Stig Gelslev er specialrådgiver i Geodatastyrelsen (GST), og er projektansvarlig for Sikker Kurs-projektet. Gelslev har mange års fartstid på søkortområdet, og har været centralt placeret i arbejdet med administration og politik når det gælder danske søkortdata - også under den foregående myndighed, Kort- og Matrikelstyrelsen. Det er ham, man typisk henvises til, når man vil vide noget om dansk søkortpolitik.
Vil selv skrive artiklen
Bådmagasinet havde et mere end to timer langt møde med Gelslev, som blev optaget på diktafon.
Da vi efterfølgende rutinemæssigt sendte artiklen til citatcheck, begyndte et meget besynderligt forløb: Først modtager vi et fuldstændigt omarbejdet manuskript til vores artikel, som kort efter bliver trukket tilbage, med beskeden om at 'der kommer et ledelsesgodkendt indhold til artiklen i morgen'.
Derefter modtager vi en mail fra kommunikationschef i GST, Chris Hammeken. Han skriver at vi ikke må offentliggøre udtalelser, som GST ikke kan lægge navn til. Derpå modtager vi fra den statlige etat endnu et nyt manuskript, skrevet af ledelsen i GST, og med et helt tredje indhold.
Hvor er forskellen?
Vi har gjort GST opmærksom på at vi har interviewet den mand de selv udpeger som talsmand, at vi har udtalelserne dokumenteret, og at vi som medie selvfølgelig selv skriver og redigerer artiklen.
Vi har også tilbudt at rette alle eventuelle faktuelle fejl og forkerte citater. Den artikel du læser her er baseret på vores originale interview – men et interview der indeholder udtalelser som GST's ledelse altså har valgt ikke at stå inde for.
Efter en redaktionel vurdering af den "ledelsesgodkendte" og helt omskrevede version, fandt vi at læserne ikke bliver tilstrækkelig informeret, men spises af med gentagelser og mangel på klare, konkrete udmeldinger. Chris Hammeken fra GST vil hellere ikke over telefonen beskrive konkret hvad det er i Gelslevs udtalelser, der adskiller sig fra den officielle politik.
Mere på næste side, samt link til artikler
Sagen kort:
I den seneste udgave af Bådmagasinet kunne du læse om den danske søkortpolitik, som er enestående i verden: Geodatastyrelsen har monopol på søkortdata og tager verdens højeste priser, når informationen sælges til kommercielle søkortproducenter.
GST regnes i tillæg for verdens mest restriktive søkortmyndighed - senest har de trukket et tysk forlag i retten for krænkelse af ophavsret, og det tyske forlag skal nu betale en million kroner i erstatning.
Samtidig forbyder man de kommercielle kort, som produceres på basis af de officielle data, som primært navigationsmiddel. I stedet henviser man til de papirsøkort, som GST selv producerer, og som er en sikkerhedsmæssigt dårligere løsning for fritidssejlerne.
Frigiver andre data
GST og deres samarbejdspartnere (blandt andet Dansk Sejlunion) evaluerer nu et digitalt testprojekt ved navn "Sikker kurs". Tanken er at danske søkortmyndigheder på sigt skal kunne udvide sit monopol til også at gælde elektroniske søkort. Det sker samtidigt med at et statsligt program frigiver andre data - også kortdata (landkort, red.) - til glæde for brugere og offentlighed. Det gælder altså bare ikke på søkortområdet!
Køb Bådmagasinet i din kiosk, eller elektronisk her. Du kan også vælge 'kun' at købe de ti sider artiklen om GST er på, køb artiklen her