Hankø 28 Classic er rigtig håndværk
Det modsatte af en industrielt masse-produceret glasfiberbåd. Det er hvad den tidløse Hankø 28 Classic er fra Walsted. Båden er på markedet på opfordring af norske motorbåds-sejlere. Tre-fire måneder tager det et team på 6-8 mand af forskellige faggrupper at håndbygge denne noble, næsten majestætiske motorbåd. Efter en linjetegnings spanterids skæres midlertidige spanter ud, som opstilles på hovedet. Således er bådens ”ribben” klar til beklædning. Det foregår med lange Western Red Cedar lister, der er 22 millimeter tykke og 35 millimeter brede. Listerne er udformet i en fræser så de låser hinanden. Stripplanking foretages fra dækskant og op mod centerlinjen, op langs stævnlinjen og ud over agterspejlet, hvor de skæres af. Så bliver det nye skrog slebet, spartlet og gjort lufttæt klar til vakuumstøbning. Nu vakuumeres skroget med glasmåtte gennemvædet med epoxylim. Derefter bliver kølen, der strækker sig i 3/4 dels længde af båden, udført i skum. Et materiale, som kun vejer 50 kilo pr. kubikmeter. Under ”skumkølen” lægges på underkanten en mahogni-sål, som tåler kraftigt tryk. Uden på det vakuumeres glasmåtte vædet med epoxylim. Så langt så godt. Denne del udføres af to mand på ca. fire uger. Nu skal båden vendes, hvorefter afstivende struktur som bundstokke, langsgående stringere og motorfundamenter monteres, det meste udført med en kerne af skum. Også det overtrækkes med glasvæv vædet med epoxylim og vakuumeres så alt træ og struktur er forseglet. Dette sikrer en absolut tæt, let og meget stiv båd, understreger værkfører Lars Bræstrup. Nu lægges teakdækket, vindspejl og targabøjle bliver stillet op, og to hovedskot bliver sat i. Derefter følger installation af motor, styresystemer, lænsepumper, brændstoftanke, søventiler, vaskafløb til pantryvask. Så er det tid til finish behandling, som udgør en stor andel af projektets timeforbrug. Det blå fribord er sprøjtelakeret med tokomponent AwlGrip højglans lak. Alt mahogni lakeres med 10 lag AllGrip klarlak. Derefter følger montering af vinduer, isolering af motor, opstilling af kistebænke, pantry, som er lavet i moduler. Skandæk, vindspejl og cockpitkarme er udført i Khaya-mahogni. Teakdækket er lagt på Walsteds verdenskendte facon.
Fire kan overnatte
Under fordækket med meget lavt til ”loftet” findes en sovemulighed. Der er to regulære sovepladser til personer på op mod to meter. Kahytten er indrettet med hylder i siderne og stuveplads under køjerne. Det er også her toilettet kan installeres.
Trækker man kalechen, som er placeret standby op af targabøjlen, ud over cockpittet kan to overnatte agter i det dybe cockpit. Et cockpitbord kan sættes op med plads til 6-8 personer. Hankø 28 Classic har et mindre pantry med komfur og køleskab. Et toilet kan også monteres med en tilhørende fakalietank, der leveres som standard. Vindspejlet kan åbnes i midten, så man opnår lettere adgang til cockpittet fra fordækket. Et trin er lavet til formålet. Trinet fungerer samtidig som dørstopper for kahytsdøren. Jo, detaljen tæller hos Walsteds Baadeværft. Tag bare beslagene i syrefast stål eller det helt vidunderlige rat designet specielt til Hankø og udført af Thurø-håndværkerne, forarbejdet i syrefast stål og mahognitræ, og sprøjtelakeret med 10 lag lak. Værftets grundlægger, den nu 82-årige Aage Walsted, sagde allerede i 1963 at værftets medarbejdere ikke kun skulle være tilfredse med den mindste detalje. De skulle også være stolte. Og det er medarbejderne stadig - med god grund.
HANKØ 28 Classic
Design: Jim Hartvig, Hytek Marine
Længde/bredde: 8,55/2,60 m
Vandlinje: 7,65 m
Dybgang: 0,70 m
Vægt: 2300 kg
Dieseltanke: 2 x 100 l
Vandtank: 60 l
Toilettank: 40 l
Maks. hastighed: 30 kn
Marchhastighed: 15 kn
Motor: Yanmar, diesel 230 hk
Pris: 1,6 mio. kr.
Walsteds Baadeværft A/S, tlf. 62 20 51 68.