Monterey 298 SC

Artikelindeks

 

Mange tror at det er mest sporty at sejle i modsø. Det er også sjovt at sejle en godt båd i grov medsø, men det kræver to ting: At skipperen ved hvordan båden skal sejles og at han giver båden rigtig trim og fart. I praksis betyder det nogle grader ud på drevene, så stævnen ligger højere. Trimmer du for hårdt ind, vil forskibet ligge for dybt. Det giver mere sprøjt og faren for at stævnen dykker er til stede. Sejler du for langsomt, kan det samme ske.
I medsø holder vi omkring 30 knob i starten. Vi finder det rigtige trim - båden sejler tørt og behageligt på bølgetoppene. Monterey’en går som et lokomotiv!
Efter et stykke tid indser vi at båden har potentiale. Vi trimmer drevene en grad eller to mere. Bølgerne bliver større, men vi falder ikke tilbage. Tværtimod - farten øges. Snart ligger vi i en perfekt dans på bølgerne og tro det eller ej; Den farer af sted med mellem 40 og 50 knob! I enkelte bølgedale pisker propellerne i fri luft. Lynhurtigt lettes trykket på gashåndtaget og der gives gas igen idet propellerne får fat i næste bølge. Det er sejlegenskaber og dette skrog går slet og ret superbt. Vi har sejlet andre rene sportsbåde i grovere sø og endnu hurtigere, men de har en klar svaghed: Med deres spidse forskib kan de dykke i de groveste medsøer. Og så bliver det vådt - meget vådt! Monterey’en dykker ikke og klarer en overraskende høj fart i den grove sø. Sejloplevelse hedder det! Vi bliver helt tændte og tager en tur mere. Måske går det endnu hurtigere næste gang, for nu kender vi båden langt bedre.
Monterey 298 SC får godkendt for det fine skrog, men vi må lige tilføje at det ikke er måden at sejle med familien om bord. Så må fartdjævelen blive hjemme og man må cruise behageligt og sikkert i et lavere fartområde. Men - den dag ”gutterne” skal på tur, kan man lidt overlegent vise at man har en båd som sejler godt med mange heste under solmadrassen. Husk at alt det løse i båden skal sættes godt fast, så man ikke får en overraskelse når havneøllen skal indtages. For glas, kopper og flasker er ikke helt vilde med en barsk tur.

Konklusion
Imponerende skrog med meget fine sejlegenskaber, kraftige motorer, harmonisk styring og sejlglæde i massevis. Kombineret med bådens elegante indretning, soveplads til fire og meget udstyr, kan den fint bruges til weekendture.
Den har i tilgift et elegant design og det knaldrøde skrog forstærker bådens sporty træk yderligere. Vælger du en båd som denne, med en topfart nærmere de 60 knob, må du kunne både søvejsreglerne og være kendt med det sted, hvor du vil sejle stærkt. For med 50 knob er der ikke tid til at læse kort eller kortplotter. Skal vi til slut fremhæve et par minusser, kan vi nævne at de to V8-motorer drikker meget benzin når går stærkt. Ståhøjden i kahytten kunne være bedre, men er det et krav må du heller se på en mere familiær cruising-model.
Monterey 298 SC får topkarakterer som en ægte sportscruiser - en af de bedre i klassen og til en konkurrencedygtig pris.


+ Sejlegenskaber
+ Kraftige motorer
+ Lækkert design

- Højt benzinforbrug
- Ståhøjde i kahyt
- Stor kaleche

Monterey 298 SC
Længde/bredde: 9,7/2,9 m
V-bund: 22°
Køjer: 2 + 2 stk.
Brændstoftank: 537 l
Vandtank: 57 l
Septiktank: 79 l
Vægt: ca. 3859 kg
Motorer: (benzin) Mercruiser V8 2x320 hk 
Topfart: ca. 60 knob
Pris fra: 912.411 kr.
Pris testbåd: 1.081.352 kr.
Producent: Monterey Boats, USA
Forhandler: Gnisten Marine, tlf. 62 21 49 21.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen