På Hans Natorps blog kan du blandt andet læse,
Hvad står Danmark for?
Danmarks holdning til forskellige emner i ISAF kommer direkte til udtryk, når vi debatterer og taler i korridorerne. Når der skal stemmes, er vi en del af den nordiske gruppe på seks lande, som tilsammen har to stemmer i det besluttende organ, ISAF Council.
Det sker derfor ikke altid, at vores danske holdninger direkte afspejles i de endelige afstemninger – men for det meste går det nu meget godt med at få stemmer og holdninger internt i den nordiske gruppe til at passe sammen.
Jeg bliver jævnligt spurgt om, hvordan forløbet før og under et årsmøde foregår – dét besvarer jeg i sidste del af bloggen. Først en opsummering af mødets hovedpunkter:
ORCi VM til København i 2016
Vores første opgave på ISAF-årsmødet var at deltage i et møde hos Offshore Racing Congress (ORC). ORC er en selvstændig organisation, som arbejder med storbådssejlads og ratingsystemerne ORCi og ORC Club, der er meget lig vores eget DH.
Mødet hos ORC var vigtigt på flere fronter. KDY og Egå Sejlklub har lagt en stor indsats i at udvikle fundamentet for ORCi storbådssejlads i Danmark og har i forlængelse heraf budt på at afholde ORCi VM 2016 fra Tuborg Havn.
Det er et meget stort og ambitiøst stævne, som blev præsenteret på ORC-mødet af en større dansk delegation anført af Christian Lerche, KDY, og Michael Quist, Egå Sejlklub, samt med Lars Lundov, Sport Event Denmark, og Natorp selv.
Det gik, som det skulle, set med danske øjne. ORCi VM 2016 skal sejles i Danmark. Flot indsats af KDY og Egå Sejlklub, tillykke!
Fra Dansk Sejlunions side havde vi indstillet Michael Quist til at blive Offshore Racing Congress Member, hvilket vil sige medlem af den politiske ledelse. Også dét lykkedes, så fra 2015 har vi dansk repræsentation i ORC.
ISAF regional struktur
Det varmeste emne i år var ISAF's ønske om at etablere en regional struktur med kontinentale organisationer, fx ISAF Europe. I Europa har vi allerede European Sailing Federation (EUROSAF), som naturligvis bør varetage ISAF Europe-opgaver.
Men EUROSAF er en selvstændig organisation, som pt. ikke har en formel forbindelse til ISAF. Faktisk har ISAF hidtil været forbeholden over for regionale organisationer som EUROSAF. I Asien findes Asian Sailing Federation (ASAF), mens andre regioner ingen struktur har overhovedet.
ISAF kontinentale organisationer blev et varmt emne, fordi de allerede eksisterende organisationer frygter at miste indflydelse og selvstændighed, ligesom regioner uden struktur frygter at bliver "administreret".
Den kvikke lillebror
Det endte med, at forslaget blev udsat, og på god demokratisk vis blev der nedsat en arbejdsgruppe, som skal komme med et justeret forslag til årsmødet i 2015.
Forhistorien er, at ISAF ikke har villet arbejde med kontinentale organisationer, som fx EUROSAF. Til gengæld har EUROSAF altid ageret som den kvikke lillebror, der har drillet og drevet ISAF fremad.
fortsættes på næste side ...
Nu er ISAF endelig kommet frem i skoene, og så er det vigtigt, at fx EUROSAF og ASAF følger med og ikke pludselig ser skræmmebilleder og arbejder imod. Debatten var til tider mere præget af disse negative scenarier frem for at fokusere på mulighederne. Fra dansk side var vi meget opmærksomme på at præge debatten i retning af at skabe løsninger.
ISAF Classification Code
Et andet meget varmt årsmødetema var et forslag fra ISAF, som af sparehensyn ønsker at nedlægge det centrale ISAF Sailor Classification System.
Det er et system, som gør det muligt for stævnearrangører og klasser at kategorisere sejlere som "professionelle" og "amatører", når man ønsker en bestemt sammensætning af besætninger. Specielt i storbådssejlads med store og delvist professionelle besætninger, har ISAF Sailor Classification stor betydning. ISAF ønskede at nedlægge systemet og overlade det til klasserne at etablere egne systemer.
Fra nordisk side var vi enige om, at vi enten skulle bibeholde det nuværende system eller helt fjerne kategoriseringen af sejlere. Hvis det blev op til de enkelte klasser, ville det blive meget uoverskueligt. Til stor glæde for bl.a. ORC valgte ISAF at trække forslaget, så vi kom aldrig længere end til debatten i kaffepauserne.
49er og 49erFX må rette ind
De olympiske klasser er altid genstand for nogle gode diskussioner. En af de mest eksperimenterende klasser er 49erne, som bl.a. på ISAF's opfordring har afprøvet nye baneformater, fx "Theatre Style" – en op/ned bane med afgrænsning langs siderne, så bådene tvinges til mange og tætte manøvrer. 49er/49erFX-klasseorganisationen havde således foreslået, at deres Medal Race ved OL i Rio skulle bestå af tre "Theatre Style"-sejladser.
En arbejdsgruppe i ISAF har evalueret de forskellige muligheder og har konkluderet, at frem til og med OL i Rio skal alt forblive, som det har været hidtil.
Det vil sige med ét afsluttende Medal Race, hvor der gives dobbelte point. Også de andre olympiske klasser tøver med at give 49erne lov til at have et eget format – logikken er, at 49erne ikke skal have lov til at fremstå mere spektakulære. Min personlige holdning er, at jeg ser klassernes tøven som en noget fodslæbende logik, der ikke fremmer udviklingen i sporten.
Dansk Sejlunion ønskede at bakke op om 49ernes forslag, men de øvrige nordiske lande sagde "nej", ligesom de fleste af ISAF's komitéer.
Så selv om den danske holdning var "ja", blev den nordiske stemme til et "nej", da forslaget kom til afstemning. Årsagen til ISAF's "nej" kan sikkert tolkes på mange måder. De væsentligste argumenter er, at formatet er vanskeligere at håndtere for baneledelsen, og at publikum ønsker ensartethed i afviklingen af Medal Race. Det sidste argument holder ikke efter min mening. Hvad med de mange nye vintersportsdiscipliner?
Uden nye formater som Cross og Freestyle ville vinter-OL være noget kedeligere at opleve.
Ny ungdoms katamaran?
På ISAF-årsmødet i 2013 blev det besluttet, at ISAF Equipment Committee skulle evaluere mulige nye katamarantyper til brug i ISAF Youth Sailing World Championship (YSWC). Det havde Equipment Committee dygtigt gjort med den konklusion, at Nacra 15 skal anbefales som den nye ungdomskatamaran.
Pudsigt nok – og desværre også ærgerligt – havde en del af de personer fra andre komitéer, som sidste år havde støttet forslaget, nu glemt alt om det.
Frem for at forholde sig til fakta endte det hele med en debat præget af "overraskelse" og "hvorfor nu det?". Der blev ikke truffet nogen beslutning, og det, vi overværede, var nok mere et dygtigt lobbyarbejde fra de nuværende ISAF YSWC-klasser, SL 16 og Hobie 16 Spi, end det var et udtryk for et kollektivt hukommelsestab.
Men nu er oplægget på bordet – Nacra 15 er på vej, og Hobie 16 Spi er allerede blevet stemt ud af ISAF YSWC. Vi kan forvente, at Nacra 15 bliver godkendt på det næste ISAF-årsmøde i 2015.
Og det lange træk
Fra dansk side har vi også fokus på forvaltningen i ISAF. Fx bliver alle beslutninger i sidste ende truffet af ISAF Council – også selvom det drejer sig om fx sanktioner for brud på regler. Det er uhensigtsmæssigt svarende til, hvis fartbøder var et regeringsanliggende.
En anden mærkesag er etableringen af fælles registrering af godkendt udstyr i en åben database, så der bliver større gennemsigtighed og selvjustits omkring måling og snyd med grej.
Begge temaer arbejder vi løbende på at italesætte og udfordre. Med to danske komitéformænd i ISAF – Kim Andersen og Jan Stage – har vi gode muligheder for at komme til orde på de indre linjer, men det er tunge processer, og vi kan ikke lige nu øjne, hvornår temaerne kommer på dagsordenen som konkrete forslag.