AMC 26 og AMC 31

Artikelindeks

 

ACM 26 en god båd til det voksne par


Når børnene er blevet så store at de ikke længere vil med ud at sejle, forsvinder også kravet til ekstra kahytter og sovepladser. Man klarer sig med en mindre båd og dermed reduceres både indkøbspris og driftsudgifter. ACM 26 er så et spændende alternativ. Båden har en separat forkahyt med gode køjer i V-form. Med en mellemhynde får man en stor dobbeltseng.
Agten for kahytten er toilettet placeret i styrbord side. Det er tilpas stort og har fuld ståhøjde. Ventilen i ruffet kan åbnes for udluftning, her er håndvask, skabe og et stort spejl. Det hele ser ordentligt og pænt ud, men det store spejl sidder lidt lavt for stående brug. Bad er standard med komfortpakken. I modsat side er et kompakt, men funktionelt pantry med god arbejdshøjde. Dækssalonen har en stor sofagruppe hvor fire voksne sidder komfortabelt ved et solidt spisebord. Ryggen på den forreste sofa kan vippes og man får da et dobbeltsæde ved førerpladsen. Har man ekstra gæster om bord - enten det er gode venner eller børnebørn - kan sofagruppen laves om til en dobbeltkøje. Udsynet fra sofagruppen er meget fint - takket være store vinduesflader. På varme dage foregår ventilationen gennem en stor tagluge, sidevinduer og gennem døren til agterdækket. Der er god plads i dækssalonen. Førerpladsen er funktionel med god plads til ekstraudstyr - for eksempel kortplotter.
Under dørken ligger en 150 hk Volvo turbodiesel. Lydisolationen er god og derfor er støjniveauet i dækssalonen acceptabelt, selvom den kraftige motor ligger lige under dørken. En lille luge gør den daglige inspektion af motoren enkel. Skal man have større eftersyn eller service, kan hele sofagruppen vippes op for fuld adgang til motoren og andre servicefunktioner.

Udeplads:Let at holde
Agterdækket er regulært og selvlænsende. Under dørken er der et stort stuverum. Taget på overbygningen er trukket langt agterover. Det giver skygge på varme dage og læ på dage med vind. På agterdækket er der fin plads til at fiske fra eller anden aktivitet. Midt på agterspejlet er der åbent til badeplatformen. Både platform og agterdæk har en patenteret antiskridbelægning - let at holde rent. På agterdækket er der god plads til løse stole og borde. Den danske importør - Bureauet i Randers - har designet en fast bænk med bord i den ene side af agterdækket. Enkelt og funktionelt. 
Skal man frem på fordækket, bevæger man sig trygt på side-dækkene. Der er håndtag og håndlister, og pulpitten er trukket langt tilbage på siderne. Selve sidedækkene har lidt ”walk-around”-form med en solid støbt kant på ydersiderne. Der er en pæn pynteliste i teak hele vejen rundt om båden.
Ved siden af den store skydedør sidder et aflåseligt skab. Her er hovedstrømafbryderen. En smart løsning og let tilgængelig! Nødstyring kan sættes på roret fra badeplatformen.

Bør ændres for øget sikkerhed
En stor badestige er standard på begge modeller, men den har sin plads i stuverummet. Det betyder at man ikke har en nød-leider hvis uheldet skulle være ude og nogen falder over bord. Dette er ikke en særlig heldig løsning og netop på dette punkt har Nordisk Bådstandard i mange år stillet krav til at redningsleideren let skal kunne nås hvis nogen falder i vandet - en meget vigtig sikkerhedsdetalje især hvis man er alene om bord. Med leideren i stuverummet bliver den umulig at nå og det bliver vanskeligt at komme op i båden. 
At dette krav er så strengt i Nordisk Bådstandard i forhold til resten af Europa hænger nok sammen med at vi bruger bådene i koldere farvande. I foråret og om efteråret bør man kunne komme om bord i løbet af nogle minutter for at undgå nedkøling. Her bør ACM snarest finde en bedre løsning. I mellemtiden bør skipperen rutinemæssigt sætte leideren på plads så snart han er om bord. Det kan redde liv.

Fint udsyn og let at trimme
Med tanke på bådens længde på kun 26 fod, går båden godt af at være en halvplaner. Den løfter boven en del efterhånden som farten øges, men man har hele tiden fint udsyn fra førerpladsen. Båden går stabilt og kan let trimmes med flaps’ene. Når man sejler for fuld fart og krydser større hæksøer, skal man arbejde en del med rattet for at holde kursen. Det er en god hjælp at styringen virker helt præcis. Med en topfart på omkring 20 knob, betyder det at båden har en ideel marchfart på 15-16 knob. Så går båden be-hageligt, støjniveauet reduceres og brændstofforbruget havner på et fornuftigt niveau. Med denne hastighed virker ACM 26 rar og harmonisk i hele sin opførsel. Med 16 sømil i timen betyder det at man kommer langt i løbet af en dagsetape på 5-6 timer.

Konklusion: Ideel for to
ACM er en volumenmæssig stor båd ideel for to personer. Tager man dinetten i dækssalonen i brug, kan man være fire voksne på tur. Båden har et harmonisk og elegant design. Fart- og sejlegenskaberne er gode. Båden virker stiv og velbygget. Der er benyttet en del træ i indretningen. Pænt og ordentligt. På typisk fransk maner er der meget plast i indretningen som først og fremmest må betegnes som funktionel. Den lune atmosfære er der mindre af, men på den anden side betyder det at den er lettere at holde ren og vedligeholde.
Testbåden havde ”komfortpakke” indeholdende blandt andet elektrisk ankerspil, rælingskant i teak, varmt og koldt trykvand, gardiner, batterilader og landstrøm. Pakken har en markedspris på 93.000 kr., men er opført i prislisten til 32.944 kr. Det betyder et godt køb til prisen på ca. 711.000 kr. inkl. bovpropel, fendere, anker, fortøjninger og bundmaling.

AMC 26
Længde 7,99 m
Bredde 2,60 m
Dybgang 0,70 m
Vægt 2500 kg
Køjer 2 + 2
Motor Volvo Penta turbodiesel 150 hk
Topfart ca. 23 kn.
Pris (ny båd) fra 658.000 kr.
Pris (testbåd - ny båd) 751.600 kr.
Pris (demobåd) 711.861 kr.
Producent ACM, Frankrig
Importør: Bureauet, Randers, tlf. 86 44 88 81, www.sejlerliv.dk

+ harmonisk design
+ stor volumen
+ konkurrencedygtig pris

- ingen fast redningsleider
- tynde madrasser i køjerne
- kun en vinduesvisker







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen