Hankø 28 Classic

Artikelindeks


Båden er en stor oplevelse at sejle, specielt når den accelererer med 230 hk med turolader.

Godt jeg fik taget mit speedbådskørekort. Her lærer man nemlig at fortælle sin medpassagerer når gashåndtaget bliver brugt. Man skulle jo nødigt smide sine venner af, når man sejler en tur for motor. En Hankø 28 Classic ligner en rolig, hyggelig og nostalgisk sag med pænt spring og alverdens skønne detaljer, men sejle stærkt og accelerere, det kan den virkelig også. Hankø 28 Classic tager nemlig for alvor fat med sin turbodiesel på 230 hk fra Yanmar, der leverer kraften, når luften fra turboladeren komprimeres 10 gange i de fire cylindre, og får kompressionen til at drive stemplerne. Alt sammen for at få den store firebladet bronzepropel på 24 tommer, til at dreje endnu hurtigere. På begge sider af propellen sidder et ror, der tilsammen giver en god kontrol og desuden er disse ror vinklet så de delvis virker som stabilisatorer. Slipper man gashåndtaget når bådens fart er over 20 knob, vil den af sikkerhedsgrunde, straks falde til ca. 10 knob. I Svendborg Sund var vi med den fartglade værkfører Lars Bræstrup fra Walsteds om bord på liebhaverbåden Hankø 28 Classic til 1,6 mio. kroner. Med maksimal fart på 28,9 knob løb øjnene i vand som kørte man i en åben Jaguar, hvilket man roligt kan kalde den stilfulde motorbåd. En båd som aldrig går af mode.
Vi sejlede ud fra Walsteds Baadeværft på Thurø, hvor det har ligget siden 1949. Værftet med 25 velansete håndværkere drives af søskendeparret Sonja og Thorvald Walsted. De har nu et godt bud på en serieproduktion af en daycruiser, velegnet på søer, floder, fisketur eller som tenderskib til f.eks. kongeskibet Dannebrog. 85 procent af værftets omsætning kommer fra renovering og nybygning til udenlandske kunder, hvor håndværket går forud for prisen.
Som så ofte før er Walsted ikke gået på kompromis med Hankø 28 Classic og båden har da også vakt opsigt i en del inden- og udenlandske medier. Designet står Jim Hartvig Andersen fra Hytek Marine i Klampenborg for. Stilen er fra 50’erne, inspireret af nordmanden Bjarne Aas’ Terne-motorbåd. Navnet Hankø stammer fra den idylliske og eksklusive ø af samme navn.
Bådens smukke spring gør den klassisk og duften af mahognitræ og højglanslakeret lak minder en om, hvordan hele lystsejladsen begyndte. Turboen tog fat så man skulle holde godt fast i rattet på den 8,55 meter lange båd. Ellers blev man rykket agter i det dybe cockpit. Der gik kun få sekunder førend de 2,3 ton blev halvplanende. Motoren er støjsvag, så når du møder båden i høj fart vil lyden af skumsprøjt og vandplask være større end støjen fra de 230 hestekræfter. Lars Bræstrup og jeg kunne fint kommunikere trods vi nærmede os de 30 knob. Vi ”gearer” ned og stopper op et øjeblik. Lars løfter op i motorkassen og forklarer igen ivrigt på sy’fynsk:
”Motorkassen er isoleret med et materiale med indstøbt blyplade, som dæmper lyden effektivt. En turbodiesel kræver meget luft til forbrænding, derfor er ført et rør med 28 centimeter i diameter til motorindsugningen. Lyden som søger ud samme vej, går i en lydfælde, der er lavet som en labyrint beklædt med skum i æggebakke-struktur,” siger Lars Bræstrup. Tiden er kommet til de obligatoriske U-sving. Hvor meget skrider båden i søen og hvor meget lægger den sig? Vi sejlede med høj fart ganske få meter fra fotografen, der sad sagesløs i fotobåden. Lars Bræstrup svingede tæt og Hankø 28 Classic lagde sig ikke indad i svinget, som de fleste både gør. Det skyldes dels den 60 centimeter dybe, men også ret lange køl. Og dels Hankø 28’erens såkaldte spraystrips, der løber på hver sin side af skroget, 25 centimeter over vandet fremme på stævnen og ved spejlet faldende til ca. 10 cm under vandoverfladen, når båden ligger stille. Ud over at spraystrips sørger for sidestabiliteten, så gør de også båden tør at sejle i. Der kom ikke tyndt røg-vand op langs siden, som set på mange andre motorbåde.
”Værftet og Jim Hartvig Andersen har eksperimenteret med placeringen og vinklen på disse spraystrips,” forklarer Lars Bræstrup, mens vi stadig er i høj fart. Lidt våd blev jeg i hænderne, da han sagde jeg sagtens kunne svinge den fornemme sag med 30 knob i et U-sving. Jeg gjorde det, men det var med at holde fast i det Walsteds-produceret rat. G-trykket var enormt, som var man i en af de hurtige karruseller, kun tilladt for unge over 16 år. Derfor, køber du en Hankø 28, så sænk farten lidt i de skarpe sving, medmindre dine gæster eller børn elsker det kraftige G-tryk og kilderen i maven. Båden var nærmest som på skarpt vinklede togskinner. Vi gik ned i fart og puls og kunne nu bedre fornemme vandet, man er så dejligt tæt på vandet med denne åbne bådtype med et fabelagtigt cockpit. Marchfarten er på 15 knob, her er benzinforbruget 18 liter i timen. Men hvad betyder prisen på benzinen, når man køber en liebhaverbåd. En Hankø 28 Classic er båden naboen drejer hovedet efter på sin egen store glasfiberbåd - hver gang du passerer ham med din støjsvage motor. Prøvetur hos Walsteds kan vi ikke love, men ring og spørg.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen