Mads Kolte-Olsen ny generalsekretær i DS

Artikelindeks

Nogle af de væsentligste udfordringer, Mads Kolte-Olsen får som ny generalsekretær, er at få skabt et stærkt samspil med bestyrelse og de mange medarbejdere i Dansk Sejlunion. Spørgsmålet er, om det bliver nogen let opgave, når hans forgænger, Dan Ibsen, stadig har sin daglige arbejdsplads på nabokontoret. Den organisation (DS, red.) som Mads Kolte-Olsen overtager, er bygget op fra grunden af Dan Ibsen, gennem hans livslange karriere i organisationen. Alle ansatte, undtagen den nye generalsekretær og formanden selv, har Dans signatur på ansættelseskontrakten.

Læs også: Dan Ibsen i ny rolle

Skal styre supertankeren Dansk Sejlunion

Mads Kolte-Olsen skal sikre, at missionen om at være det nationale samlingspunkt for alle sejlere gennemføres. Strategien er fastlagt i DS Strategi 2011, og hovedbudskabet er: Sejlerfokus. Mads har så til opgave at styre den supertanker, som Dansk Sejlunion er, gennem sin magtposition som et af de 10 største idrætsforbund i Danmark. Brøndby er et minefelt med Danmarks Idræts Forbund og Team Danmark som centrale organisationer i en økonomisk verden, hvor det næppe bliver lettere at få økonomien til at hænge sammen.

Dertil kommer de store danske sejlklubber, der ikke altid jubler, når sejlunionen sætter deres projekter i søen. Mads kan hurtig skaffe sig mange fjender rundt omkring i dansk sejlsport, alene fordi hans ansættelse har succeskriterier, der kræver, at han går på rov hos de store klubbers traditionelle jagtmarker for økonomiske sponsorering. Sail-Biz, der er Dansk Sejlunions nye erhvervsnetværk, bliver et minefyldt farvand. Overfor erhvervslivet lokkes der med ekstraordinære sejloplevelser, som kombineres med et professionelt netværk blandt sejlinteresserede beslutningstagere. Sejlunionen lokker med maritime godbidder med det formål at øge sponsorporteføljen i dansk sejlsport. Skal Mads Kolte-Olsen være en succes set med klubbernes øjne, skal han udvide feltet af potentielle sponsorer. Umiddelbart virker det ikke som Mads Kolte-Olsen spidskompetence.

Går Dansk Sejlunion derimod på rov, blandt de allerede interesserede, får Mads Kolte-Olsen store problemer, og Dansk Sejlunion megen ballade blandt medlemmerne. KDY, Middelfart og Aarhus klubberne vil ikke sidde stille og se, at Dansk Sejlunion går på strandhugst hos deres sponsorer og økonomiske samarbejdspartnere. De store klubber har qua deres mange medlemmer, den reelle magt over Dansk Sejlunion, og dermed ovre Mads Kolte-Olsen udfoldelsesmuligheder på den lange bane.

Skal udvikle Dansk Sejlunion til en succes

Mads Kolte-Olsen vigtigste opgave bliver at udvikle Dansk Sejlunion til at være en synlig og proaktiv medlemsorganisation for de 270 sejlklubber og deres 60.000 sejlere. Kort sagt, Mads Kolte-Olsen skal genskabe succesen fra spejderne og få bremset medlemsflugten ude i sejlklubberne, Dansk Sejlunion er tæt på at ryge ud af sportens top 10. Udfordringen er, at hovedparten af de 60.000 medlemmer slet ikke ved, at der er sket et generationsskifte i Dansk Sejlunion. Værre er det nok, at de også er fuldkommende ligeglade. Kunsten bliver at implementere strategiarbejdet på en måde, så sejlerne også forstår det, og klubberne IKKE oplever, de bliver kørt over!

Med Mads Kolte-Olsen som generalsekretæren får Dansk Sejlsport en superstærk kommunikator, der har bevist, at han har gode relationelle kompetencer. Spørgsmålet er, om Mads kan motivere medarbejdere i Brøndby – onde tunger vil sige vække dem - i en organisation med så mange frivillige ressourcer? Kan Mads omsætte strategien til mere aktivitet ude i de mange sejlklubber og flere medlemmer? Lad os håbe det.

Lykkedes Mads Kolte-Olsen, ser jeg ham også som fremtidens ambassadør for dansk sejlsport. Det har sejlsporten også stærkt brug for - tænk blot på den aktuelle afgiftssag, hvor politikerne har fuldkommen forkerte billeder i deres hoveder til økonomisk skade for sejlerne og erhvervet.

Generalsekretæren har historisk siddet der altid, mens formænd er kommet og gået. Stabiliteten har givet en magt og mulighed for at styre skuden Dansk Sejlunion i den retning, som Dan Ibsen har ønsket. Sådan er det ikke mere, Mads Kolte-Olsen er ansat på en årskontrakt. Det tegner godt for fremtiden, der sikrer dynamik i organisationen.

Har Dan Ibsen fået et hold kæft bolsje?

Dan har været kongen af sejlsport i Dansk Sejlunion og i ISAF, internationalt som vicepræsident i European Sailing Federation siden marts 2008 med ansvar for EUROSAF Events Committee. Siden 1994 formand for World Sailing Rankings Sub-Commmittee i ISAF - altså 18 år i inderkredsen af magthaverne i al international sejlsport. Sådan en kapacitet smider du ikke ud med badevandet, så Dan Ibsen fortsætter i unionen med fokus på det internationale (ISAF, red.), og samtidig skal Dan stå i spidsen for planlægningen af Dansk Sejlunions 100 års jubilæum som oprinder i juni 2013." Ude i erhvervslivet hedder det uddeling af et stk. "Hold kæft" bolsje.

Læs videre på næste side







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen