Louis Vuitton Americas Cup World Series i Portsmouth var den første af tre events i 2015, de to næste skal sejles i Göteborg og Bermuda.
Ben Ainslie fik en drømmestart på sin Americas Cup udfordring, som helt sikkert kommer til at betyde meget for den nationale opbakning samt etablering af det nødvendige økonomiske grundlag for at England kan vinde Cup'en tilbage efter 164 år. Ainslie's popularitet er enormt stor i den engelske befolkning som, dels begynder at interessere sig mere for sejlsporten, dels begynder at tro på at Cup'en kan vindes tilbage til England.
Og det er helt sikkert godt for Americas Cup, at der endelig er en stærk engelsk udfordrer, som med meget stor sikkerhed vil blive et af de stærkeste hold, og måske den største trussel for Oracle Team USA.
Som sædvanlig har der efter Cup'en senest blev sejlet (i San Fransisco, red.) være stor diskussion om, hvad der skulle sejles i til den næste Cup, og hvordan formatet skulle være. Men en af de største ændringer, og noget helt nyt er, at man ikke kan se AC sejladserne online !
Bådene
Sidst blev der sejlet i de utrolig spektakulære AC72'ere, og det blev nogle meget spændende sejladser. Man begyndte hurtigt at tale om AC62'ere, men efter lange diskussioner endte man i AC48'ere. Forskellige argumenter blev fremhævet, dels at 48'erne forventeligt ville kunne sejle lige så hurtigt, dels at det økonomisk ville åbne mulighed for flere udfordrere end tidligere. Mange talte om, at man kunne komme op på 10 hold ligesom i Valencia.
Nu skal Cup'en sejles i AC48'ere, mens man sejler World Series i AC45'ere. Teknisk set er der naturligvis forskel, men vil publikum se nogen reel forskel på bådene, og vil de forstå hvorfor man ikke blot sejler i samme både i hele World Series samt i Americas Cup?
Vil man reelt kunne se forskel på AC45' og AC48'erne ? Foto Gilles Martin-RAget/ACEA
Begge bådtyper foiler - og kommer til at ligne hinanden meget i skrogdesign samt vingesejlene. Og mon ikke holdene vælger at dekorere bådene på samme måde, og dermed bliver det endnu vanskeligere at se forskellen for det almindelige publikum, som ikke er sejlsports 'nørder'.
Og ved siden af Americas Cup World Series er der tre andre serier, som kæmper om at profilere sig som high performance stadium sailing, nemlig med Extreme 40 (endnu ikke foilende) samt de nyere foilende katamaraner GC32 og M32.