Transat Jacques Vabre er en af de store transatlantiske kapsejladser. Den sejles hvert andet år, og ruten går fra Le Havre i Frankrig til Salvador de Bahia, Brasilien. Det er en gammel kaffe-rute for handelsskibe, og hovedsponsoren Jacques Vabre er passende nok et selskab som handler med kaffe.
De store er med
TGV, som den kaldes, er et doublehand race, og sejles pt i tre klasser: Class 40, Multi 50 (trimaran) og IMOCA. I år er der kun tre både med i Multi 50, men de to andre er meget store klasser – Class 40 og IMOCA er helt klart de to vigtigste offshore bådtyper til shorthanded-sejlads i disse år. 27 både er med i Class 40, og hele 29 IMOCA (60 fods ekstreme maskiner) deltager.
IMOCA: Hvordan sejler de nye?
Et af de mest interessante aspekter ved årets race er, at vi for første gang ser den seneste generation foilende IMOCA’er på samme startlinje. Det bliver dermed en væsentlig test foran det kommende Vendée Globe: Har de mange millioner kroner og det enorme forarbejde resulteret i en båd som faktisk er hurtig nok til at vinde Vendée Globe?
To stk Hugo Boss
Et andet interessant træk ved årets race er at Charlie Enright deltager (med coskipper Pascal Bidegorry). Han er skipper til det kommende Ocean Race i IMOCA-klassen, og har købt den forrige Hugo Boss – Alex Thomsons gamle båd. Pt er de nummer tre, og dermed langt foran Thomsons nye båd. Men det er der ikke noget overraskende i – Thomsons nye båd har store, kraftfulde foils, som bliver en ulempe i lette vindforhold. Båden har allerede vist sit enorme fartpotentiale i hård vind på åbne vinkler. Thomson sejler sammen med Neal McDonald, og de to ligger pt. i den tunge ende af feltet. Den måske største favorit, Charal med Jeremie Beyou (coskipper Christopher Pratt) fører til gengæld.
I Class 40 fører en af klassens store navne, Aymeric Chapellier (coskipper Pierre LeBoucher). Britiske Luke Berry førte tidligt, men knækkede desværre masten.
Et kig under dæk på en moderne offshore racingbåd
Ikke repræsentative forhold
Bådene vil selvfølgelig have forskellige stærke og svage sider, og derfor performe bedre i nogle forhold frem for andre. To døgn inde i sejladsen har vindforholdene været forholdsvis lette, og der har været en del kryds. Det er ikke de forhold bådene er bygget til (det er ikke ligefrem standard vejr i sydhavet), og derfor er det for tidligt at konkludere. Desuden er feltet delt i to lige nu, med en gruppe krydsende mod nordvest og en gruppe krydsende mod sydøst. Hvordan det udspiller sig på sigt er stadig usikkert.
Thomson bagud
Bådene skal nu igennem en svær vejrmæssig overgang, mens de passerer Portugal og bevæger sig mod Kanariøerne – der er mere kryds på vej.