Forklaringen herpå er, at udlejning af havnepladser til egne medlemmer er momsfritaget, hvorimod udlejning af havnepladser til andre er belagt med moms. Uden at have regnet præcist på dette, er jeg af den opfattelse, at den gennemsnitlige forhøjelse af havnelejen, som en momsregistrering vil medføre, overstiger det kontingent medlemmet betaler til KDY. I det perspektiv er det gratis, for disse at være medlem af KDY. Skulle man være i tvivl om rigtigheden af dette, vil det være en relativ simpel sag, at få dette verificeret med bistand fra en revisor.
Dermed ikke sagt at medlemskabet af KDY ikke bør være en god oplevelse. For mit eget vedkommende har jeg haft 50 års jubilæum, som betalende medlem af KDY.
Driftresultat for Tuborg Havn 2013/14
Det er en af havneudvalgets mange opgaver, at følge med i havnens drift. Både på den korte, såvel som på den lange bane. Det er min opfattelse, at det tidligere havneudvalg har taget sine pligter seriøst. Det er i den forbindelse helt naturligt, at havneudvalget har haft en løbende dialog med klubbens ledelse (direktør og bestyrelse) om havnens langsigtede økonomi. Set i forhold til de vedligeholdelsesmæssige forpligtigelser, der påhviler KDY i relation til havnens fremtid.
Det er ligeledes en god ide, at sådanne drøftelser munder ud i en form for referat af det, man har drøftet. Et sådant internt referat har en karakter af et fortroligt dokument, hvilket også er anført nederst i dokumentet. Hvorfor det ikke burde være publiceret, som nu sket med det tidligere havneudvalgs medvirken.
Når dette alligevel er sket, finder jeg anledning til at knytte følgende bemærkninger:
Uden at gå nogen for nær, er dokumentet særpræget, og bærer tydeligt præg af drøftelserne omkring budgettet er foregået i en al andet end god stemning. Muligvis fordi parternes holdninger ej heller dengang stemte overens, hvilket bekræftes af oplysningen i dokumentet om, at Michael Lynenskjold i forlængelse af mødet trak sig fra KDY's bestyrelse. Endelig er det tydeligt at dokumentet var et forsøg på, at få skabt en slags borgfred. Det er derfor forventeligt, at opfattelsen af hvad der kan udledes af aftalen næppe er den samme.
Dokumentet indeholder i al væsentlighed, ikke bindende hensigtserklæringer fra KDY's side. Det afsluttes med en erklæring om, "Bestyrelsen i KDY er enige om, at Bestyrelsen på vegne af KDY har ansvaret for investeringer og forpligtigelser der i fremtiden måtte komme vedrørende havnens drift." Det er således her præciseret, at ansvaret for havnedriften alene ligger hos bestyrelsen i KDY. Skulle det derfor gå galt ligger ansvaret ikke hos havnebestyrelsen.
De i dokumentet angivne beløb på hensættelser og KDY's muligheder forekommer meget indforståede og derfor for udenforstående svære at forholde sig til. Det er tvivlsomt om det i økonomisk henseende er muligt at udlede noget mere håndfast af dokumentet, medmindre de parter der deltog og underskrev dette har en næsten sammenfaldende opfattelse af, hvad der blev aftalt på mødet. Det lyder for nuværende ikke realistisk.
De tidligere havneudvalgsmedlemmer har under sagen gjort gældende, at der ikke skulle foreligge et budget for Tuborg Havn, hvilket jeg har lidt svært ved at tro på. I min tid i bestyrelsen blev der af de enkelte udvalg lavet budgetter for de enkelte aktivitetsområder, som efterfølgende blev godkendt af det daværende forretningsudvalg. Sandsynligvis er budgettet for havnen udfærdiget på samme måde som det fremgår af årsrapporten, dvs. kun indeholdende de direkte indtægter og udgifter.
Jeg er sikker på at udvalget, med bistand af KDY's økonomiansvarlige, kunne have fået udarbejdet et retvisende driftsbudget visende driften som den ville se ud, såfremt driften i det hele var udskilt fra KDY. De i note 5 (forklarende note) til KDY's regnskab 2013/2014 indeholder alene havnens direkte indtægter og udgifter.
Der mangler således lokale(leje)omkostninger, andel af fællesadministration og afskrivninger på havneanlæg tilhørende KDY (kran og tankanlæg). Da KDY ikke ejer havneanlægget som sådant, kan KDY regnskabsmæssigt ikke afskrive på dette, men må på anden vis i regnskabet tage højde for disse forpligtigelser til fremtidig vedligeholdelse, eksempelvis ved at forhøje afskrivningerne og afvikle gæld.
Jeg har over for det nu tidligere havneudvalg redegjort for, at KDY's overskud baseret på ovennævnte regnskab, før der tages højde for KDY's forpligtigelser overfor havnen, er på ca. kr. 800.000. Når KDY's direktør Christian Lerche tidl. i sin redegørelse på KDY's hjemmeside har anført, at det reelle resultat er på kr. 425.000 har jeg derfor ikke grund til at betvivle rigtigheden af dette. Det er disse penge KDY kan anvende til medlemsrelaterede aktiviteter jævnfør aftalen med Carlsberg A/S. Et godt stykke under forventningen til Tuborg Havn, med et årligt driftsoverskud på kr. 1.000.000, dengang jeg sad i bestyrelsen.
Når det af årsrapporten fremgår, at overskuddet af havnedriften er kr. 1.800.000, er dette et resultat af den måde KDY vælger at aflægge regnskab, hvor kun direkte udgifter bogføres på de enkelte aktiviteter, mens indirekte udgifter afholdes over den fælles kasse. Ulempen er, at man ikke umiddelbart af årsrapporten kan se de enkelte aktiviteters reelle driftsresultat. Fordelen er, at klubben formentlig sparer på både bogførings- og revisionsomkostninger.
Klubhus og restaurant
Ved siden af havnedriften i Tuborg Havn, driver KDY til lige et klubhus. Et klubhus, der udover sekretariatet indeholder en offentlig restaurant og 4 værelser til udlejning, ligesom KDY udlejer lokaler i klubhuset. Af regnskabet for KDY for 2013/2014, kan man udlede at overskuddet før afskrivninger, selv hvis man medregner en lokaleindtægt for havnekontoret og bade og toiletfaciliteterne, vil ligge i niveauet kr. 450.000.