Bob Fisher, der anses for at være en af verdens mest anerkendte sejlsportsjournalister, har så at sige taget bladet fra munden, og valgt at sende et åbent brev til Americas Cup Event Authority (ACEA).
Et ganske usædvanligt skridt fra Bob Fischers hånd, og fra en journalist der har fulgt Americas Cup siden 1967. Bob har også en enestående indsigt i Americas Cup historien, og har blandt andet skrevet flere bøger om Cup'en.
Americas Cup Event Authoruty er et privat selskab, som Golden Gate Yacht Club har overdraget kommercielle og markedsføringsmæssige rettigheder til for den næste Americas Cup. Russel Coutts er CEO for selskabet.
Bob Fischer sidder her sammen med Ben Ainslie i pressecentret ved en tidligere Americas Cup event. Foto Richard Gladwell SW
Her er Bob Fishers åbne brev til Americas Cup Event Authority’s CEO, Russel Coutts:
Gentlemen,
Det har jo ikke kunnet undgå min opmærksomhed, hvad det er, du gør ved Americas Cup – det er ikke mindre end en skændsel for den førende begivenhed i sejlsport.
Du har misbrugt Cup’en og har reduceret den til ikke at være andet end en gennemsnitlig regatta, hvor den mister sin prestige og samtidig har mistet nogle af cup’ens mest seriøse deltagere.
I den sidste Americas Cup event, som blev afholdt i farvandet ud for Golden Gate Yacht Club, og for hvem du handler i en ledende rolle, så var de to udfordrere, der præsterede op til forventet niveau, dem fra Royal New Zealand Yacht Squadron og Circolo della Vela Sicilia - Emirates Team New Zealand og Luna Rossa.
I løbet af den seneste uge, har du gjort det næsten umuligt for ETNZ at rejse de nødvendige midler til at fortsætte, ved at fjerne enhver chance for en større regatta i Auckland, og din beslutning om at gennemføre en enorm ændring i størrelsen af båden, forårsagede det italienske hold til at trække sig. Er det, hvad du virkelig ønsker?
Væk er al antydning af stabilitet og den aftale-enighed om overholdelse af reglerne, og i stedet ser man en understrøm af kommercielle misforståelser og konstant skiftende regler uden enighed blandt udfordrerne som oprindeligt aftalt. Begge disse er en skændsel for Cup’en og for jer selv.
Det blev bragt til min opmærksomhed af dig selv (Russell Coutts, red.) i Auckland, at det var vigtigt for en del af ’Challenger Final Selection Series’ at den kunne afholdes i ’City of Sails’ for at skabe opmærksomhed om Americas Cup i Asien, og årsagen til det var, at et japansk hold snart ville dukke op, og at dette ville tilskynde TV-kanaler til at købe rettighederne.
Russell Coutts, CEO for Americas Cup Event Authority. Foto Guillian Grenier OTUSA
Efterfølgende har ACEA gjort det klart, at alle ’Challenger Final Selections’ vil blive afholdt i Bermuda, hvilket effektivt er et slag i ansigtet på ETNZ, og som reducerer ’kiwi’ernes’ chancer for at fastholde regeringens sponsorering – som er gjort afhængig af en større AC regatta i Auckland – og måske endda eliminerer dette team fra AC35.
Det er unødvendigt for Americas Cup at have et Tv-publikum. I mange år var der ingen tv-dækning, og senere fik kun indslag i nyhedsprogrammer. Tv-transmission startede i 1983 og blev udviklet til nye højder af ESPN i 1987 i Fremantle. Selv ikke dengang var der brug for katamaraner på hydrofoiler som sejler 40 knob for at være attraktive – det var kun 12-Meter både i udfordrende forhold med live lyd fra bådene.
Nu, takket være et blændende arbejde af Stan Honning og hans kolleger, er alle oplysninger om hastighed og retning for hver af bådene tilgængelige sammen med de levende billeder af kapsejladsen. Teknologien fra andre sportsgrene har gjort Tv-dækningen tilgængelig også for ikke-sejlere, men det er ikke det som driver Americas Cup. Det gør pengene. Og der vil helt sikkert ikke være nok indtjening fra tv-rettigheder til at betale for de temmelig unødvendige kapsejladser, der finder sted på grund af navnet på den begivenhed, som i løbet af 164 år kun har fundet sted 34 gange.
Americas Cup er en enkeltstående begivenhed. Den behøver ikke promotion gennem pseudo kapsejladser i de mellemliggende år, som bruger navnet.
’Challenger Selection Trials’, sammen med de for længst svundne ’Defender Selection Trials’, er tilstrækkelige, og ansvaret for disse omkostninger påhviler de enkelte hold.
Nu er der en situation, hvor forsvarerens udtagelser er elimineret. I protokollen, punkt 17 fremgår tydeligt: "Defender betyder GGYC og sejlsports hold, som repræsenterer GGYC i AC35."
Du har udelukket enhver chance for at en anden amerikansk Yacht Club kan være med og konkurrere om Cup’en, måske endda give GGYC den form for konkurrence, som er det nødvendig for at bevare Cup'e i USA. Ikke engang New York Yacht Club følte tilstrækkelig selvsikkerhed til at ty til det.
NYYC valgte heller ikke at ændre bådene på et sent tidspunkt - overgangen fra AC-62 til AC-48 har været i allersidste sidste minut og har været særlig hårdt ved de hold, der havde etableret deres design teams i god tid for at producere AC-62, som blev annonceret kort efter den seneste AC sejlads.
Kampen på San Fransisco bugten mellem AC72'erne var fascinerende. Men vil en 45-50 fods katamaran skabe samme fascination ? Bob Fisher siger, at så vil AC kun være en ordinær kapsejlads i fremtiden og miste sin glorværdighed. Foto Carlo Borlenghi/Luna Rossa
Det er næppe overraskende, at du har tirret Patrizio Bertelli’s følelser i en sådan grad, at han har trukket Luna Rossa fra AC35.
Hans hold havde arbejdet siden begyndelsen af januar 2014 i sit hovedkvarter i Cagliari med en designteam på 40 personer, som alle har arbejdet på udviklingen af en 62-fods katamaran. Jeg formoder, at din kommentere vil være: "Synd for ham," men du har mistet en af de største kommercielle sponsorer af Cuppen.
Det er kun yderligere benzin på bålet, at du tilbyder at give design og økonomisk støtte til det franske hold, som kun har gjort meget små fremskridt, og hvad værre er, så forsøger du at retfærdiggøre dette med henvisning til Deed of Gift, hvor det indikeres at begivenheden skal være: "… en venlig konkurrence mellem udenlandske nationer".
Men det kan du modsat imødegå med dette citat fra dommeren i New York’s appelret i sagen mellem Mercury Bay Boating Club og San Diego Yacht Club, som stiller spørgsmålet: "Hvor i Deed of Gift siger det på Americas Cup formodes for at være fair?"
Tabet af Louis Vuitton, efter 30 år, er et anden enormt tab af kommerciel sponsorering, men skriften stod allerede på væggen i San Francisco.
Alt denne gang er foregået for sent, og at bringe nye tilmeldinger ind, på nuværende tidspunkt, er en anden overtrædelse af protokollen.
Jeg bønfalder dig, tag dig sammen, glem ikke hvad det er for en begivenhed som du har med at gøre, dens glorværdige historie, og begynd at handle på en ordentlig og anstændig facon.
Bob Fisher.