I går var 238 havnefogeder og havneassistenter samlet til et fælles seminar og havnemesse i Fredericia arrangeret af Foreningen af Lystbådehavne I Danmark (FLID).Temaet for årets seminar var "mere liv, større indtjening og fælles markedsføring". Der var fokus på at finde løsninger, der kan være med til at vende udviklingen i de danske lystbådehavne. En udvikling der i en årrække har været præget af færre gæstesejlere, flere ledige bådpladser og en skæv aldersfordeling.
Søren Hald, formand i FLID, udtaler: "Der er brug for nytænkning og øgede indtægter, hvis vi skal have mulighed for at vedligeholde, renoverer og udvikle vores lystbådehavne i fremtiden. Og så skal vi have fat i de mange potentielle havnebrugere - især unge i 15-40 års alderen - der går med en maritim drøm i maven. Vi skal åbne havne og klubber op, byde dem velkomne og gøre det nemt og enkelt at komme i gang med at udleve drømmen".
Nyt idé- og inspirationshæfte
Det er et langt sejt træk, og alle sejl er sat til for at knække kurven. Som en hjælpende hånd til denne proces lancerede FLID på seminaret et idé- og inspirationshæfte for sine medlemshavne. 50 sider spækket med idéer og inspiration til at gøre havnene mere attraktive, skabe mere liv og større indtjening. Åben Havn og åben båd arrangementer, rabatordninger til unge, båden som alternativ til kollegieværelset, delebådsordninger, flere beddingsbrugere, oplevelsesplatforme for børn, nye samarbejder med turistorganisationer og erhvervsliv samt full-service til sejlerne er bare nogle af de spændende emner, inspirationshæftet beskriver.
Havnefogeder og havneassistenter til foredrag i Fredericia
Ikke to havne er ens – nok har mange samme type udfordringer, men løsningsmulighederne og forudsætningerne er forskellige. Hvad der præcis skal gøres, er der kun én måde at bliver klog på – at komme i gang med et visionsarbejde i den enkelte lystbådehavn og i samarbejde med brugere, klubberne, kommunen, erhvervslivet og øvrige interessenter definere en vej frem, der kan vende udviklingen.
Fokus på fælles markedsføring
På programmet var også fælles markedsføring af de danske lystbådehavne for at tiltrække flere sejlere og især udenlandske sejlere til Danmark. "Som brancheforening har vi gennem det seneste års tid lanceret flere tiltag, der skal være med til at vende udviklingen bl.a. en markedsplads for salg og udlejning af ledige bådpladser, online booking af gæstepladser, elektronisk havnelods, international havne app. og portalen www.marinabooking.dk. Vi kunne konstatere, at der er stor opbakning til, at havnene står sammen om at videreudvikle disse services for at få flere kunder i butikken, hvilket glæder os meget", siger Søren Hald.
Danmarks største fagmesse for havne
Om formiddagen afholdte FLID for 3. gang Havnemesse, hvor ikke færre end 46 udstillere bød på stort set alt indenfor materiel, entreprenørvirksomhed og serviceydelser til lystbådehavne. Messen var et kæmpe tilløbsstykke og bød også på en række spændende og velbesøgte leverandørforedrag med nyheder fra havnebranchen.