Forbina 40

Artikelindeks


Problematikken kender de fleste: Har man tre børn er det vanskeligt at finde både med fem faste køjer. Bevares - der findesmange både med køjer til både fem og seks, men det er noget andet. Vi snakker om ”faste køjer” som kan stå opredt hele døgnet uden at man skal ændre på siddegrupper og rede op hver eneste aften. Faste køjer til 5-6 personer er noget andet og som årene går og børnene vokser, har alle brug for at have mere udstyr med på sejlturen. Mere plads bliver nødvendigt og midt i det hele skal vi ikke glemme privatlivets fred. Både voksne og unge har brug for deres eget ”lukaf” til lidt privatliv.
Det er her Forbina 40 har sin målgruppe.
Med et stort volumen kan Forbina-skipperen fastslå at her er: Stor dæks-salon, tre kahytter, stort agterdæk, flybridge med plads til hele familien og et pantry enhver kok vil kunne lide. Ydermere kan nævnes at to af kahytterne er separate ”lukaf’er” med en stor dobbeltkøje og at båden har en topfart tæt på 35 knob.
Selvfølgelig vil en skipper på en mindre båd hævde at han har meget af det samme. Men så er det bare at invitere ham om bord i Forbina 40. Så er den diskussion over. For her er volumen og virkelig god plads.
Badeplatformen er næsten tre meter bred og 80-90 centi-meter i dybden. Under en luge ligger bade/red-ningsleider og ankerspillet agter er gemt godt af vejen. Det giver et ”rent” indtryk. Ind mod agterdækket er der stålholdere til fire store fendere. Og selvfølgelig er der en låge ind til agterdækket, der er stort med en fast bænk agterude, der sammen med et bord og et par løse stole bliver til en fin siddegruppe. Når man ser på badeplatformen og agterdækket, er det tydeligt at producenten har haft stor plads til rådighed. Så der er blevet plads til det meste uden at gå på kompromis og resultatet er at alt ser velorganiseret ud og ud fra dette virker det hele en tak større.
Da Forbina 40 blev lanceret på bådudstillingen i Stockholm, blev den hædret med ”Motorboat of the Show”. Et snert af moderne design og en funktionel indretning gjorde udslaget. På en bådudstilling kan man jo ikke prøvesejle en båd - derfor var det spændende at kaste fortøjningerne og teste sejlegenskaberne.
Vi kan slå fast at støjniveauet i båden er lavt. Ved 700 o/m målte vi 63,5 db - øgende til 64 ved 1000 o/m. I motorrummet summer to af Volvo Pentas flunkende nye D4-motorer. Med kompressor yder de nu 260 hk. Allerede i accelerationen er det imponerende hvordan D4-motorerne sender den store 40 fods båd op i fart. 2500 o/m giver 22,6 knob. Med 3000 omdrejninger viser loggen 29,8 knob.
Først ved 3300 omdrejninger stopper loggen på 34,4 knob! Det er flot af D4 motorer. For at give et korrekt billede skal nævnes at Forbina 40 vejer 7900 kg, har en længde på 11,9 meter og en bredde på 3,87 meter. På testbåden var der 600 liter diesel og 300 liter ferskvand plus fem voksne.

Sejlegenskaber
Sænkes omdrejningstallet til 3100 o/m cruiser båden stadig 31,3 knob. På fladt vand ligger den stabilt og behageligt. Den reagerer beskedent på kraftige vindstød og ligger forholdsvis stabilt selv om vinden kommer ind fra siden. Den store overbygning har et godt vindfang, men en lille justering af flapsene retter hurtigt båden op. Styringen er præcis. I hele fartområdet føles båden behagelig på rattet og styrer velvilligt derhen man vil. At båden ligger så stabilt har naturligt nok tæt sammenhæng med skrogets store bredde og faconen på V-bunden. Ca. 14 grader V agter. Det gør båden stabil, letplanende og letsejlet.
Ude i Kattegat mødte vi 2-3 meter sø. Lige mod bølgerne i 14-15 knobs fart sejler båden behageligt nok, men med et klart minus. Der kommer meget vand ind over. Forskibet er meget lige i siderne og når søen bliver tilpas stor er der ikke nok overhæng til at slå søen effektivt ud til siderne. Så kommer der sprøjt godt op over flybridgen. Kan man ikke lide at blive våd, er løsningen at forføje sig ned til den indvendige styreplads. Med søen mere ind fra siden sejler båden betydelig bedre og mere tørt.
Konklusionen må være at Forbina 40 har udmærkede fartegenskaber, den sejler stabilt i hele fartområdet op til topfart. Småsø tager den uden problemer, men ude i større bølger kommer der ret meget sprøjt ind over - i hvert fald når man sejler lige mod bølgerne.
Det er heller ikke her båden scorer de vigtige point. Badeplatformen og agter-dækket har vi allerede nævnt, men ved at hele agterdækket kan lukkes af med kaleche på begge sider og agter får man et ekstra tørt rum. Smart er det også at kalechen ligger praktisk sammenrullet under flybridgens overhang.
Der er en støbt trappe med gode trin op til flybridgen. En stor luge skal åbnes inden man kommer op på selve flybridgen. Lugen er solid og taget over agterdækket tæt. Fra flybridgen har man en fint udsyn. Den fremoverliggende vindskærm tager det meste af fartvinden. Skipperen sidder med fint udsyn placeret midtskibs. Her er godt med siddepladser og der kan rigges en solseng til. Stole og hynder er betrukket med mørkeblåt stof. Havnekalechen kan trækkes over hele flybridgen. Agter er en kraftig targabøjle med plads til radar, lyskastere og antenner. Targabøjlen kan nemt vippes ned når kan man skal transportere båden eller passere under lave broer.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen