Daytripper bliver bygget i Kina. Den kendte svenske designer Ocke Mannerfelt tror baggrunden for at båden har succes, er fordi kineserne har en speciel interesse for dagsejlere grundet klimaet, men også på grund af det faktum at båden tilsyneladende er synkefri. Kineserne kan nemlig ikke svømme.
Synkefri bliver båden af, at inderlinerne er fyldt med slanger fyldt med luft. Volumen af slangerne skulle være nok til at båden flyder selv om den er total smadret.
Elektrisk motor med bilbatteri
Vil man undgå at cirkle og manøvrere bedre i havnen, vælger man den elektriske motor som enkelt skrues fast med to skruer under båden. Motoren drives af et nikkel metal-batteri som ikke bliver ødelagt af vand. Det er faktisk det samme batteri som sidder i en Toyota Prius.
Daytripper vandt Stockholm-messens pris for den mest miljøvenlige båd, og det skyldes blandt andet at den er bygget ved hjælp af Resin Infusion, som gør produktionen meget miljøvenlig. Herudover er hele båden limet sammen uden skruer, så produktionen er hurtiger, enklere og ikke mindst bliver billigere.
Spray-rails
Skroget på Daytripper er meget smalt og med karakteristiske ”spray-rails”. Effekten af spray-rails blev diskuteret meget under forrige Volvo Ocean Race, hvor Team Russia havde dem på VO70’eren, men ikke lå med i toppen. Når designer Ocke Mannerfelt bliver konfronteret med dette, svarer han:
”Spray-Rails fungerer. Alle hurtige motorbåde har dem, men de skal designes rigtig.”
Den svenske designer henviser til sine designs som har givet 14 verdensmesterskaber i offshore motorbåds racing.
Roterbar vingemast
Det smalle skrog gør også, at båden får mindre pres på stævnen så den dykker mindre. Det muliggør den vigtigste egenskab båden har, at den har en rig med kun storsejl og ingen fok.
Vingemasten, storsejlet og bommen er lavet i kulfiber og vejer samlet 25 kg. Masten og storsejlet gør at båden kan sejle ikke bare hurtigt, men også meget højt til vinden. Masten er roterbar og er bygget med pre-bend, samt diamant-spredere og spectravant.