Politisk handling efterlyses
Et bredt flertal i Folketinget vedtog den reviderede stormflodsordning tilbage i 2010. Loven trådte i kraft i oktober 2012. Forinden havde FLID skrevet til ministeren for at advare om risikoen for, at en stormflod kunne medføre uoverskuelige problemer for havnene.
Også den konservative politiker Brian Mikkelsen stillede spørgsmål til ministeren om, hvordan havnene kunne hjælpes efter en stormflod. Svaret fra ministeren var, at et enigt Folketing stod bag negativlisten – og at listen blev indført som incitament for at skabe forebyggende tiltag.
"Men det er jo et ikke-svar", siger Jesper Højenvang og fortsætter: "Små havne kan ikke bare uden videre bygge ekstra moleanlæg for millioner af kroner. Anlæggene ville i øvrigt ikke ville være nogen garanti mod skader efter en stormflod som den, vi lige har oplevet". Han mener, at politikerne over en bred front står tilbage med et stort ansvar for at redde havnene ud af fallitrisikoens mørke.
"Politikerne har svigtet. Det var deres beslutning at sende havnene ud i kulden. Derfor må det også være deres opgave at komme op med en løsning. Man skal huske på, at havne ikke er lukkede områder. Det er tværtimod attraktive miljøer, der tiltrækker mange andre mennesker end bådejerne. Havne skaber arbejdspladser, og de har en stor rolle i forhold til at styrke de lokale nærområders attraktionsværdi", slutter Jesper Højenvang.
Skader i millionklassen
De foreløbige meldinger til FLID viser blandt andet, at Gilleleje Havn opgør stormskaderne til cirka tre millioner kroner, Hundested har skader for to millioner, og de tre havne i Rørvig, Nykøbing Sjælland og Odden har skader for til sammen to million kroner.