Jeanneau Prestige 36

Artikelindeks


Jeanneau 36 følger hovedprincippet for denne bådtype: stort, selvlænsende agterdæk, rummelig flybridge med sofagruppe og plads til solbadning, flot dækssalon og under dæk pantry, toiletrum med bruser og to separate kahytter. Størrelsesmæssig kiler båden sig ind som et spændende alternativ mellem de mindste flybridge-modeller på 33-34 fod og de større i 40 fods klassen. Selv om man har økonomi til at investere i et flydende sommerhus på denne størrelse, har slutprisen alligevel en afgørende betydning. Så kan en 40 fods båd blive for dyr og det årlige driftsbudget for højt. Ud fra dette tror vi bestemt at Jeanneau 36 kan tage sin del af markedet.
Lad os med det samme fastslå at denne 36 fods båd er en stor båd. Den har god bredde og et stort volumen i skroget. I de to kahytter er der fire faste sovepladser. Mod et tillæg kan leveres en sofagruppe i dækssalonen, der kan konverteres til en dobbeltseng.
Først og fremmest er dette en turbåd til fire personer. Så er komforten i top selv på de lange ture. Båden har også et andet brugsområde - den egner sig godt til dagsture med familien og venner eller som repræsentationsbåd for firmaet. Her kan inviteres 8-10 personer på sejltur.

Unikke planingsegenskaber
Jeanneau har valgt at placere motorerne under dækssalonen. Med lige aksler og frithængende ror. På testbåden var monteret to Volvo Penta D6-motorer på hver 310 hk. Med deres placering under dækssalonen, betyder det i praksis at tyngdepunktet er skubbet betydeligt længere fremover i båden i forhold til hækaggregatet.
Motorer så langt fremme i båden giver to klare fordele: Moderat planingstærskel og større tyngde ved sejlads i grove bølger. Men der er også nogle minusser. Støjisoleringen bliver mere omfattende og servicetilgangen noget mere kom-pliceret. Eksempelvis har Jeanneau 36 dobbeltdørk i dækssalonen. Den ene løsning er ofte lige så god som den an-den - med både ulemper og fordele.
Testbåden havde ikke bovpropel. Alligevel manøvrerer den fint ud fra broen ved hjælp af motorerne og den virker mindre sidevindsfølsom med tyngdepunktet forholdsvis midt i båden. Uden for molen gav vi den gas. De to D6-motorer har kræfter nok, men det som virkelig imponerer, er hvordan båden kommer op i plan. Den rejser stævnen minimalt uden markant planingstærskel. Farten øger og øger på en meget elegant måde. Med jævnt tryk hele tiden takket være det høje drejningsmoment på motorerne. Vi har slet og ret aldrig sejlet en anden båd på samme størrelse som planer ud så elegant. Derfor må vi bare prøve det igen og igen. Med fuld gas fra stilleliggende og med jævnt, øgende gas fra stilleliggende. Begge måder at give gas på, giver samme resultat. Jeanneau 36 øger bare farten jævnt, slipper hæksøerne umærkeligt og går i plan på sin helt specielle måde. Placeringen af motorerne og tyngdepunktet er en side af sagen. Skrog- og bundkonstruktionen har også stor betydning. Skroget har god bredde og stor volumen. Ud fra dette ligger båden også meget stabilt - ved langsom fart i havn og i forskellige hastighedsområder. Den føles sikker, tung og stabil hele vejen - også i skarpe sving. Desværre var der ikke megen sø på testdagen, men de hækbølger vi fandt, taklede båden uproblematisk. Med stor tyngde og rolige bevægelser sejlede den over selv i topfart og slog al sprøjt effektivt ud til siderne. Vi er overbevist om, at båden i 20-25 knob vil cruise mere behageligt og med mere graciøse bevægelser end mange af konkurrenter - selv i regn og blæst.
Vi giver Jeanneau 36 mange pluspoint for harmoniske sejlegenskaber.

Planløsningen
Båden har en stor, rektangulær badeplatform med badeleider og en stor dør til agterdækket hvorunder der er gode stuverum. Både badeplatform og dørk er teakbelagt. Flybridgen er trukket et godt stykke agterover og med kalechen giver den en god beskyttelse af agterdækket. Her er god plads til stole og et løst bord det meste af sæsonen. Uden kaleche er her plads til at fiske, dykke og bade fra. Det herlige med flybridgebåde er netop at der er så meget plads i båden, at hver afdeling kan bruges uafhængig af hinanden. F.eks. er der solmadras på flybridgen, og på fordækket kan lægges ekstra madrasser til solbadning. Samtidig er dækssalonen intakt og resten af båden er uberørt at udendørs aktiviteterne. Den største fordel med en flybridgebåd - sammenlignet med en sportscruiser - er netop at båden er så praktisk opdelt.
Flybridgen entres via en integreret trappe med teakbelagte trin. Skippersædet er placeret midt i med alle nødvendige instrumenter. I bagbord side er en passagerstol, mens styrbord side domineres af en stor L-formet sofa med solplads på tværs agter. Med et rundt bord og vendt skipperstol fås en sofagruppe. Der er ryghynder mod fartretningen ved siden af skipperstolen. Fartvinden dæmpes effektivt af det fremoverliggende vindspejl. Men vi savner en solid kant eller håndliste rundt om plexiglasset, der er lidt ustabilt hvis man griber for hårdt i det.
Targabøjlen er meget lav, og har plads til lanterne, antenner etc. Udsynet fra førerpladsen er godt og i de fleste tilfælde vil den helt sikkert blive ”hovedførerpladsen”. Når regn og kulde sætter ind, kan man trække ned til den indvendige førerposition.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen