og så os selv. Norges største avis - VG - deltager også i teamet og præsenterer testen for sine 1,5 mio. læsere. I tre dage blev bådene testet hårdt i farvandet ud for Skovshoved. Fart, forbrug og støj måles med de mest moderne måleinstrumenter. Testteamet tester bådenes sving- og sejlegenskaber i alle fartområder. Sikkerhed, design, indretning, praktiske løsninger, detaljer og finish vurderes også. Det var første gang testteamet gennemførte en stor nordisk test i Danmark. Bådmagasinet havde naturligt nok en værtsrolle for hele det nære samarbejde med Skovshoved Havn og de danske forhandlere.
Valget faldt denne gang på både med hardtop. En typisk nordisk bådtype tilpasset vort barske og kølige klima. Tager man et historisk tilbageblik, var netop hardtop-bådene på ca. 17-18 fod meget populære i 70’erne. Der blev solgt i tusind-
vis af denne bådtype. Så kom de åbne skærgårdsjeeps, mindre daycruisere, bowridere og walkaround-modeller og overtog markedet. De sidste par år har interessen for hardtop-både været stigen-de. Nogle nye modeller er kommet på markedet, men mærkeligt nok har mange kendte producenter stoppet produktionen af netop hardtop-modeller.

Testteamet stillede spørgsmålet: Har hardtop-bådene deres berettigelse og er der sket en udvikling siden 70’erne?
Både med hardtop har sine oplagte fordele. De er ”sociale” ved at båden kan bruges som et areal. Båden er altså ikke opdelt i cockpit og en lille mørk kahyt under dæk. Hardtoppen giver udmærket beskyttelse både mod regn, vind og kulde. Kalechen over resten af båden bliver lille og lethåndterlig i forhold til en daycruiser. Med denne opslået har man fin beskyttelse mod vejrguderne. Rigtignok byder bådene på køjemuligheder - fra to til fire personer kan overnatte med en begrænset komfort. Mulighed for overnatning er god at have og det er positivt at de mindre modeller forholdsvis nemt kan trækkes på trailer. Så kan man have båden hjemme i haven og trække den til nye farvande og spændende oplevelser. Selv mens båden står på traileren, kan den på langtur bruges til overnatning som en lille ”campingvogn”.Flere af bådene har pantrymuligheder og smarte detaljer som øger brugsværdien. Totalt set bidrager alle disse faktorer til at hardtop-bådene får et stort brugsområde - enten båden bruges til fisketure forår og efterår, transportbåd, badebåd, vandskisejlads, korte overnatningsture eller være et hyggeligt samlingspunkt når man ligger i havn.
Kombineret med moderne udenbordsmotorer med gunstigt brændstofforbrug, lavt støjniveau og effektive hestekræfter, tror vi at hardtop-bådene vil øge i popularitet. Ud fra dette vil det overraske os meget om vi ikke får nye, linjelækre hardtop-modeller de nærmeste år.
På minussiden må først og fremmest nævnes en begrænset udeplads når solen skinner. De fleste modeller har stor afstand fra førerpositionen og frem til frontvinduerne. Det giver reduceret udsyn i mørke og regn. Så må skipperen stå op og have frit udsyn over hardtoppen. Nogle af testbådene mangler stadig luge/oplukkeligt vindue foran på hardtoppen. Skal man balancere på et smalt sidedæk med hund, barn eller køletasker, siger det sig selv at dette ikke er nogen ideel løsning. Moderne lugeløsninger foran - som eksempelvis på Yamarin og Skibsplast - er en vigtig detalje og gør de moderne hardtop-både langt mere brugervenlige. De to nævnte producenter har løst dette elegant uden at det er sket på bekostning af et strømlinjeformet design.
Hardtop-båden har sine oplagte positive sider og skal båden også bruges på de mindre solrige dage, er komforten suveræn i forhold til de mere åbne skærgårdsjeeps eller walkaround-både. De mindre modeller har også en fornuftigere pris og giver meget båd for pengene. Som nogle af de bedste eksempler på dette kan vi fremhæve Castello og Crescent Classic.
Konklusionen efter testen bliver at hardtop-bådene giver stor sejlglæde for pengene. De har et stort brugsområde samtidig med at de er brugervenlige også i barskere vejr.
Alle både har sine stærke og svage sider. Tager man det bedste fra samt-
lige testbåde og lægger flere nye ideer
til - f.eks. mulighed for et bærbart toilet - konkluderede testteamet at det fortsat må være muligt at udvikle den ”perfekte” hardtop-båd.


 

MV 5400: Anderledes
Finske MV 5400 skiller sig ud fra de andre både i testen. Hardtoppen er trukket langt bagover og dækker delvis over fører- og passagerpladsen. Her sidder skipperen rigtig godt beskyttet og der er af samme grund luge i taget over førerpladsen.

Løsningen resulterer i at der kun er lidt plads tilbage i cockpittet bag i båden. I praksis er det kun agterbænken som er ude i fri luft. For båden er også en af de mindste i testen med en længde på 5,40 meter.
Designet er tilpas moderne. Det vil sige at den ikke er så moderne i linjerne som Yamarin og Skibsplast, men den er moderne nok til at have de fikse detaljer. Som eksempelvis en kraftig og forholdsvis stor dør til fordækket. Dette er også den eneste mulighed for at entre båden forfra - den har intet sidedæk! Ombordstigningen bliver helt ok med nedsænket fordæk, pulpit og håndlister på hver side af døren.
Helt fremme er der V-køjer. To enkle konsoller og fører/passagerstolen bag har en god facon. Man sidder ganske bekvemt og udsynet fra førerpladsen er blandt de bedste takket være de forholdsvis store vinduer. I stående stilling gennem taglugen, bliver afstanden til motorkontrollen for stor. Derfor er siddende stilling mest komfortabel.
Agterbænken har plads til tre. Sofaen kan let foldes ned for at give ekstra dørkplads - f.eks. hvis der skal fiskes. Fordi overbygningen er trukket langt agterover, er der godt læ, når man sidder på agterbænken.
Under køjerne og agterbænken er der stuveplads. Der er også et fint stuverum længere agter og mindre separate stuverum til fortøjningerne.
V-køjerne er forholdsvis små og lidt trange. Det hænger sammen med bådens beskedne længde og at gangzonen midt i båden tager forholdsvis meget plads.
Skroget har en V-bund på 18 grader. Båden sejler behageligt og tager bølger på en halv meter uden problemer. Svingsejlads klarer den også rimelig godt, men når man provokerer lidt skarpere sving, kaviterer den ret hurtigt. Det bliver derfor lidt vanskeligt at fremprovokerer den store dramatik - propellen slipper taget inden man når så langt.
MV 5400 virker velbygget med gennemgående god finish - den havner omtrent midt i når vi vurderer kvalitet og detaljer. Det største minus med den store hardtop, er at den holder godt på støjen når motoren arbejder ved høje omdrejninger. Slet og ret et lidt højt resonans-niveau, hvor hardtoppen næsten virker som en violinkasse.
Ønsker man sig en hardtop-båd med bedre beskyttelse end de andre, er denne båd et godt alternativ. Bedre beskyttelse for fører betyder at man får mere komfort hvis båden skal bruges både forår og efterår. Taglugen giver god ventilation på varme dage, men vi vil gerne konkludere at båden har sine stærkeste sider den dag, hvor det er ekstra surt og koldt.
Agterkalechen bliver til gengæld lille og let og en lille, lav targabøjle på taget giver et barskere og lidt mere moderne indtryk. Generelt en fin båd uden store overraskelser.

MV 5400
Længde: 5,40 m
Bredde: 2,25 m
Vægt: 700 kg
Maks. pers.: 6 stk.
Motor: 60 - 90 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: 90 hk 
Suzuki 4-takt
Pris testbåd: 149.000 SEK
Producent:
MV Marin, Finland,
www.mv-marin.fi
Forhandler i Sverige:
KGK Suzuki AB, 
tlf. +46 8 92 33 32.


 

Skibsplast 555 HT: Smarte detaljer
Skibsplast er en af Norges ældste bådproducenter og har altid haft hardtop-modeller på programmet. 555 HT har smarte detaljer fordi producenten og designeren selv sejler båden og produktudvikler kontinuerligt.

Med støbte hjørnestolper i buet design hører 555 HT hjemme blandt de mest moderne hardtop-både. Sammen med Yamarin 5930 er disse førende i et moderne design. Kort sagt er 555 en pæn båd at se på. Ekstra elegant bliver den med mørkeblå skrogside.
Skroget har et forholdsvist lavt fribord, der giver et lavt tyngdepunkt, 
men også det minus at det giver bølgesprøjt ind over stævnen i lidt større sø. Med 115 hk på hækken bliver båden 
sporty at sejle - på grænsen af hvad skroget tåler. Vi har tidligere sejlet båden 
med 70 hk, som er det mindste. Vi mener at en 90 hk vil passe båden perfekt.
Båden har et oplukkeligt vindue i bagbord side af hardtoppen. Det giver let adgang til fordækket. Sidedækkene er smalle, men med gode håndlister på taget er det også muligt at komme om bord denne vej. Et klart minus er at vinduet/lugen er hængslet. Det havde været bedre hvis det havde været et skydevindue - så kunne man have det delvist åbent på varme sommerdage.
Udsynet fra førerpladsen er acceptabel, men de kraftige hjørnestolper stjæler en del udsyn. I regn og mørke må man se over hardtoppen. Det går fint fordi rat og motorkontrol er placeret rigtigt og kalechen er så høj at man kan 
stå under den.
Forude har båden en V-køje som med ekstra hynder bliver til en fin dobbeltseng. Som hynder bruges ryghynderne i kombination med aluminiumsrøret til bordet. Hynderne har pænt betræk, men er lidt tynde. Under bænkene er der stuverum og under bagbord bænk kan monteres et lille pantry.
Foran passageren i bagbord side er der ingen konsol, så indretningen føles luftigere. Konsollen foran skipperen er fin med et eksklusivt rat og plads til instrumenter, men heller ikke mere. Foran konsollen er et lille kortbord - det er samme bord som benyttes bag ved sofagruppen.
To gode stole, der sidder på stativ og kan drejes bagud. Så får man en fin sofagruppe sammen med agterbænken, men standardbordet er lille. Agterbænken har plads til tre og kan trækkes ud til solseng eller ekstra køje. Det er et minus at ryg og sædehynde er todelt, så kan solsengen ikke trækkes op som sofa i et snuptag. Stuverum under bænken, men lidt vanskeligt at komme til.
Agterkalechen er enkel at sætte op og giver fuld ståhøjde. I siderne af cockpittet er der praktiske stuverum blandt andet til kort. Indretningen har en høj finish og pænt betræk på hynder og stole. Teak på dørken. Båden leveres også i en opgraderet ”selected” version. 
Integreret badeplatform med lejder og stuverum agter. På fordækket er en lav, men solid pulpit. Båden har solide beslag rigtigt placeret. Et klart plus er bådens placering af de kraftige lanterner - separat top- og agterlanterne. 
Båden sejler trygt under alle normale forhold, men kan få enkelte slag på den brede chine. Den kan også sejles ganske sporty - i al fald med 115 hk på hækken.
Totalt set er dette en gennemført båd med moderne design, fine detaljer, sikre sejlegenskaber og flot finish. En smart detalje er ”night-cap” - indvendige gardiner, som knappes på vinduerne. Så slipper man for at blive vækket af lyset klokken seks om morgenen, når man overnatter om bord.

Skibsplast 555 HT
Længde: 5,55 m
Bredde: 2,20 m
Vægt: 590 kg
Maks. pers.: 6 stk.
Motor: 70 - 115 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: 115 hk
Suzuki 4-takt
Pris testbåd: 298.860 NK
Producent:
Skibsplast, Norge,
www.skibsplast.no


 

Bella 561 HT: Kompakt

På grund af sin beskedne bredde og fribordshøjde, er Bella 561 en af de mindste i testen. 60 hk på agterspejlet virker ikke af meget, men båden holder dog en god fart bare den ikke er for tungt lastet. Så må en kraftigere motor anbefales.

Selvom båden ikke er så stor, er den overraskende god at sejle. Takket være et godt skrog går den blødt i bølgerne. Den er medgørlig selv ved provokeret svingsejlads og uden brutale overraskelser. Efter en barsk testtur, sidder man igen med et positivt indtryk. En stærk medvirkende faktor er at båden er velbygget uden skramlelyde - bortset fra 
at man skal huske på at skrue bordet 
ordentligt fast. Ellers kommer det susende i skarpe sving.
Når det gælder udvendigt design er båden på grænsen til at virke lidt kedelig. Specielt når den ligger ved siden at både som Skibsplast 555 HT og Yamarin 5930. I hardtoppen er der store vinduer og frontruden er hel. Det giver et godt udsyn. Et minus er, at båden ikke har luge til fordækket. Her må man bruge sidedækkene. Disse er brede nok og der er gode håndlister på kahytstaget. Nogen idealløsning er det ikke - f.eks. hvis man skal have små børn eller en hund ned fra fordækket.
Båden har integreret badeplatform med veldimensioneret lejder, god pulpit på fordækket, mørkeblå stribe på skroget og pæne dekorationer. Det hele ser ganske godt ud og finishen på glasfiberarbejdet er gennemgående høj. Kombineret med at båden virker velbygget giver det et kompakt indtryk.
Størrelsen kan snyde. Selv om båden ser beskeden ud ved broen, er pladsen om bord godt udnyttet. Fin agterbænk med gode hynder, to gode stole som kan drejes rundt. 4-5 personer sidder godt mens båden er i fart og fire personer har det fint når man konverterer til en lille sofagruppe. Forude har båden en utraditionel løsning. V-køjerne er erstattet af en dobbeltkøje på skrå. I praksis betyder det at man ikke får lige så mange siddepladser forude i båden. Men skal et par overnatte, har man en god løsning. Men helt ærligt - dette er ikke nogen typisk overnatningsbåd. Ud fra det tror vi at V-køjen vil være mere praktisk.
Instrumentpanelet foran skipperen er enkelt og godt. Instrumenter og rat sidder ok, men motorkontrollen er placeret for langt ude i styrbord side. Specielt er den lidt dumt placeret når man står op.
Foran passagerstolen er et overdimensioneret skab placeret. Det virker lidt dominerende og for højt. På toppen sidder et lille bord. Det fungerer også som kortbord og kunne være placeret ved sofagruppen. Og som nævnt - det er en fordel at skrue bordet ordentligt fast inden man tager skarpe sving. Et lille pantry og køleboks kan leveres som ekstraudstyr.
Et par smådetaljer bør justeres - f.eks. placeringen af motorkontrollen og toplanternen. Den sidder på en stang som går agtenfor taget og mangler desuden en afblændingsskærm. I det store og hele er Bella 561 et behageligt bekendtskab, velsejlende, velbygget og kompakt, hvis du skal have den på en trailer.

Bella 561 HT
Længde: 5,62 m
Bredde: 2,08 m
Vægt: 570 kg
Maks. pers.: 6 stk.
Motor: 60 - 90 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: 60 hk
Mariner 4-takt
Kampagnepris i 2005: 179.900 kr.
Testbåd incl. motor
Producent:
Bella Boats Oy, Finland.
Forhandler:
CC Camping & Marine A/S,
tlf. 59 65 99 11.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen