MAPFRW lykkedes at vinde etapen fra Sanya til Auckland i Volvo Ocean Race. Historisk set blev det et af de tætteste opløb nogensinde i Volvo Ocean Race. MAPFRW kom ind 4 minutter og 25 sekunder foran nummer to, Abu Dhabi. Lige nu arbejdes der på de sidste forberedelser til "Konge etapen" over Sydhavet fra Auckland i New Zealand til Itajai i Brasilien. Senest nyt er, at starten er udsat mindst 24 timer, da en super cyklon i kategori 5 skal lige nå at lægge sig.
Torsdag aften var jeg i KDY/SKS og lytte til Peter Wibroe og hans "omfattende" off shore erfaring - bestående af to ØRC og det nu kuldsejlede Volvo Ocean Race. En hektiskt opstart, hvor der kun var to måneder fra projektstart i august til første startskud i Alicante. En fascinerende historie om at gribe muligheden når den nu er der.
Oplægget trak mange mennesker torsdag aften
Peter mødte op til sejladsen uden nogen form for forventninger. "Du lærer virkelig at sejle, når de samme rutiner gentages igen og igen - 24/7. Det er et komplekst projekt, hvor søvn hurtigt blive en voldsom mangelvare. Det gælder om at finde sine rutiner, finde den indre ro og så nyde konkurrencen. Dagligdagen er ret barsk, sejladsen udfordrer dig på alle planer – fysisk og mentalt", var nogle af de ord Peter kunne sætte på sejladsen. På det første ben til Cape Town tabte Peter syv kilo, og besætningens grundform blev dårligere dag for dag under sejladsen.
Erfaring fra to ØRC
Om bord var der en god blanding af super rutinerede VOR sejlere, og så de unge der basalt kun kunne byde ind med ungdommens begejstring. Peter egen off shore erfaringen var dengang alene deltagelsen i to ØRC sejladser. Med fuld respekt for den årlige ØRC er strækningen fra Hellerup til Malmø ikke meget at regne i forhold til en tur jorden rundt.
"Rigtig lidt søvn og rigtig dårlig kost stiller store mentale krav til at få dagligdagen om bord til at fungere. Det er en kamp at få fællesskabet til at lykkes. Det er basalt set bare et rigtigt dårligt realityshow, hvor otte superdygtige sejler er sammen på meget begrænset plads, hvor de fylder dagen med udfordringer og endeløse problemer. Alt sammen i en rasende fart, dag og nat".
/p>
Mødet med revet
Den 29. november er natten, hvor Vestas Wind ramte revet midt i det Indiske Ocean med 20 knob. En nat, hvor skipper Chris Nicholson trådte i karakter, skabte overblikket og genfandt roen i besætningen. Underligt at det overhovedet skete - for revet er meget berygtet og har skabt mange ulykker gennem årene.
"Vi vidste, at vi ville gå fra flere 100 meters dybde ned til 40 meter. Besætningen kunne se, at der var "noget", men ikke hvad der var. Det var en kuldsort nat. Var vi kommet en time før, havde vi set faren og undgået katastrofen. At vi ikke havde set revet i planlægningen, var en serie af banale fejl. Al navigationsarbejdet skete hjemme i England før sejladsen, undervejs brugte navigatøren sin tid på at se fremad med prognoser omkring vind og vejr. Vestas Wind har en radar, men 3DL sejlene skærmer fuldkommen for signalet. I det hele taget fungerer instrumenterne dårligt på en VOR65 båd. Det går så stærkt, at instrumenterne simpelt hen ikke kan følge med". Faktisk et arbejdsområde, som Peter Wibroe skulle have arbejdet med om bord. Peter er også PHD-studerende med speciale inden for området, så tilbage var sejlernes gode fornemmelse for den gode speed.
Volvo Ocean Race Center i Alicante kunne også havde opdaget katastrofen, men de så heller ikke katastrofen, før revet var nået. Selve bjærgningen af det skadede skrog var yderst kompleks og præget af masser af held. Masten kunne ikke reddes.
Vesta Wind genindtræder i VOR
Den gode nyhed er, at båden kan genopbygges, så Vestas Wind gentræder i racet i Lissabon. "Det var ikke den tur, jeg havde forventet, men det har været en kæmpe oplevelse for livet. Det står endnu ikke klart, om Vestas vil være med i næste udgave af Volvo Ocean Race, men hvis beslutningen træffes, er det sandsynligt, at Peter Wibroe og Nicolai Sehested vil få en mere central "tovholder" position, Men Peter Wibroe mener ikke, det bliver muligt at stille med et komplet dansk VOC hold.
Tilbage til overskriften: Fire etaper - fem vindere. Sportslig fik Peter Wibroe ikke den oplevelse, han havde regnet med. Team Vestas Wind knock outtet alt og alle og skabt en medieopmærksomhed world wide, der ikke kan købes for guld. Måden uheldet er blevet tacklet på med oprydningen på revet har skabt "street credit" hos Vestas, som hjælper når vindmøllerne skal sælges.