Som ventet blæste Apivia ind til en klar sejr i IMOCA-klassen. Charlie Dalin/Yann Elies kom i mål natten til søndag, efter at have brugt 13 dage, 12 timer og 8 minutter på turen fra Le Havre i den engelske kanal, og til Salvador de Bahia i Brasilien. Det er i praksis omkring 5.000 sømil at sejle, selv om luftlinjen er en del kortere. Apivia holdt en gennemsnitsfart på 15,62 knob.
Manglede 6 minutter efter 13 døgn
Mere spændende var kampen om andenpladsen. Den stod mellem PRB (Kevin Escoffier/Nicolas Lunven) og forhåndsfavoritten til at vinde, Charal (Jeremie Beyou/Christopher Pratt). Charal førte racet tidligt, endda med 120 sømil, men havnede det forkerte sted i Stillebæltet. Det kom til at koste 422 sømil! Siden har Charal presset på for at hente det tabte ind igen, og har gjort det fantastisk. Men båden skal have frisk vind for at performe sit bedste, og på det sidste stykke ind mod mål blev vinden let. Dermed formåede PRB med et nødskrig at beholde sin truede andenplads. Charal kom ind mindre end én sømil efter PRB (6 minutter og 18 sekunder).
Siden er den ene IMOCA efter den anden kommet i mål – i alt 13 både er i mål, ud af de i alt 27 der lige nu ser ud til at fuldføre. Kun to både har brudt sejladsen, en af dem er Hugo Boss.
Class 40
I Class 40 fører Credit Mutuel (Ian Lipinski/Adrien Hardy) stadig, pt godt 60 sømil foran Leyton (Sam Goodchild/Fabien Delahaye). Førende båd er godt 600 sømil fra mål. Det går ret hurtigt i lige linje lige nu, så der er ikke de store muligheder for overhaling. Lipinski og Hardy forventes i mål tidligt natten til torsdag.