Som de fleste andre ord har også ordet Regal en mening. Faktisk har det engelske ord både betydning som navneord og som udsagnsord. Navneordet betyder kongelig, mens der er flere nuancer på udsagnsordet, som kan oversættes fra; at fryde sig ved, at delikaterer sig med, til det mere servile; at opvarte eller traktere én med noget.
Regal er derudover varemærket på en serie lækre amerikanske sports- og motorbåde.
Bådmagasinet tog en lun efterårsdag på tur på kanalerne i Københavns havn.
I en Regal 2250 og en 2650 var missionen at fornemme om det var et kongeligt sus, eller følelsen af en gevaldig opvartning, der efterfølgende ville stå tilbage.
Mens vi fortsat var i kanalerne blev vi opmærksomme på, at de amerikanske både rummer et helt tredje potentiale - de kan få meget lidt maritimt udseende kvinder til at længes efter det barske liv til søs. I hvert fald trak bådene spontane tilråb fra begejstrede kvinder, der pludselig havde mod på et liv til søs.
Stærk og stabil
Og deres begejstring er berettiget - tænker jeg, da vi få minutter senere på åbent vand, lukker op for de henholdsvis 260 og 375 hestekræfter og med én lang acceleration bringer bådene ud af vandet og op på en konstant fart på mellem 35 og 40 knob. Jeg er til at starte med bag rattet i den mindste af de to Regal både - 2250’eren. Det sidste stykke på vej ud gennem kanalen, hvor der fortsat er læ fra land og dermed helt fladt vand sejler båden stærk og stabilt - det er lækkert og sjovt.
Det er som at være med i Miami Vice og en kort overgang tror jeg på, at jeg er Don Johnson, men efterhånden som vi kommer fri af land, og der komme en smule sø bliver det mere og mere besværligt at opretholde illusionen. For det er uendelig svært at se cool ud, når man med høj hastighed klamrer sig til rattet, mens bådens bund hamrer ned mellem søerne. Ganske intuitivt tager jeg gassen af og kommer ned på de mere moderate 25 til 30 knob.
Båden manøvrerer fint selvom jeg ikke rigtig har fornemmelse af at have fat i vandet med forskibet, der glider af på søerne med svævende bevægelser sideværts i svingene. Der skal derfor korrigeres ihærdigt med rattet for at trække snorlige kurver. Selv ved skarpe drejninger er der til gengæld ingen mislyde eller bare tendenser til kavitering, så man kan styre og kontrastyre alt det man vil.
Bådene er begge i café-racer-klassen. Altså relativt små både med store motorer og selvom vægten ikke er specielt lav - 2250’eren vejer knap 1900 kg, 2650’eren vejer 2400 kg - er det både med masser af muskelmasse og et derved følgende stort fartpotentiale.
375 heste - 55 knob
Når det er sagt skal det i samme åndedrag nævnes, at bådene trods deres relative ens udseende og ens data var meget forskellige i deres performance.
Regal 2250 er 6,7 meter lang, den stikker 0,8 meter og vejer 1791 kg. Storebroderen Regal 2650 Cuddy er 8,5 meter lang, stikker 0,9 meter og vejer 2400 kilo. Derudover har 2650 en V-form på 24 grader, mens 2250 kun har fået 20 grader at gøre godt med. Og det kan virkelig mærkes, da jeg efter en times sejlads skifter plads og kommer over i 2650’eren. Det er en helt anden fornemmelse af stabilitet. Både under sejlads ligeud og i forskellige former for sving. Der er masser af kantgreb, og når først man er gået ind i et sving, finder båden sin hældning som den derefter holder gennem hele kurven uden der samtidig skal korrigeres. På vej tilbage mod havnen lukker vi op for de 375 hk og kort efter sejler vi 55 knob uden det på nogen måde føles dramatiske eller presset. I Regal 2650 kan man få lov at leve sine Miami Vice drømme helt ud - uden ubehagelige wake up calls undervejs.
Et anderledes undervandsskrog
Det er efterhånden otte år siden, at Regal kom på markedet med et undervandsskrog, der var lidt af en revolution. I dag holder det fortsat hele fem verdensdækkende patenter og amerikanerne udstyrer fortsat alle deres sportsbåde med undervandskrogsystemet som under et kaldes FasTrac.
Konceptet skulle ifølge producenten gøre sejladsen til en større, mere sikker og mere økonomisk oplevelse, end hvad konkurrenter med konventionelle undervandsskrog kan byde på. Udsagn som vi ikke kan kommentere på, da vi ikke sejlede bådene mod andre fabrikater. Som det kan ses på billederne er bunden virkelig anderledes sammenlignet med en konventionel bund. Så-ledes har bådene fra Regal blandt andet et 10 centimeter dybt tværgående spor gående fra kant til kant placeret cirka midtskibs. Ideen er, at der skabes så meget turbulens under bunden bag kanten, at båden kommer op at ligge på en regulær luftpude som hjælper slæden hurtigere ud af vandet og op at plane. Naturligvis med en bedre driftsøkonomi til følge, men også med den fordel, at skrogets generelle form tillader et relativt skarpt V, der giver mere sødygtighed og retningsstabilitet. Ud over det V-formede spor knytter der sig også følgende teknologier til FasTrac konceptet. Conical Hull Induction, Laminar Flow Interrupters, Step Pad, True Trac Inverted Strake og Reversed Chines. Se værftets FasTrac animation på www.regalboats.com
En til far og en til søn
I begge både er der mulighed for at gå ned om læ, hvor der findes en lille kahyt, der på gode sommerdage og nætter kan bruges til læ for solen eller til en overnatning eller to. 2650’eren har to stikkøjer og en større dobbeltkøje, for campingfolket er det rent luksus, mens en lidt mere kynisk vurde-ring vil være, at båden inklusiv det store cockpittelt er egnet til overnatning for to voksne og to børn. 2250 har ikke stikkøjer, og er dermed i endnu højere grad en day-cruiser. Fælles for bådene er, at de er perfekte til dag- og aftenture, til badning og vandski og i det hele taget til alle former for leg og ren væren på vandet.
Efter to ture, i to ens udseende både, fra det samme værft, var vi ikke længere i tvivl om hvor forskellige de alligevel var. Den store levede til fulde op til det kongelige og til en komfort der indimellem nærmede sig ren opvartning. Så lidt afhængig af din alder, dine krav til komfort, og hvem du planlægger at tage med på vandet, burde du kunne få dine behov dækket af en af de to både.
Skal du på vandski, dag- og aftenture med vennerne og måske en enkelt overnatning i ny og næ, så kan du spare 100.000 kr. og investere i 2250’eren. Har du derimod planer om at tage hele familien med ud, holde ferie i båden og måske kun engang imellem stå på vandski med vennerne, så bør du se en ekstra gang efter 2650’er, for den giver dig simpelthen flere muligheder og så på en mere behagelig og gavmild måde. Lidt firkantet kan man sige, at den store er til fædrene, mens den lille er til deres sønner.
Priser og motorer
Bådene kan sammensættes alt efter temperament og tegnebog. Eksempelvis har fabrikken godkendt otte forskellige benzindrevne motortyper samt én diesel til begge både. 2250 kan udstyres fra 260 til 320 hk, mens 2650’eren kan udrustes fra 280 til 376 hk. I den 2250’er som vi prøvesejlede lå der en 260 hk benzindrevet Mercury motor. Den samlede pris ligger på 329.000 kroner. Ønsker man diesel i stedet, er der en merudgift på cirka 70.000 kroner. Regal 2650’eren havde en 375 hk benzinmotor fra Mercury. Prisen for en båd med standardmotoren på 300 hk koster 459.000 kr. Merpriser for enten diesel eller de flere hestekræfter er som for 2250’eren cirka 70.000 kroner.
Regal LSC 2250
Længde overalt 6,7 m
Bredde 2,5 m
Dybdegang 0,8 m
Vægt i alt 1791 kg
Motor 260 hk
Brændstoftank 204 l
Skrogvinkel 20 gr.
Import og salg: Brdr. Beck Marine, tlf. 43 71 86 68
<link:716:Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Regal 2650 LSC
Længde overalt 8,5 m
Bredde 2,5 m
Dybdegang 0,9 m
Vægt i alt 2400 kg
Motor 375 hk
Brændstoftank 276 l
Skrogvinkel 24 gr.
Import og salg: Brdr. Beck Marine,tlf. 43 71 86 68
http://www.beckmarine.dk