AMC 26 og AMC 31

Artikelindeks

Begge modeller er solidt bygget med skrog og overbygning i vakuumstøbt, håndoplagt glasfiber efter sandwichprincippet. Kernen er balsatræ - let og stærkt. Denne byggemetode er tidskrævende, men anerkendt. Resultatet bliver en stiv konstruktion og sandwichkonstruktionen isolerer både mod støj og kondens - en vigtig egenskab hvis båden skal bruges tidligt på foråret og sent om efteråret. Ydermere reduceres bådens totale vægt, noget som igen betyder bedre topfart og brændstoføkonomi.
Fælles for begge ACM-modeller er centermonteret turbodiesel under dækssalonen, lige aksel og stort selvlænsende agterdæk. Skrogene er halvplanende, men med en topfart på godt 20 knob begynder man at sejle i det planende fartområde. Forskibet har på begge modeller højt fribord som er med til at båden tåler grov sø.


 

ACM 26 en god båd til det voksne par


Når børnene er blevet så store at de ikke længere vil med ud at sejle, forsvinder også kravet til ekstra kahytter og sovepladser. Man klarer sig med en mindre båd og dermed reduceres både indkøbspris og driftsudgifter. ACM 26 er så et spændende alternativ. Båden har en separat forkahyt med gode køjer i V-form. Med en mellemhynde får man en stor dobbeltseng.
Agten for kahytten er toilettet placeret i styrbord side. Det er tilpas stort og har fuld ståhøjde. Ventilen i ruffet kan åbnes for udluftning, her er håndvask, skabe og et stort spejl. Det hele ser ordentligt og pænt ud, men det store spejl sidder lidt lavt for stående brug. Bad er standard med komfortpakken. I modsat side er et kompakt, men funktionelt pantry med god arbejdshøjde. Dækssalonen har en stor sofagruppe hvor fire voksne sidder komfortabelt ved et solidt spisebord. Ryggen på den forreste sofa kan vippes og man får da et dobbeltsæde ved førerpladsen. Har man ekstra gæster om bord - enten det er gode venner eller børnebørn - kan sofagruppen laves om til en dobbeltkøje. Udsynet fra sofagruppen er meget fint - takket være store vinduesflader. På varme dage foregår ventilationen gennem en stor tagluge, sidevinduer og gennem døren til agterdækket. Der er god plads i dækssalonen. Førerpladsen er funktionel med god plads til ekstraudstyr - for eksempel kortplotter.
Under dørken ligger en 150 hk Volvo turbodiesel. Lydisolationen er god og derfor er støjniveauet i dækssalonen acceptabelt, selvom den kraftige motor ligger lige under dørken. En lille luge gør den daglige inspektion af motoren enkel. Skal man have større eftersyn eller service, kan hele sofagruppen vippes op for fuld adgang til motoren og andre servicefunktioner.

Udeplads:Let at holde
Agterdækket er regulært og selvlænsende. Under dørken er der et stort stuverum. Taget på overbygningen er trukket langt agterover. Det giver skygge på varme dage og læ på dage med vind. På agterdækket er der fin plads til at fiske fra eller anden aktivitet. Midt på agterspejlet er der åbent til badeplatformen. Både platform og agterdæk har en patenteret antiskridbelægning - let at holde rent. På agterdækket er der god plads til løse stole og borde. Den danske importør - Bureauet i Randers - har designet en fast bænk med bord i den ene side af agterdækket. Enkelt og funktionelt. 
Skal man frem på fordækket, bevæger man sig trygt på side-dækkene. Der er håndtag og håndlister, og pulpitten er trukket langt tilbage på siderne. Selve sidedækkene har lidt ”walk-around”-form med en solid støbt kant på ydersiderne. Der er en pæn pynteliste i teak hele vejen rundt om båden.
Ved siden af den store skydedør sidder et aflåseligt skab. Her er hovedstrømafbryderen. En smart løsning og let tilgængelig! Nødstyring kan sættes på roret fra badeplatformen.

Bør ændres for øget sikkerhed
En stor badestige er standard på begge modeller, men den har sin plads i stuverummet. Det betyder at man ikke har en nød-leider hvis uheldet skulle være ude og nogen falder over bord. Dette er ikke en særlig heldig løsning og netop på dette punkt har Nordisk Bådstandard i mange år stillet krav til at redningsleideren let skal kunne nås hvis nogen falder i vandet - en meget vigtig sikkerhedsdetalje især hvis man er alene om bord. Med leideren i stuverummet bliver den umulig at nå og det bliver vanskeligt at komme op i båden. 
At dette krav er så strengt i Nordisk Bådstandard i forhold til resten af Europa hænger nok sammen med at vi bruger bådene i koldere farvande. I foråret og om efteråret bør man kunne komme om bord i løbet af nogle minutter for at undgå nedkøling. Her bør ACM snarest finde en bedre løsning. I mellemtiden bør skipperen rutinemæssigt sætte leideren på plads så snart han er om bord. Det kan redde liv.

Fint udsyn og let at trimme
Med tanke på bådens længde på kun 26 fod, går båden godt af at være en halvplaner. Den løfter boven en del efterhånden som farten øges, men man har hele tiden fint udsyn fra førerpladsen. Båden går stabilt og kan let trimmes med flaps’ene. Når man sejler for fuld fart og krydser større hæksøer, skal man arbejde en del med rattet for at holde kursen. Det er en god hjælp at styringen virker helt præcis. Med en topfart på omkring 20 knob, betyder det at båden har en ideel marchfart på 15-16 knob. Så går båden be-hageligt, støjniveauet reduceres og brændstofforbruget havner på et fornuftigt niveau. Med denne hastighed virker ACM 26 rar og harmonisk i hele sin opførsel. Med 16 sømil i timen betyder det at man kommer langt i løbet af en dagsetape på 5-6 timer.

Konklusion: Ideel for to
ACM er en volumenmæssig stor båd ideel for to personer. Tager man dinetten i dækssalonen i brug, kan man være fire voksne på tur. Båden har et harmonisk og elegant design. Fart- og sejlegenskaberne er gode. Båden virker stiv og velbygget. Der er benyttet en del træ i indretningen. Pænt og ordentligt. På typisk fransk maner er der meget plast i indretningen som først og fremmest må betegnes som funktionel. Den lune atmosfære er der mindre af, men på den anden side betyder det at den er lettere at holde ren og vedligeholde.
Testbåden havde ”komfortpakke” indeholdende blandt andet elektrisk ankerspil, rælingskant i teak, varmt og koldt trykvand, gardiner, batterilader og landstrøm. Pakken har en markedspris på 93.000 kr., men er opført i prislisten til 32.944 kr. Det betyder et godt køb til prisen på ca. 711.000 kr. inkl. bovpropel, fendere, anker, fortøjninger og bundmaling.

AMC 26
Længde 7,99 m
Bredde 2,60 m
Dybgang 0,70 m
Vægt 2500 kg
Køjer 2 + 2
Motor Volvo Penta turbodiesel 150 hk
Topfart ca. 23 kn.
Pris (ny båd) fra 658.000 kr.
Pris (testbåd - ny båd) 751.600 kr.
Pris (demobåd) 711.861 kr.
Producent ACM, Frankrig
Importør: Bureauet, Randers, tlf. 86 44 88 81, www.sejlerliv.dk

+ harmonisk design
+ stor volumen
+ konkurrencedygtig pris

- ingen fast redningsleider
- tynde madrasser i køjerne
- kun en vinduesvisker


 

ACM 31 familiecruiser til langtur


Storesøster på 31 fod virker som et lille skib i forhold til lillesøsteren på 26. De samme harmoniske linjer går igen og her er volumen og soveplads til hele familien. Sammenlignet med konkurrenter på samme størrelse ligger ACM 31 omkring 200-250.000 kr. lavere i pris.
ACM byder på to separate kahytter - egen forkahyt med V-køjer som bliver til en stor dobbeltseng med en mellemhynde. Under dæks-salonen er der en centerkahyt med en meget rummelig dobbelt-køje på tværs. Denne køje har plads til to voksne eller 2-3 børn. Forkahytten har godt med stuverum og et lille klædeskab. Toilet-rummet er betydelig større end i 26’eren. Her er vask, dusch og skabe til toiletsager. Man bør imidlertid nok montere et for-hæng hvis der skal bades meget om bord - så træværket beskyttes. For i ACM 31 er der betydelig mere træ i indretningen og det holder en luksuspræget standard med højglanspolerede flader og pæne kantlister.
Køjerne har fine mål, men også her kunne madrasserne godt være et par centimeter tykkere. Det havde givet en bedre komfort. Ventilationen i kahytten er god - blandt andet med en solid dæks-luge i forkahytten. Midt i lugen er der endvidere monteret en udluftningsventil.
Dækssalonen er betydelig større med en praktisk indretning. I styrbord side er der et langt pantry med god arbejdsplads. Her er komfur med ovn, stor stålvask, men sjovt nok mangler der en bestikskuffe. En smart detalje er en plade der skydes hen over vasken som ekstra bordplads. Pladen kan også bruges som serveringsbakke. Smart!
På pantryets forkant er en god skipperstol placeret. Her sidder man komfortabelt og med fint udsyn. Instrumenterne er rigtigt placeret og der er masser af plads til ekstraudstyr.
I bagbord side er en stor U-formet sofagruppe. Her er plads til seks personer og spisebordet bliver rigtigt stort med klapperne slået ud. Båden kan også leveres med et sænkebord så hele sofagruppen kan ændres til en dobbeltkøje. Så har man hurtigt 6 gode sovepladser.
Der er fint udsyn fra sofagruppen og det forreste ryglæn kan vippes til en ekstra stol i sejlretningen - fint til en voksen og et barn. Der er plads til søkortene foran passagersædet. Kompasset sidder midt i båden - ude af skipperens synsfelt.
ACM 31 har også gode ventilationsmuligheder gennem store skydevinduer, tagluge og døren til agterdækket. Netop fordi taget på dækssalonen er trukket agterover, kan skydedøren stå åben selvom det regner.
Den store 230 hk Yanmar-diesel ligger også under dækssalonen. God lydisolering giver et acceptabelt støjniveau. Hele sofagruppen kan vippes op som i 26’eren for servicering af motoren.
ACM 31 byder på meget mere plads end lillesøsteren, men virker også mere luksuriøs med sit højglanspolerede træværk. Sam-tidig er indretningen ren og enkel - på en typisk fransk måde. Igen - let at holde rent!

Udvendigt:God stuveplads
Agterdækket følger samme mønster som lillesøster. Rektangulært, rene flader og udgang i midten til badeplatformen. Også her har importøren udviklet sit eget lille hjørne med fast vinkelbænk og bord. Køber man båden uden dette arangement, er der godt plads til et løst bord og stole. Alt kan stuves væk i det store stuverum under dørken.
På denne båd er det endda enklere at komme frem til fordækket via sidedækkene. Høj solid yderkant med pulpit og rigtigt placerede håndlister på salontaget. Sidedækkene er en del bredere end på lillesøsteren.
På fordækket er der ankerspil, anker i rustfrit stål og stort ankerrum. Pulpitten har ikke åbning i stævnen - det gør det vanskeligere at komme om bord hvis båden ligger med stævnen til kaj.

Sejlegenskaber: Topfart 23 knob
Med den store Yanmar-diesel på 230 hk opgives en topfart på 23 knob. Det samme opgives for lillesøsteren. I praksis viser det sig at 31’eren går lidt hurtigere på topfarten.
Stævnen rejser sig også her når farten øges, accelerationen er god så snart turboen går i gang og stævnen kan trimmes noget med flaps’ene. Men man skal ikke trimme for hårdt - så bliver den våde flade for stor fremme og farten reduceres. I forhold til lillesøsteren har ACM 31 langt mere graciøse bevægelser - den bevæger sig som et lille skib med tunge, rolige bevægelser. Den skærer skarpt gennem store hæksøer og virker tør. Denne båd tåler en tur selv i grov sø. Men de halvplanende egenskaber mærkes når båden provokeres i høj hæksø - man skal arbejde lidt med rattet for at holde den på kursen. Sejlegenskaberne må karakteriseres som sikre og gode.

Konklusion: God til langtur
ACM 31 er en familiebåd med god plads og pænt design. Velegnet til at forlænge sæsonen med den store dækssalon. Med et stort og rent agterdæk kan man boltre sig med aktiviteter - enten det er fiskeri, dykning eller badning. Dækssalonen er rigtig indrettet med et præg af luksus med det højglanspolerede træværk. Samtidig er båden enkel og ikke overlæsset med tæpper og polstringer.
Det er først og fremmest en familiecruiser med gode langtursegenskaber og en marchfart på 16-18 knob. Det stærkeste kort er nok prisen. En omfattende ”komfortpakke” med en markedspris på 118.000 kr. fås for 48.000 kr. Startprisen for standardbåden med nævnte motor er 1.059.000 kr. Testbåden vil som ny koste 1.169.300 kr., mens demobåden sælges for 1.102.158 kr. med alt udstyret inkl. bovpropel.

AMC 31
Længde 9,41 m
Bredde 3,00 m
Dybgang 0,85 m
Vægt 4500 kg
Køjer 4 + 2
Motor Yanmar Turbodiesel 230 hk
Topfart ca. 23 kn.
Pris (ny båd) fra 1.059.000 kr.
Pris (testbåd - ny båd) 1.169.300 kr.
Pris (demobåd) 1.102.158 kr.
Producent ACM, Frankrig
Importør: Bureauet, Randers, tlf. 86 44 88 81, www.sejlerliv.dk

 

+ pænt træværk
+ funktionel planløsning
+ to kraftige vinduesviskere m/sprinklere

- ingen fast badestige
- placeringen af kompasset
- lidt tynde hynder







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen