Formatet
Banerne skal naturligvis tilpasses til bådene, og uanset om de er foilende eller ej, hvis sejladsområdet er godt, banen kan tilpasses så det giver action prægede sejladser, tæt på land og dermed publikum, så kan der skabes en publikums interesse omkring sejlsporten.
Extreme Sailing Series har nået langt igennem en årrække, og lykkedes med sit Stadium Racing koncept, som kan tiltrække både publikum samt er interessant for sponsorerne som VIP events rundt omkring i verden. Det seneste år har serien dog mistet interesse hos AC holdene pga., dels AC World Series, dels da Extreme 40 ikke er foilende. Det bliver de så i fremtiden.
Sejladserne i Portsmouth foregik på meget korte baner på mellem 2,5 til 4,5 sømil, hvor mærke rundinger og afslutning bringes ind foran publikum. Men med den hastighed som AC45'erne sejler, så tager en sejlads ikke ret lang tid, så er showet hurtigt overstået for publikum, både på land samt i TV.
Det næste er, at der kun var planlagt to sejlads dage i Portsmouth, og her blev sejlsportens største problem for alvor udstillet, idet det blæste så meget om søndagen, at det slet ikke kunne lade sig gøre at gennemføre nogle sejladser. Og netop søndag skulle der have været sejlet to sejladser, som begge talte dobbelt i det samlede resultat.
Søndagens aflysning betød, at arrangørerne måtte vælge at give folk mulighed for at få refunderet deres billetter - og det var helt sikkert et stort antal af de omkring 50.000 solgte billetter, så det udgør et væsentligt problem for arrangørerne.
Der var masser af tilskuere om lørdagen, men om søndagen måtte arrangørerne sende dem hjem, da sejladserne blev aflyst. Foto Gilles Martin-Raget/ACEA
Medierne
Sidst men ikke mindst - Live streaming af sejlsport (sammen med tracking) har de senere år betydet stigende publikum for sejlsportsevents, både på mange TV-kanaler som har fået stillet signalet gratis til rådighed, samt direkte streaming på Internettet.
World Match Race Tour var de første til at udnytte dette, men herefter har Extreme Sailing Series også skabt et meget populært koncept. Dette har skabt stigende publikums interesse, ligesom det har medført en højere værdi for event- og bådsponsorerne.
Aflysningen af AC World Series sejladserne om søndagen var ikke kun et problem i relation til publikum på land, men arrangørerne havde også valgt at sælge Tv-rettigheder til direkte transmission og pay per view, som kostede 7,99 US$. Dvs. man ikke levere "value for money" den ene ud af kun to dage, så spørgsmålet er, om det koncept er holdbart i det fremadrettede perspektiv?
I det sejlsports 'gale' New Zealand var der ikke nogen Tv-kanaler, som ville betale for rettighederne. Og sådan var det også i det meste af Europa og Asien.
Modellen fungerer i motorsport og cricket, men sejlsporten er fortsat en niche sport for et dedikeret publikum, hvor de fleste er sejlere eller har relation til sejlsporten.
Der er stadig langt til at gøre sejlsport til en 'mainstream sport', og spørgsmålet er. om det nye mediekoncept for Americas Cup er i stand til at vende denne udvikling?
Har AC ramt noget helt unikt, eller vil den fantastiske mystik der altid har hersket omkring 'The Auld Mug' forsvinde?
Så du med i weekenden, og hvad syntes du?
Der var masser af action og tætte situationer lørdag - men 'sort skærm' søndag. Foto Gilles Martin-Raget