Ved standerhejsningen lørdag den 26. april blev Elliot 6M’eren ”Knud-Ole” overdraget til Marselisborg Sejlklub. Båden er en gave fra Piraterne i Kongelig Dansk Yachtklub, og er givet til klubben, så at deres flåde af Elliot 6M’ere når op på fire styk, hvilket dermed giver optimale betingelser for videreførelsen af sejlklubbens spændende og ambitiøse projekt ”Fyrtårn – flere unge på vandet”.
Elliot’en ”Knud-Ole” blev indkøbt af Piraterne i 2010 med det formål at stille den til rådighed som træningsbåd for brutto-besætningerne, der skulle dyste om at repræsentere til OL i matchrace for kvinder i 2012. Ved at tilvejebringe Elliot’en til pigernes daglige træning, kunne Piraterne muliggøre den afgørende forskel på medalje-chancerne til OL 2012, ved at løfte pigernes indsats op på et helt nyt og målrettet niveau.
Efter OL blev Elliot 6M taget af programmet som bådtype, og siden har Piraterne arbejdet med at finde et projekt, hvor båden kunne komme til gavn og ære, som er et af hoved-teserne for Piraternes virke.
Piraterne har fulgt Marselisborg Sejlklubs projekt ”Fyrtårn – flere unge på vandet” siden starten og har kunnet konstatere, at projektet rummer så meget fremme af ungdom til sejlsporten, at valget om at forære båden til netop dette projekt var enkel.
Båden bærer navnet ”Knud-Ole” efter Knud-Ole Larsen der ved sin død i november 2009, kort før 86-års fødselsdagen, havde været medlem af KDY i 50 år, heraf 30 år som Pirat. Han og hans hustru, der døde året før ham, var barnløse. Knud-Ole havde i sit testamente besluttet at hans formuer skulle tildeles bl.a. Frihedsmuseets Venner, Danmark – Amerika Fondet, Danmarks Museum for Lystsejlads, KDY og Piraterne.
Da det bl.a. er midler fra Piraternes arvelod, der er anvendt til anskaffelse af båden, blev det besluttet, at denne stedse skulle bære afdødes navn.
Knud-Ole Larsen havde levet et langt og spændende liv. Som 19-årig deltog han som frihedskæmper ved sabotager og jødetransporter, indtil han blev hvervet af den britiske efterretningstjeneste MI 5 som kurér og i 1944 arresteret af Gestapo og via Frøslev ført til KZ Neuengamme og Husum-lejrens uhyrligheder.
Efter at være reddet af de ”hvide busser” slog han sig efter krigen ned som jordnøddefarmer og forretningsmand i Østafrika, hvorfra han tillige drev safari-virksomhed og som pilot deltog ved evakueringen af europæere under oprøret i det daværende Belgisk Congo.
Siden han i slutningen af 50-erne vendte hjem til Danmark, drev han virksomhed inden for luftfart og indtog bestyrelsesposter i bl.a. ”America’s Cup Copenhagen”, stiftelsen ”Georg Stages Minde” og KDY i perioden 1972-78. I 1991 blev han udnævnt som honorær konsul for Guatemala
Han ejede ketchen ”Martine” og efter den en Coronet/Elstrøm 38 med samme navn, men måtte pga. svigtende syn og hustruens sygdom opgive sejladsen.
Læs på næste side om "Piraterne"
Hvem er ”Piraterne” ?
Den 11. november 1929 stiftede en gruppe på 13 unge, aktive KDY- sejlere en sammenslutning med navnet ”Piraterne”. Formålet var gennem månedlige møder at styrke kammeratskab og sammenhold med henblik på fremme af sejlsporten generelt og herunder især at støtte KDY’s arbejde som det nationale samlingspunkt under mottoet ”Sejlsporten til Gavn og Ære”.
I den første 10-års periode sikrede Piraterne bygningen af en velsejlende 6mR, forsøgte uden større tilslutning at indføre Starklassen på Øresund, støttede Drageklassen ved bl.a. at bygge en Drage, ligesom de tog initiativ til og lod bygge en bortlodningsbåd til W-bådsklassen.
Ungdomsarbejdet har tidligt haft Piraternes bevågenhed, idet de i 1939 stod for anskaffelsen af to Olympiadejoller, der på grund af krigsudbruddet og dermed Helsingfors-olympiadens udsættelse stilledes til disposition for KDY og Hellerup Sejlklubs indbyrdes matcher, opfulgt med anskaffelsen i 1951 af de fem første Finnjoller herhjemme og indførelsen af landsjuniorstævnerne.
Piratenes initiativer har siden primært været knyttet til at støtte KDY med initiativer, især rettet mod klubbens ungdom og talentfulde sejlere. Men initiativet med køb af Elliott 6M’eren ”Knud Ole” var rette mod alle potentielle kvindelige match race sejlere, ligesom foræringen af både til Marselisborg Sejlklub også er fokuseret udenfor KDY.
Piraterne har arbejdet for oprettelsen af ”Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer” i 1978, og i perioden fra 1990 for etableringen af ”Danmarks Museum for Lystsejlads”, indtil det i 1995 fandt dets nuværende placering i Valdemars Slots søndre længe på Tåsinge.
Piraterne har også været kapsejlads aktive i mange år, og indbyrdes har Piraterne siden begyndelsen af 1930’erne med få undtagelser hvert år kæmpet om ”Guldhornet”, som er en tro kopi af det lille horn, som i 1734 blev fundet ved Gallehus nær Møgeltønder. Guldhornssejladserne fungerer også som Piraternes internes observationssejladser til De Nordiske Venskabssejladser.
Piraterne tog initiativ til ”Venskabssejladserne” ved d. 15.–16. september 1945 at afholde 5 sejladser fra Skovshoved i 5 W-både med deltagelse af 5 hold fra hhv. Deltagerne i de årlige venskabssejladser er: ”Havsörnarna” fra Stockholm (KSSS), ”X-klubben” fra Oslo (KNS), ”Gubbseglarna” fra Helsingfors (NJK) og Piraterne (KDY).
Siden er Venskabssejladserne afviklet hvert eneste år på skift mellem landene som en holdsejlads, hvor hver sammenslutning stiller med to besætninger samt dommer og reserve fra hver til en dyst om en stor sølvpokal ”Paraplystativet” til det vindende hold, samt ”Vingen” til den bedste rorsmand.