Transatlantiske kapsejladser handler rigtig meget om at analysere vejr, og tage de rigtige beslutninger om vejvalg. I andre situationer er det mere et spørgsmål om at holde farten oppe igennem hårdt vejr.
Split vest/syd
Årets Transat Jacques Vabre er hurtig havnet i et split mellem vest og syd, efter at have budt på meget kryds fra start. Bådene der lige nu ligger ude mod vest tog en chance, gik igennem en del hårdt vejr, men endte med et stort tab, som lige nu bliver større og større. Den sydlige gruppe har fået et stort forspring ved at passere Azorer-højtrykket på den østlige side. De kunne hurtigere falde af, og få de åbne vindvinkler i stedet for mere kryds.
Endelig høj fart på slør!
Thomson på den forkerte side
Men det er et langt race. Forude venter ”the doldrums”, stillebæltet, hvor alting kan blive vendt på hovedet. Manges øjne er vendt mod Alex Thomson og Hugo Boss – han valgte den forkerte side, og er ikke en gang først i den gruppe. Men han holder humøret oppe sammen med sin partner Neil McDonald, og håber på at en vestlig placering alligevel kan vise sig at give højere fart længere fremme. De har problemer med et sejl, og sidder om bord og syr for at reparere det.
Nye både i tet
I IMOCA-klassen, som tiltrækker sig den største opmærksomhed, fører stadig Charal med Jeremie Beyou/Christopher Pratt. Apivia med Charlie Dalin/Yann Elies er nummer to, og Banque Populaire X med Clarisse Cremer/Armel Le Cléac’h er treer. De to første er seneste generation foilende IMOCA’er. Hugo Boss er pt nummer 17.