Jeanneau 36 følger hovedprincippet for denne bådtype: stort, selvlænsende agterdæk, rummelig flybridge med sofagruppe og plads til solbadning, flot dækssalon og under dæk pantry, toiletrum med bruser og to separate kahytter. Størrelsesmæssig kiler båden sig ind som et spændende alternativ mellem de mindste flybridge-modeller på 33-34 fod og de større i 40 fods klassen. Selv om man har økonomi til at investere i et flydende sommerhus på denne størrelse, har slutprisen alligevel en afgørende betydning. Så kan en 40 fods båd blive for dyr og det årlige driftsbudget for højt. Ud fra dette tror vi bestemt at Jeanneau 36 kan tage sin del af markedet.
Lad os med det samme fastslå at denne 36 fods båd er en stor båd. Den har god bredde og et stort volumen i skroget. I de to kahytter er der fire faste sovepladser. Mod et tillæg kan leveres en sofagruppe i dækssalonen, der kan konverteres til en dobbeltseng.
Først og fremmest er dette en turbåd til fire personer. Så er komforten i top selv på de lange ture. Båden har også et andet brugsområde - den egner sig godt til dagsture med familien og venner eller som repræsentationsbåd for firmaet. Her kan inviteres 8-10 personer på sejltur.
Unikke planingsegenskaber
Jeanneau har valgt at placere motorerne under dækssalonen. Med lige aksler og frithængende ror. På testbåden var monteret to Volvo Penta D6-motorer på hver 310 hk. Med deres placering under dækssalonen, betyder det i praksis at tyngdepunktet er skubbet betydeligt længere fremover i båden i forhold til hækaggregatet.
Motorer så langt fremme i båden giver to klare fordele: Moderat planingstærskel og større tyngde ved sejlads i grove bølger. Men der er også nogle minusser. Støjisoleringen bliver mere omfattende og servicetilgangen noget mere kom-pliceret. Eksempelvis har Jeanneau 36 dobbeltdørk i dækssalonen. Den ene løsning er ofte lige så god som den an-den - med både ulemper og fordele.
Testbåden havde ikke bovpropel. Alligevel manøvrerer den fint ud fra broen ved hjælp af motorerne og den virker mindre sidevindsfølsom med tyngdepunktet forholdsvis midt i båden. Uden for molen gav vi den gas. De to D6-motorer har kræfter nok, men det som virkelig imponerer, er hvordan båden kommer op i plan. Den rejser stævnen minimalt uden markant planingstærskel. Farten øger og øger på en meget elegant måde. Med jævnt tryk hele tiden takket være det høje drejningsmoment på motorerne. Vi har slet og ret aldrig sejlet en anden båd på samme størrelse som planer ud så elegant. Derfor må vi bare prøve det igen og igen. Med fuld gas fra stilleliggende og med jævnt, øgende gas fra stilleliggende. Begge måder at give gas på, giver samme resultat. Jeanneau 36 øger bare farten jævnt, slipper hæksøerne umærkeligt og går i plan på sin helt specielle måde. Placeringen af motorerne og tyngdepunktet er en side af sagen. Skrog- og bundkonstruktionen har også stor betydning. Skroget har god bredde og stor volumen. Ud fra dette ligger båden også meget stabilt - ved langsom fart i havn og i forskellige hastighedsområder. Den føles sikker, tung og stabil hele vejen - også i skarpe sving. Desværre var der ikke megen sø på testdagen, men de hækbølger vi fandt, taklede båden uproblematisk. Med stor tyngde og rolige bevægelser sejlede den over selv i topfart og slog al sprøjt effektivt ud til siderne. Vi er overbevist om, at båden i 20-25 knob vil cruise mere behageligt og med mere graciøse bevægelser end mange af konkurrenter - selv i regn og blæst.
Vi giver Jeanneau 36 mange pluspoint for harmoniske sejlegenskaber.
Planløsningen
Båden har en stor, rektangulær badeplatform med badeleider og en stor dør til agterdækket hvorunder der er gode stuverum. Både badeplatform og dørk er teakbelagt. Flybridgen er trukket et godt stykke agterover og med kalechen giver den en god beskyttelse af agterdækket. Her er god plads til stole og et løst bord det meste af sæsonen. Uden kaleche er her plads til at fiske, dykke og bade fra. Det herlige med flybridgebåde er netop at der er så meget plads i båden, at hver afdeling kan bruges uafhængig af hinanden. F.eks. er der solmadras på flybridgen, og på fordækket kan lægges ekstra madrasser til solbadning. Samtidig er dækssalonen intakt og resten af båden er uberørt at udendørs aktiviteterne. Den største fordel med en flybridgebåd - sammenlignet med en sportscruiser - er netop at båden er så praktisk opdelt.
Flybridgen entres via en integreret trappe med teakbelagte trin. Skippersædet er placeret midt i med alle nødvendige instrumenter. I bagbord side er en passagerstol, mens styrbord side domineres af en stor L-formet sofa med solplads på tværs agter. Med et rundt bord og vendt skipperstol fås en sofagruppe. Der er ryghynder mod fartretningen ved siden af skipperstolen. Fartvinden dæmpes effektivt af det fremoverliggende vindspejl. Men vi savner en solid kant eller håndliste rundt om plexiglasset, der er lidt ustabilt hvis man griber for hårdt i det.
Targabøjlen er meget lav, og har plads til lanterne, antenner etc. Udsynet fra førerpladsen er godt og i de fleste tilfælde vil den helt sikkert blive ”hovedførerpladsen”. Når regn og kulde sætter ind, kan man trække ned til den indvendige førerposition.
Praktisk indretning
Der er en bred skydedør ind til dækssalonen. I hver side er der skydevinduer og det L-formede pantry er place-ret to trin nede, forude i bagbord side. Her er to vaske i rustfrit stål, mikrobølgeovn, tre-blus gasapparat, store og små skabe. Mellem pantryet og forkahytten er toiletrummet. Det er ikke særlig stort, men meget funktionelt, helstøbt og med skydeglasvæg til bruserummet. Toilet-rummet har to døre - den ene direkte til ”owners cabin” fremme i båden.
Forkahytten har en stor, fritstående dobbeltseng med god plads rundt om. Det hele virker større takket være et stort spejl på skottet forude. Lys og ventilation kommer ind ad dækslugen og to ovale, oplukkelige koøjer. Der er mange stuverum og et stort klædeskab.
Overfor pantryet er gæstekahytten. To langsgående køjer på ca. 1,90 m, klædeskab, små skabe, lille natbord mellem køjerne og koøje som kan åbnes. En ok gæstekahyt med en størrelse som ikke gør den klaustrofobisk.
I kahytterne er der læselamper, gode madrasser med stof i lyse farver. Skot og skrogsider er i et lyst materiale, som giver et indbydende indtryk. Træværket er mørkbejdset og højglanspoleret mahogni med en flot finish. Heldigvis er der tilpas med træværk, så indretningen under dæk virker rar. Kort sagt - her er god plads til fire personer. Men en lille detalje overrasker os - bredden på dørene til kahytter og toilet er lidt lille i forhold til mange andre både. Men det fungerer fint og så er det jo ok.
I dækssalonens styrbord side er den indvendige førerplads placeret. En bred dobbeltstol giver god komfort og der er fornuftig plads ved den dobbelte motorkontrol. Et stort skydevindue er placeret til højre for skipperen og sikrer ventilation og kommunikation med mandskabet på dæk.
Hovedinstrumenterne er placeret lige foran skipperen. Længere nede - ved siden af rattet - er der plads til elektronik og andet udstyr. I konsollen under ruftaget er der også plads til ekstraudstyr. På testbåden var monteret en stor kortskærm. På række under instrumenterne sidder alle afbryderne. Førerpladsen fungerer og der er godt med plads, men vi giver den heller ikke mere end ”godkendt”.
Vi har sagt det tidligere - der mangler lidt ergonomisk snit over det hele. F.eks. bør man have kortskærmen integreret lige foran skipperen og i synsfeltet. Mange afbrydere på en række ser imponerende ud, men det er vanskeligt at finde den rigtige i mørke. Vi minder igen om hvordan alt er organiseret i en bil - ergonomisk og overskueligt. Nu er det ikke kun Jeanneau 36 som har denne løsning, den går igen på de fleste både.
Lækker dækssalon
Så er vi kommet til det mest positive ved hele båden - nemlig dækssalonen. I styrbord side, bag førerpladsen, er en L-formet sofa med god plads til 4-5 personer. I bagbord side er der en to-sædes sofa. I hjørnet - under trappen til flybridgen - er et skab med plads til tv og dvd-afspiller. Dækssalonen er elegant med et typisk fransk, stiligt snit. Der er cremefarvet handskeskind på førerstol og sofaer. Matchet med fine polstringer og et kombineret støbt og polstret ruftag med spotlights. Alt er lyst og lækkert med en flot finish. Når vi snakker finish, er det træapteringen som virkelig imponerer. Her er den rette mængde træ - et lækkert salonbord med klapper, et par skabssektioner og lidt pynt på de rigtige steder. Ma-hognien er mørkbejdset, giver et dybt, luksuriøst præg med lækre lister og en førsteklasses pasform. Det hele har skinnende, højglanspolerede overflader og kun et ord passer: Lækkert!
Efter testturen sidder jeg en stund i dækssalonen og studerer detaljerne. Det slår mig at de franske båd-producenter har sin egen elegante stil og at niveauet er hævet til en helt ny standard. Indretningen er ikke enkelt og spartansk som den skandinaviske, ikke overlæsset som i de engelske og amerikanske både og ej heller avantgarde som i italienske både. Indretningen er fransk elegance og på den måde lever Jeanneau 36 op til sin modelbetegnelse ”Prestige”. Derfor er der al mulig grund til at tage et nærmere kig på denne båd.
Typisk fransk er det også at over-bygningen er lidt asymmetrisk - uden at du ser det. Sidedækket til bagbord er lidt bredere end i styrbord side. Med andre ord er det sikrest at gå om bord via bagbord sidedæk. Der er et højt sø-gelænder på for- og sidedækket, håndlister langs flybridgen og ved solpladsen på fordækket. Her er det oplagt at der er lagt stor vægt på sikkerheden.
klusion
Jeanneau Prestige 36 er en stor familie-båd med udmærket langturs-komfort for fire. Den har en praktisk planløsning og vil gøre sig som repræsentationsbåd overfor familie, venner eller forretningsforbindelser. Med stor dækssalon og varmeanlæg, kan båden fungere som fritidsbolig fra påske og langt hen på efteråret. Designet er tilpas moderne og vi tror resten af branchen må indse at de franske storproducenter bliver alvorlige konkurrenter på motorbåds-siden fremover. For dig som køber, er det en klar fordel - du får mere at vælge i mellem og priskrigen bør give mere båd for pengene. Således også med denne båd - for vor testbåd lander på en pris af ca. 2,2 mio. kr. med ganske meget udstyr og kraftige motorer. Specielt imponerer Prestige 36 med en lækker træaptering og planingsegenskaber, vi sjældent har set magen til. På minussiden er det kun småting at sætte fingeren på - her tror vi man vil vinde ved at revurdere instrumentpanelet og gøre det mere ”up-to-date” med integreret kortskærm lige foran skipperen og en logisk placering af afbrydere.
Totalt set er dette en spændende 36 fods båd, som er præcis lidt større end en 33 fods og langt rimeligere i pris end en 40 fods - både i indkøb og drift. Eller lige tilpas …
Jeanneau Prestige 36
Længde/bredde: 11,13/3,84 m
Dybgang: 0,93 m
Vægt: ca. 7800 kg
Motor testbåd: 2 x VP D6 a 310 hk
Dieseltank: 800 l
Vandtank: 400 l
Ant. køjer: 4 (+2) stk.
Ant. kahytter: 2 stk.
Pris fra: Standard båd 1.870.000 kr.(med 2 x VP KAMD 300 a 285 hk)
Pris testbåd: ca. 2,2 mio.(med 2 x VP D6 a 310 hk)
Producent: Jeanneau, Frankrig
Importør: Tempo Bådsalg, tlf. 43 73 73 95,Reese Marin, tlf. 74 62 62 56.
+ Lækker træaptering
+ Planingsegenskaber
+ Prisgunstig
- Serviceadgang til motorerne
- Lidt smalle døre
- Instrumentpanelet