'Roligt' årsmøde i ISAF

Artikelindeks

 

På Hans Natorps blog kan du blandt andet læse,

Hvad står Danmark for?

Danmarks holdning til forskellige emner i ISAF kommer direkte til udtryk, når vi debatterer og taler i korridorerne. Når der skal stemmes, er vi en del af den nordiske gruppe på seks lande, som tilsammen har to stemmer i det besluttende organ, ISAF Council.

Det sker derfor ikke altid, at vores danske holdninger direkte afspejles i de endelige afstemninger – men for det meste går det nu meget godt med at få stemmer og holdninger internt i den nordiske gruppe til at passe sammen.

Jeg bliver jævnligt spurgt om, hvordan forløbet før og under et årsmøde foregår – dét besvarer jeg i sidste del af bloggen. Først en opsummering af mødets hovedpunkter:

ORCi VM til København i 2016

Vores første opgave på ISAF-årsmødet var at deltage i et møde hos Offshore Racing Congress (ORC). ORC er en selvstændig organisation, som arbejder med storbådssejlads og ratingsystemerne ORCi og ORC Club, der er meget lig vores eget DH.

Mødet hos ORC var vigtigt på flere fronter. KDY og Egå Sejlklub har lagt en stor indsats i at udvikle fundamentet for ORCi storbådssejlads i Danmark og har i forlængelse heraf budt på at afholde ORCi VM 2016 fra Tuborg Havn.

Det er et meget stort og ambitiøst stævne, som blev præsenteret på ORC-mødet af en større dansk delegation anført af Christian Lerche, KDY, og Michael Quist, Egå Sejlklub, samt med Lars Lundov, Sport Event Denmark, og Natorp selv.

Det gik, som det skulle, set med danske øjne. ORCi VM 2016 skal sejles i Danmark. Flot indsats af KDY og Egå Sejlklub, tillykke!

Fra Dansk Sejlunions side havde vi indstillet Michael Quist til at blive Offshore Racing Congress Member, hvilket vil sige medlem af den politiske ledelse. Også dét lykkedes, så fra 2015 har vi dansk repræsentation i ORC.

ISAF regional struktur

Det varmeste emne i år var ISAF's ønske om at etablere en regional struktur med kontinentale organisationer, fx ISAF Europe. I Europa har vi allerede European Sailing Federation (EUROSAF), som naturligvis bør varetage ISAF Europe-opgaver.

Men EUROSAF er en selvstændig organisation, som pt. ikke har en formel forbindelse til ISAF. Faktisk har ISAF hidtil været forbeholden over for regionale organisationer som EUROSAF. I Asien findes Asian Sailing Federation (ASAF), mens andre regioner ingen struktur har overhovedet.

ISAF kontinentale organisationer blev et varmt emne, fordi de allerede eksisterende organisationer frygter at miste indflydelse og selvstændighed, ligesom regioner uden struktur frygter at bliver "administreret".

Den kvikke lillebror

Det endte med, at forslaget blev udsat, og på god demokratisk vis blev der nedsat en arbejdsgruppe, som skal komme med et justeret forslag til årsmødet i 2015.

Forhistorien er, at ISAF ikke har villet arbejde med kontinentale organisationer, som fx EUROSAF. Til gengæld har EUROSAF altid ageret som den kvikke lillebror, der har drillet og drevet ISAF fremad.

fortsættes på næste side ...







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen