Skibsplast 655
Smart.Skibsplast er kendt for gennemførte detaljer. 655-modellen er ikke nogen undtagelse og det er forståeligt nok at dette er en af volumenmodellerne. Kvaliteten er som sædvanlig god og på hækken hvisker en Suzukis 4-takter på 115 hk.
Som udgangspunkt defineres en DC-båd med stort cockpit og en lille kahyt under fordækket. Funktionelt ligger Skibsplast 655 inden for kriterierne, men i design ligger den på grænsen til at være en lille kabinebåd. Her er planløsningen ganske enkelt 50/50 på kahyt og cockpit.
Dagsture og overnatning for et par eller en lille familie er bådens brugsområde. Kahytten her en V-køje som med mellemhynder har plads til tre - hvis man vælger at se det positivt. Vi vil nok hævde at køjen egner sig bedre til to voksne med et mindre barn. I styrbord side er der agter et kemisk toilet med et forhæng, der kan trækkes for. Der er en stor skyde-dør med vindue mellem kahyt og cockpit. En meget stor luge fører om til fordækket. En lille stige er monteret oppe under dækket så man forholdsvis nemt kan anvende lugen når man skal til og fra fordækket. Vi synes ikke løsningen er ideel som trafikzone. Men den er en fin måde at få hunden, ungerne og bagagen om bord på. Man vil nok mest bruge sidedækkene - selv om de ikke er så specielt brede. Tager man kombinationen sidedæk og en stor luge, har man egentlig en fin løsning.
I og med at fordækket er kraftigt opbygget, bliver den for-reste del af cockpittet godt beskyttet. Her er to gode sæder og passagersædet kan vippes fremover. Et to-blus kogeapparat kan trækkes ud og vasken er under sædet. Agtenfor er en L-formetsofa, der kan rigges til som solseng eller en ekstra køje. Med et bord er siddegruppen klar. Cockpittet er kompakt og der skal ikke være mange personer før her virker lidt trangt. Men vi vil hævde at Skibsplast 655 er bedst som en lille turbåd for et par og som dette fungerer den udmærket. Som en ren dagstur/badebåd er cockpittet lidt for småt i forhold til en mere rendyrket daycruiser.
Skibsplast kan levere sine modeller i en såkaldt ”Selected” udgave. Den betyder en opgraderet version med mere omfattende udstyr og mere teak som øger trivslen for de fleste. Ved køb af ny båd, er der al mulig grund til at vurdere ”selected-pakken” og de ekstra omkostninger. Den dag båden skal sælges, er det sådanne detaljer som ofte giver en bedre brugtbåds pris. Kalechen er todelt og forreste del er let at sætte op. Langs vindspejlet sidder halvdelen af lynlåsen. Sæt lynlåsen fast og træk den rundt. Enkelt og meget hurtigere end almindelige kalecheknapper. Skal den bageste del op, sker det uden egen bøjle. I forhold til mange andre scorer Skibsplasten point netop her.
Kvalitet og finish er gennemgående godt og det er netop de små detaljer, som hæver denne båd op over flere af konkurrenterne. På hver side at motoren er der badeplatforme - den ene har en god leider.
Pulpit, håndlister rundt om den store dæksluge og på vindspejlet er lige det vi mener med gennemtænkte detaljer.
Totalt set har 655 mange gode løsninger - det er derfor vi kalder den ”smart”.
Sejlegenskaber
God stabilitet ved broen og god styring er det første man lægger mærke til. Suzuki 4-takteren går meget stille i tomgang. Båden planer let og ligger stabilt. 655’eren har et ganske skarpt forskib og så længe den tager småbølgerne med forskibet er alt o.k. Når bølgerne bliver større - f.eks. ved passering af en stor hækbølge - kan der komme nogle hårde slag på chinen midtskibs. Det er en båd hvor man heller går over bølgerne på langs eller sætter farten ned. Båden har ganske stor bæring agter og det viser sig tydeligt hvis man tager krappe sving i høj fart. F.eks. ved en undvigemanøvre. Så tager forskibet fat og agterskibet kommer susende med en del overstyring. Ud fra dette vil vi beskrive bådens egenskaber som sikre og gode til normal ”allround-brug”. Det er ikke en båd man køber for at sejle råt og sporty - den er først og fremmest til hyggelige ture, hvilket den er velegnet til især med resten af bådens ”familiære” indretning.
Med en 115 hk på hækken har båden kræfter nok til almindelig brug. Som måleresultaterne viser, kan man sejle økonomisk og motorens støjniveau er behageligt ved lave omdrejninger. Det bidrager til trivsel.
Førerpladsen virker en anelse trang - instrumenterne er placeret højt og tæt på vindspejlet. Der er ikke separat plads til søkort, men her er pænt og overskueligt. Udsynet er godt gennem et svagt buet vindspejl. Skipperen sidder så tilpas højt at man sjældent føler behovet for stående stilling - bortset ved tillægning.
En anden vigtig ting 655’eren skal have pluspoint for, er det nydelige design som er let at holde af - specielt er det elegant med et mørkeblåt skrog.
Krav til lystbåde
Før i tiden kunne bådebyggerne vælge at lade deres både godkende efter Nordisk Bådstandard. I praksis gik det ud på, at den enkelte bådmodel skulle opfylde en række krav til styrke og sikkerhed. Bådebyggeren skulle indsende tegninger af båden sammen med dokumentation for at den var dimensioneret korrekt til de nationale søfartsmyndigheder, i Danmark var det Søfartsstyrelsen. Myndighederne sendte så inspektører ud til bådeværfterne, hvor de gennemgik produktionen og testede bådene. Var alt o.k., blev båden forsynet med et lille blåt skilt, der fortalte, at denne bådtype opfyldte de givne krav.
Dette kunne uden tvivl have øget bådenes kvalitet og sikkerhed, men der var et enkelt problem: Med mindre der var tale om både, der skulle bruges i kommercielt øjemed, for eksempel udlejning, var det frivilligt, om man ville lade sine både godkende. I Danmark var der således kun meget få både, der blev godkendt.
I 1994 kom så EU’s direktiv for fritidsbåde. Dansk lov i 1996 og lovpligtigt i 1998. Direktivet går - meget kort fortalt - ud på, at både, der er mellem 2,5 og 24 meter lange, skal CE-mærkes ligesom stort set alle andre produkter skal det. Hvis de ikke er CE-mærkede, må de ikke forhandles eller indføres i EU. Det skal lige med, at kravene ikke gælder for alle både; kapsejladsbåde og klassiske bådtyper er fritaget, men for ældre klassiske bådtyper, der produceres på ny er ovennævnte direktiv gældende.
For at kunne blive CE-mærket, skal båden og al den udrustning, den leveres med, opfylde en lang række krav. Kravene er ofte skrappere end de krav, der blev stillet i Nordisk Bådstandard, og der er mange flere af dem. Det vil føre for vidt at gå i detaljer med dem her, men grundlæggende inddeles bådene i kategorier efter størrelse og påtænkt fartsområde. Således er kravene til en oceangående langtursbåd noget anderledes end kravene til en jolle. For visse af kategorierne gælder det, at bådebyggeren selv kan skrive under på, at båden opfylder kravene, men de fleste lader alligevel en uvildig inspektør tjekke den. År-sagen er dels, at det kan få alvorlige følger for bådebyggeren, hvis det viser sig, at hans båd alligevel ikke er i orden, dels, at mange af de beregninger, der skal udføres, er ret komplicerede.
Udstyr
• Fuld kaleche Standard
• Havnekaleche Ekstra
• Pantry Standard
• Køleskab/boks Ekstra
• Toilet Standard
• Kompas Ekstra
• Radio/stereo Ekstra
• Teak badeplatform Ekstra
• Teak dørk Ekstra
• Dusch badeplatform Ekstra
• Farvet skrog Ekstra
• Solseng Ekstra
• 2 batterier Ekstra
Skibsplast 655
Længde: 6,46 m
Bredde: 2,51 m
Motor: Maks. 150 hk
Motor: 115 hk
Testbåd. Suzuki
CE-kategori: C
Køjer: 2+1 stk.
Maks. antal pers.: 8 stk.
Pris: M/90 hk fra 326.940 kr.
Pris: Testbåd 345.940 kr.
Producent:
Skibsplast A/S, Norge,
tlf. + 4737 92 96 00,
Importør: Tempo Bådsalg,
tlf. 43 73 73 95.
+ god kvalitet
+ smarte detaljer
+ flot kaleche
- trangt cockpit
- overstyrer i kraftig vind
- ingen plads til søkort